20.6.2002 klo 13:11

Tekijänoikeustoimikunnan mietintö 2002:5 ”Tekijänoikeudet tietoyhteiskunnassa”

Opetusministeriölle

Opetusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa tekijänoikeustoimikunnan 2.5.2002 antamasta mietinnöstä ”Tekijänoikeudet tietoyhteiskunnassa”. Mietintö on laadittu hallituksen esityksen muotoon. Mietintöön on sisällytetty ehdotukset EU:n tietoyhteiskunnan tekijänoikeuksia koskevan direktiivin edellyttämistä säädösmuutoksista, jotka on saatettava voimaan viimeistään 21.12.2002. Toimikunnan mietinnössä on ehdotettu myös muita direktiivistä riippumattomia muutoksia ja joitakin teknisluonteisia tarkistuksia. Tekijänoikeuslainsäädännön uudistuksella pyritään sopeuttamaan tekijänoikeuksia koskevia säännöksiä digitaaliseen ympäristöön. Suomen Yrittäjät ry esittää tekijänoikeustoimikunnan antamasta mietinnöstä lausuntonaan seuraavaa:

Yleistä

Yleisesti todettakoon, että hallituksen esitys on kirjoitettu hyvin vaikeaselkoiseen muotoon johtuen mm. omaksutusta viittauskäytännöstä. Tekstin vaikealukuisuus johtaa mitä ilmeisemmin laintulkintaongelmiin, minkä johdosta hallituksen esitystä tulisi pyrkiä selkiyttämään jatkovalmistelun yhteydessä.

Hyvän hallintotavan mukaan vallan kolmijako-oppia tulisi soveltaa myös tekijänoikeuslainsäädännön yhteydessä kuten viestintämarkkinalain kokonaisuudistuksen toisen vaiheen ehdotuksessa on tehty. Intressiristiriitojen välttämiseksi lainsäädäntövalta tulisi erottaa toimeenpanovallasta niin, ettei opetusministeriö vastaisi tekijänoikeusasioissa samanaikaisesti lainvalmistelu-, valvonta- ja täytäntöönpanotehtävistä. Suomen Yrittäjät kannattaa, että viestintämarkkinalaissa omaksutun käytännön mukaisesti opetusministeriö säilyisi lainvalmistelun asiantuntijana kun taas lain soveltamiseen liittyvät kysymykset siirrettäisiin esimerkiksi viestintävirastolle tai kauppa- ja teollisuusministeriölle.

Julkinen esittäminen

Hallituksen esityksen 2 §:ään on otettu uutena kohtana välittämisoikeus osaksi yleisön saataviin saattamista. Säännöksen yksityiskohtaisissa perusteluissa on todettu, etteivät muutokset tuo tekijän yksinoikeuden piiriin uusia toimia. Ehdotetuilla muutoksilla pyritään selkiyttämään yksinoikeuksien kokonaisuutta ja sitä, minkä oikeuden piiriin mikäkin teko kuuluu. Suomen Yrittäjien mielestä perusteluihin tulisi kuitenkin lisätä maininta siitä, ettei muutoksilla vaikuteta tekijänoikeuden oikeuksien laajuuteen.

Tämän nimenomaisen kohdan lisäksi Suomen Yrittäjät katsoo tärkeäksi painottaa seuraavia seikkoja julkisesta esittämisestä. Suomen Yrittäjät pitää ensinnäkin valitettavana, ettei julkisen esittämisen käsitettä ole tarkasti määritelty tekijänoikeuslaissa. Nykyinen käytäntö on johtanut siihen, että lähes kaikki yksityisen tilan eli kodin ulkopuolella tapahtuva esittäminen on katsottu korvauksen alaiseksi riippumatta siitä, minkä verran paikalla on yleisöä ja käyttäen lisäkriteerinä käsitettä avoin tila, joka on hyvin epämääräinen.

Suomen Yrittäjät katsoo myös, että tekijänoikeusjärjestöjen keräämät tekijänoikeusmaksut johtavat määrältään kohtuuttoman suuriin suorituksiin. Nykyisen järjestelmän mukaan tekijänoikeusjärjestöt perivät useampikertaisen maksun riippuen siitä, kuinka monessa paikassa (mm. taksi, kampaamo, ravintola) esim. musiikkiteos yleisölle välitetään tai esitetään. Mietinnössä esitetty laitemaksujen käyttöönotto lisäisi entisestään elinkeinonharjoittajien maksurasitusta, kun tekijänoikeusjärjestöille suoritettaisiin lisäksi kasettimaksu yritystoimintaan hankittavien laitteiden hinnoissa. Palvelualoja edustavien yhteisöjen mukaan tekijänoikeusjärjestöjen perimät maksut nousevat säännönmukaisesti ilman, että yhteisöillä on todellista mahdollisuutta vaikuttaa asiaan. Tekijänoikeusmaksujen suuruuden tulisi määräytyä suojatun aineiston todellisen käytön mukaan, eikä asiakaspinta-alan mukaan.

Hyvitysmaksun käyttöönotto

Tekijänoikeustoimikunta ehdottaa mietinnössään erityisen laitemaksun käyttöönottamista, joka tulisi kaikille sellaisille tallentaville laitteita, joita pääasiallisesti käytetään yksityiseen kopiointiin. Suomen Yrittäjät vastustaa ehdotettua maksupohjan laajennusta ja laitemaksun käyttöönottoa ylipäänsä. Jos uusi laitemaksujärjestelmä kuitenkin päätetään ottaa käyttöön, Suomen Yrittäjät katsoo, ettei hyvitysmaksuvelvoite lainkaan saa koskea laitteita, joita hankitaan yritystoimintaa varten, koska yritystoiminnassa ei ole edes sallittua käyttää eikä kopioida tekijänoikeudella suojattua aineistoa ilman oikeudenhaltijan lupaa. Koska yritystoiminnassa ei voida käyttää hyväksi mahdollisuutta yksityiseen kopiointiin, johon hyvitysmaksu kohdistuu, ei ole mitenkään perusteltavissa, että yrityksiltä edes väliaikaisesti peritään tällaista maksua. Henkilökohtaisten tietokoneiden ja matkapuhelimien rajaaminen lakiluonnoksen perusteluissa hyvitysmaksun ulkopuolelle on sinänsä oikea ratkaisu, mutta oikein tapa rajata maksuvelvoitetta on laitteen hankkivan tahon perusteella tapahtuva rajaus. Maksuvelvollisuuden ulkopuolelle tulee siis alun alkaen jättää muut kuin yksityishenkilöiden laitehankinnat.

Ehdotuksen mukaan laitemaksua perittäisiin ostajatahosta riippumatta kaikista yksityiseen käyttöön tarkoitetusta laitteista, siis myös yrityksiltä. Hallituksen esityksen mukaan yritys voisi hakea laitemaksun palautusta jälkikäteen tekijänoikeusjärjestöltä. Laitemaksun palautusmenettely merkitsisi melkoisen palautusbyrokratian luomista nykyiseen kasettimaksujärjestelmään verrattuna. Mietinnön perusteluissa ei lainkaan esitetä tietoja siitä, millaista yritysmäärää ja laitehankintojen määrää palautusmenettely voisi tulla koskemaan ja millaisia kustannuksia se yrityksille tulisi aiheuttamaan. Ehdotus on ilmeisesti laadittu selvittämättä näitä vaikutuksia. Kasettimaksujärjestelmän rakentuminen jälkikäteisen palautusmaksujärjestelmän varaan tarkoittaisi käytännössä sitä, että suurin osa maksuista jäisi perimättä takaisin. Palautusmenettely sitoisi yrityksissä enemmän resursseja kuin palautuksista saataisiin vastaavasti hyötyä. Lopputuloksena olisi, että yritykset tulisivat suorittaneeksi niille kuulumattoman maksun. Asiaa ei mielestämme auta se, että tekijänoikeusjärjestö voisi antaa joillekin kaupoille luvan myydä laitteita ilman laitemaksua. Tällainen Suomessa aivan uusi menettely sekoittaisi entisestään järjestelmää ja asettaisi sekä laitteita myyvät yritykset että laitteita ostavat yritykset eriarvoiseen asemaan.

Suomen Yrittäjät yhtyy tekijänoikeustoimikunnan mietinnöstä jätettyyn eriävään mielipiteeseen. Direktiivi ei edellytä esitettyä maksupohjan laajennusta, eikä sille ole myöskään mietinnössä esitetty perusteita.

Must carry eli siirtovelvoite

Viestintämarkkinalain toisen vaiheen uudistamisen yhteydessä asetetaan kaapeliverkossa palveluja tarjoavalle teleyritykselle velvollisuus välittää Yleisradio Oy:n julkisen palvelun tehtävää toteuttavat ohjelmistot sekä ohjelmistolupien haltijoiden ohjelmistot. Tämä siirto- eli must carry -velvoite tulisi kirjoittaa tekijänoikeuslakiin (25 i §) niin, että jos kaapeliverkossa toimivalle teleyritykselle asetetaan lakiin perustuva jakeluvelvollisuus tiettyjen ohjelmistojen osalta, sille ei tule asettaa velvollisuutta korvausten maksamiseen tekijänoikeuden haltijoille välittämistään ohjelmista. Lähetystoiminnan harjoittavat huolehtivat kyllä tekijänoikeuskorvauksien maksamisesta lähettämistään ohjelmistoista.

Työsuhdetekijänoikeus

Ylijohtaja Pekka Nurmi luovutti selvityksensä tekijänoikeuksista työ- ja virkasuhteissa kulttuuriministerille 12.6.2002. Selvityksen johtopäätöksenä todetaan, ettei laadittu selvitys olosuhteissa tapahtuneesta kehityksestä huolimatta riittävästi tue lainsäädäntötoimenpiteisiin ryhtymistä työsuhdetekijänoikeutta koskevan yleisen sääntelyn toteuttamiseksi. Kuten Suomen Yrittäjät on selvitysmiehelle 15.3.2002 antamassaan lausunnossa esittänyt, se pitää tarpeellisena sisällyttää yleinen työsuhdetekijänoikeutta koskeva sääntely tekijänoikeuslakiin. Tämän perusteluina Suomen Yrittäjät viittaa myös siihen, että tekijänoikeuslakiin sisältyvään säännökseen tietokoneohjelmien ja tietokantojen tekijänoikeuksien kuulumisesta työnantajalle on oltu tyytyväisiä. Näin ollen ei pidetä mitenkään perusteltuna, että muiden sisältöjen osalta jää voimaan tekijänoikeudellinen epävarmuus.

Suomen Yrittäjät kannattaa työsuhdetekijänoikeussäännökseen kirjaamista tekijänoikeuslakiin siten, että työsuhteessa luodun tekijänoikeudellisesti suojatun aineiston taloudelliset oikeudet siirtyvät suoraan lain nojalla työnantajalle, ellei toisin ole sovittu. Työsuhdetekijänoikeutta koskeva säännös tulisi saattaa voimaan samanaikaisesti direktiivin edellyttämien muutosten kanssa.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen