YRITTÄJÄN PIKAOPAS TULOREKISTERIIN

Tulorekisteri muutti käytäntöjä, mutta toi hyötyä niin palkkojen ilmoittajalle, viranomaisille kuin tulonsaajallekin. Tulorekisteri vähentää palkkatiedon moninkertaista ilmoittamista viranomaisille, kun eri viranomaiset poimivat sähköisestä tietokannasta tarvitsemansa tiedot.

Yrittäjä, tässä oppaasta saat perustiedot tulorekisteristä, joka otettiin käyttöön vuoden 2019 alussa. Tiedot perustuvat marraskuun 2018 tilanteeseen. 

Tulorekisteriä ylläpitää Verohallinnon Tulorekisteriyksikkö. Yksityiskohtaista tietoa löytyy osoitteesta tulorekisteri.fi

Oppaassa kerromme

  • Tulorekisteri pähkinänkuoressa
    Mikä on tulorekisteri ja miksi se on olemassa? Tulorekisteri herättää paljon kysymyksiä - tästä oppaasta löydät niihin vastaukset.
     
  • Palkkatietojen moninkertainen ilmoittaminen poistuu
    Mitkä ovat hyödyt työnantajalle, tiedon käyttäjälle ja tulonsaajalle?
     
  • Milloin tiedot ilmoitetaan?
    Oppaassa käsittelemme eri ilmoitusten määräpäivät.
     
  • Anna tiedot kattavasti, niin säästät aikaa tulevaisuudessa
    Mitä pakollisia ja täydentäviä tietoja on annettava? Säästät kattavalla tiedonannolla työtunteja tulevaisuudessa! 
     
  • Rahapalkkojen ilmoittaminen
    Rahapalkat voi ilmoittaa kahdella eri tavalla. Tutki kumpi on sinun tapauksessasi parempi.
     
  • Ilmoita sähköisesti
    Unohda paperilomakkeet: Tulorekisteri on sähköinen asiointikanava.
     
  • Valtuutukset sähköiseen asiointiin
    Kuka voi toimia yrityksen edustajana tulorekisterissä?
     
  • Korjaa virheelliset ilmoitukset!
    Mitä jos ilmoitus myöhästyy? Ei hätää. Tähänkin löydät vastauksen oppaasta.