Etsi

Mikä ihmeen yritysblogi?

Yritysblogeista on kohistu viimeisen parin vuoden aikana enemmän ja enemmän. Millaista lisäarvoa ne tuovat yritykselle? Kannattaisiko perustaa yritysblogi? Onko tämä vain ohimenevä trendi? Yritysblogien pääasiallinen tarkoitus on saada kalasteltua uusia potentiaalisia asiakkaita yrityksen sivulle. Sen lisäksi tavoitteena on antaa yrityksestä asiantunteva kuva: ”Me osaamme. Me haluamme kehittyä. Me olemme perehtyneitä alan viimeisimpiin muutoksiin.” Yrityksen verkkosivut kertovat siitä, millainen yritys haluaa olla, mutta yritysblogi kertoo millaisia oikeasti ollaan. Tästä syystä on pohdittava tarkkaan aihealueet, joita blogissa kannattaa käsitellä. Yritysblogin lukijoita ovat pääosin asiakkaat, saman alan yritykset ja yksityishenkilöt, jotka haluavat tietää yrityksestä enemmän. Blogin kautta voi tuoda esille kaikkea sitä, mitä ikään kuin vielä haluaisi lisätä yrityksen internetsivuille, mutta ei tiedä miten.

Seuraan omien mielenkiintojeni kautta kymmeniä yritysblogeja. Osa yrityksistä kiinnostaa potentiaalisina työnantajina, ja toisia seuraan saadakseni uusia näkökulmia. Minusta on mielenkiintoista tietää, miten yritys kehittyy ja miksi, ja millaisia arvoja se edustaa. Kaikissa seuraamissani yritysblogeissa on samankaltaisuuksia, joita avaan nyt neljänä avainasiana, jotka blogin ylläpitämisessä tulee ottaa huomioon.

Numero 1: Yritysblogin ei tarvitse päivittyä päivittäin. Päivitysväli voi vaihdella viikosta kuukauteen, mutta sen tulee olla säännöllinen. Päivitystiheyttä tärkeämpää on laadukas ja kiinnostava sisältö. Blogin lukijamäärää ajatellessa pitkäjänteisyys kannattaa, sillä suosio ei tule ensimmäisen postauksen myötä.

Numero 2: Pysytään aiheessa. Yritysblogin fokus on rajatumpi kuin blogeissa ylipäätään, mutta missä raja kulkee, sen päättää kirjoittaja. Blogin sisältöä voi tuottaa useampi kuin yksi henkilö, ja se saakin aikaan monipuolisuutta. On myös tärkeää muistaa, että blogin oikeakielisyys on tärkeä kriteeri uskottavuudessa.

Numero 3: Kerrotaan lukijoille jotain kiinnostavaa, jotain uutta. Aiheita voi olla esimerkiksi alan uusi koulutus, millä tavoin yritys ottaa toiminnassaan huomioon vihreät arvot tai mielipiteitä alan uusimmista tuulista.

Numero 4: Luo keskustelua! Pyri samaan aikaiseksi vuorovaikutusta lukijoiden kanssa. Blogi kannattaa linkittää yrityksen kotisivujen lisäksi Twitteriin ja Facebookiin. Lukijoita on hyvä haastaa kommentoimaan, jolloin on tärkeää käyttää aikaa kommentteihin vastaamiseen. Toisten blogien seuraaminen ja kommentointi saavat aikaan keskustelua. Vuorovaikutus ja palaute synnyttävät myös ideoita tuleviin blogipostauksiin.

Yritysblogi on parhaimmillaan erittäin tehokas markkinointiväline, joka toimii tunnettuuden, brändin rakentamisen ja asiakassuhteiden luomisen välineenä. Sen avulla on mahdollisuus esitellä ammattitaitoa, jakaa ajatuksia alan tulevaisuudennäkymistä, ja kertoa yrityksen työntekijöiden osaamisesta. Kaikki tämä kasvattaa yrityksesi arvoa niin asiakkaidesi kuin hakukoneidenkin silmissä. Mikäli kirjoittaminen tuntuu tahmealta eikä blogi konseptinakaan ole ihan se tutuin – pyydä apua. Esimerkiksi Laurean liiketalouden opiskelijat auttavat mielellään opintopisteitä vastaan kasaamaan yritysblogin alkuun ja neuvovat hakukoneoptimoinnissa.

Kirjoittaja on Liisa Komulainen

Laurean ja Yrittäjien yhteisblogi

Blogin kirjoittajina toimivat Laurean opiskelijat ja pk-seudun yrityselämässä mukana olevia vaikuttajia.