25.3.2019 klo 10:30

Yrittäjät: Yhteistoimintalain raja nostettava, jotta työllistäminen helpottuu

– Yhteistoimintalain rajaa pitää nostaa nykyisestä 20 työntekijästä 50 työntekijään, jotta työllistäminen helpottuu ja byrokratia vähenee, Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula sanoo.

– Vaalikeskusteluja seuratessa näyttää, että lähes kaikki ovat sitä mieltä, että Suomen työllisyysaste on nostettava 75 prosenttiin tulevalla vaalikaudella. Se on välttämätöntä, jotta voimme turvata hyvinvointiyhteiskunnan jatkon, mutta se ei tapahdu ilman että työlainsäädäntöä uudistetaan ja kevennetään, Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula sanoo.

Makkula puhui asiasta Päijät-Hämeeseen saapuneella yrittäjäjärjestön Kasva Suomi -vaalikiertueella.

Yrittäjäjärjestöllä on tarjota useita keinoja työllisyysasteen nostamiseen. Yksi niistä on yhteistoimitalain soveltamisalan nostaminen nykyisestä 20 työntekijästä 50 työntekijään.

– Kirjainyhdistelmällä yt on kansan korvissa kylmä kaiku. Sen tulkitaan tarkoittavan irtisanomisia, vaikka siitä ei läheskään aina ole kyse, Makkula toteaa.

Yhteistoimintaneuvottelut pitää käydä myös silloin, jos vähintään 20 työntekijän työpaikalla tehdään olennaisia muutoksia töiden järjestelyyn ja työtehtäviin.

Laki on hankala myös yrittäjille, sillä byrokratia esimerkiksi työtehtävien uudelleen järjestelyssä on todella raskas.

– 20 työntekijästä on käytännössä tullut kasvun este. Moni yrittäjä ei palkkaa 20:nnettä työntekijää yt-byrokratian pelossa. Byrokratiaa pitää keventää eikä lisätä. Se auttaa lisäämään työtä Suomeen, Makkula sanoo.

Vaalit ovat Yrittäjien olympialaiset

Eduskuntavaalit ovat yrittäjäjärjestölle yhtä tärkeä kuin olympialaiset huippu-urheilijoille. Yrittäjäjärjestö kiertää Kasva Suomi -vaalikiertueellaan koko Suomen Lapista Helsinkiin.

Kiertuetapahtumien järjestämisestä vastaavat Suomen Yrittäjien aluejärjestöt, Lahdessa Päijät-Hämeen Yrittäjät. Lisäksi Päijät-Hämeessä yrittäjäjärjestö vie ehdokkaat tutustumiskierrokselle alueen yrityksiin ja keskustelee yrittäjyydestä kauppakeskuksen yleisötapahtumassa.

– Jututamme eduskuntavaaliehdokkaita, paikallisia yrittäjiä ja muita äänestäjiä yrittäjille tärkeistä asioista. Kerromme, miksi yrittäjien toimintaedellytyksiä kannattaa parantaa, Makkula kertoo.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula, p. 040 581 2472