26.6.2020 klo 12:52
Uutinen

Tule vaikuttamaan yrittäjyyteen Päijät-Hämeessä – Järjestön luottamushenkilöhaku vuodelle 2021 avautuu syksyllä

Päijät-Hämeen Yrittäjät on kymmenen paikallisyhdistyksen aluejärjestö. Haemme paikallisyhdistyksiin uusia luottamushenkilöitä kaudelle 2021 edistämään yrittäjyyttä Päijät-Hämeessä. Henkilövalinnat tehdään paikallisyhdistysten syys- tai vuosikokouksissa syksyllä. Mitä luottamushenkilönä toimiminen on käytännössä? Lue yrittäjä Tiina Rantalan ajatuksia.

Kiinnostaako sinua…

• yhteiskunnallisiin asioihin ja yrittäjyyteen vaikuttaminen Päijät-Hämeessä?
  • antaa omaa asiantuntemustasi järjestön voimavaraksi?
  • yhteistyön tekeminen eri tahojen kanssa, esim. oppilaitosten, kaupungin/kunnan ja päättäjien kanssa?
  • erilaisten, yrittäjiä kiinnostavien tapahtumien ja koulutusten järjestäminen yhdessä muiden luottamushenkilöiden kanssa
  • saada arvokasta kokemusta järjestötyöstä ja osallistua (omaa liiketoimintaasikin) hyödyttäviin koulutuksiin?

Haastattelimme muutaman vuoden Lahden Yrittäjät ry:ssä luottamushenkilönä toiminutta Tiina Rantalaa Rantala Tax & Law Oy:stä luottamushenkilötyön arjesta yrittäjäjärjestössä.

Miksi liityit yrittäjäjärjestöön?

Yrittäjät ajavat aidosti pk-yrittäjän asiaa ja minulle oli itsestäänselvyys liittyä jäseneksi. Yrittäjien tekemän edunvalvontatyön tukemisen lisäksi halusin myös päästä mukaan tapahtumiin ja koulutuksiin, joita Yrittäjät järjestävät. Minulle oli myös tärkeää päästä verkostoitumaan toisten yrittäjien kanssa.

Kauanko olet ollut yrittäjänä ja jäsenenä?

Perustin oman yrityksen vuonna 2016, jolloin aloitin heti kokoaikaisena yrittäjänä. Yrittäjien jäseniksi liityin samalla, kun perustin yritykseni eli ihan alusta asti olen ollut järjestössä jäsenenä ja osallistunut toimintaan.

Mikä sai sinut lähtemään luottamustoimintaan mukaan?

Palo tehdä työtä yrittäjien hyväksi ja vaikuttaa yrittäjiä koskeviin asioihin. Halusin myös päästä kehittämään paikallisen järjestön toimintaa.

Mitä se luottamushenkilönä toimiminen konkreettisesti on?

Konkreettisimmillaan luottamushenkilönä toimiminen on kokouksissa yrittäjien edustamista, erilaisten lausuntojen valmistelua ja itse paikallisyhdistyksen toiminnan johtamista. Paikallisyhdistyksen toiminnan suunnittelu yrittäjyyteen intohimoisesti suhtautuvien hallituksen jäsenten kanssa on kokemus, jonka soisin kaikille.

Mikä luottamustoiminnassa on ollut parasta ja mikä on aiheuttanut harmaita hiuksia?

Parasta on toiset yrittäjät ja meidän huikea hallitusporukka, myös aluejärjestön puolella on upeaa yhteistyötä ja toimiston väki on huippua. Edunvalvontatyössä on antoisa päästä kertomaan yrittäjien näkökulmasta päättäjille, mutta samalla se aiheuttaa myös harmaita hiuksia: vaikka yhdessä asiassa saataisiinkin päätöksen vaikutukset yrittäjille huomioiduksi, niin jo seuraavassa päätöksessä yrittäjät on unohdettu.

Miksi luottamustoimintaan kannattaa lähteä mukaan, mitä yrittäjänä hyödyt tästä?

Luottamustoiminnassa pääsee aidosti vaikuttamaan asioihin, jos tuntee että on annettavaa muidenkin yrittäjien puolesta, niin mukaan vain. Lisäksi tässä tulee kaupanpäälle kultaakin arvokkaampi verkosto toisista yrittäjistä, joilta saa buustia omaan liiketoimintaankin, puhumattakaan uusista ystävistä.

Kesäkevennyksenä: Kerro mikä on suosikkijäätelösi?

Mangomeloni-tötterö!

Kiinnostuitko luottamushenkilötyöstä?

Kaikille jäsenille lähetetään syksyllä kysely kiinnostuksesta luottamushenkilötyöhön. Henkilövalinnat tehdään paikallisyhdistyksen syys- tai vuosikokouksessa syksyllä (tarkemmat ajat ilmoitetaan myöhemmin).

Huomioithan, että vuosikokoukseen osallistuminen edellyttää järjestön jäsenyyttä. Voit liittyä jäseneksi täältä.

Lisätietoja paikallisyhdistysten hallitustyöskentelystä saat hallitusten puheenjohtajilta, yhteystiedot löydät täältä.