28.9.2020 klo 11:28
Uutinen

Opiskelijat suunnittelivat Vesijärven Autolle brändiuudistuksen

LAB-ammattikorkeakoulun graafisen suunnittelun opiskelijat toteuttivat Vesijärven Autolle brändiuudistuksen. Tavoitteena oli luoda uusi konsepti, joka esittelee lämminhenkisen autokaupan, joka ei innostu machoilusta vaan avaa ovensa ihan kaikille: moottoreista kaiken ymmärtävän ”automasan” kanssa samaan aikaan ovesta saa astua sisään ensiauton ostaja.

Brändiuudistuksen ytimessä luottamus

Vesijärven Auto Oy on perinteikäs lahtelainen yritys, joka toimii viidessä eri autotalossa. Täyden palvelun autotaloista löytyvät uusien autojen mallistot, laajat vaihtoautovalikoimat, kattavat huoltokorjaamopalvelut, kori- ja peltikorjaamot, rengashotellit, varaosamyymälät sekä autovuokraamot.

Projektin tarkoituksena oli saada Vesijärven Auto, Nelipyörä sekä FordStore Lahti pelaamaan tiiviimpää yhteispeliä brändimielikuvallisesti. Kaupat eivät menneet yhteistä maalia kohti, vaan asiakkaat kokivat kolmikon toisistaan irrallisiksi yrityksiksi. Fokuksessa oli brändistrateginen uudistus aina äänestä lookiin ja myymälähalleihin asti.

Projekti aloitettiin tutustumalla toimeksiantajayritykseen. Työpajatyöskentelyn ja yhteisten keskusteluiden kautta saatiin luottamus: ilmapiiri, jossa voi puhua suoraan niistä kovimmistakin haasteista. Projektin ohjaava opettaja Helmi Honkanen kuvaa:

”Lähtöruudussa otetaan kiinni siitä, millainen yritys on, mihin se on matkalla ja mistä se unelmoi. Lisäksi hahmotellaan arvot, erottautumistekijät, kohderyhmät ja pääviestit. Löytöjen pohjalta leivotaan luonnoksia, joita arvioidaan yrityksen kanssa yhdessä.

Karismaattisimmat aihiot valitaan jatkotyöstöön ja punnerretaan, kunnes lopullinen maailma tuntuu yrityksille omalta ja istuvalta kuin laadukas nahkahanska.”

Opiskelijoiden tekemissä markkinointimateriaaleissa yhdistyvät valokuvat, väripinnat, typografia ja piktogrammit raikkaalla ja yksinkertaisella tavalla.

Miksi opiskelijat ovat niin huippuja?

Projektissa oli mukana parikymmentä lahjakasta graafisen suunnittelun opiskelijaa, joista jokainen toi pöytään timanttisimmat ideansa. Työn varsinaisen tavoitteen lisäksi opiskelijat innostuivat miettimään ehdotuksia myös tuote- ja palvelupuolelle sekä vetävään markkinointiviestintään.

”Lopputulokseksi saatiin kovan luokan konsepteja. Opiskelijat ovat ajassa kiinni, luovia ja pelottomia tekijöitä, jotka haastavat isojenkin firmojen ajattelua”, kertoo Honkanen.

FordStore Lahden myyntijohtaja Thomas Ljunggren kiitteli tiimin onnistumista ja projektin tuloksia:

”En olisi uskonut, että niistä näin upeita tulee!”

LABin kampuksilla opiskelee viestinnän ja markkinoinnin tulevia asiantuntijoita. Opiskelijatyönä voidaan toteuttaa yrityksille monenlaisia uudistuksia, suunnittelutyötä ja muita toimeksiantoja liiketoiminnan kehittämiseksi. Esimerkiksi graafisen suunnittelun opiskelijoiden avulla voidaan pyyhkiä pölyt visuaalisesta ilmeestä ja kirkastaa brändistrategiaa. Aloitetaanko yhteistyö? Ota yhteyttä yrityksille@lab.fi.

TEKOJA VIIVAN ALLE

Yritys voi kehittää liiketoimintaansa yhdessä oppilaitosten kanssa monella eri tavalla. Tarjolla on erilaisia asiantuntija-, tutkimus- ja tuotekehityspalveluja sekä mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen ja innovointiin. Yritykset voivat hyödyntää myös opiskelijoiden osaamista, opiskelijat voivat tehdä yrityksessä muun muassa harjoitustöitä, opinnäytetöitä, osa-aikatöitä, kesätöitä ja projektitöitä.

Päijät-Hämeen Yrittäjien toimitusjohtaja Heta Vihervirta-Vuontelo kannustaa yrityksiä yhteistyöhön:

– Alueen oppilaitokset ovat tärkeä voimavara, mutta osalle yrityksistä ehkä hieman vieraita, jolloin sieltä saatava osaaminen jää harmillisesti hyödyntämättä. Yritysten kannattaa lähestyä oppilaitoksia ennakkoluulottomasti ja etsiä itselleen sopiva tapa hyödyntää tarjolla olevia osaajia, asiantuntemusta ja apuja liiketoiminnan kehittämisessä.

Kaikki tarjolla olevat yhteistyömuodot on esitelty kattavasti ja selkeästi tänä vuonna ilmestyneessä Oppilaitosyhteistyö – käsikirja yrityksille -oppaassa. Tutustu Lahden seudun oppilaitosten kokoamaan oppaaseen täällä: www.lahti.fi/osaavaatyovoimaa

Tekoja viivan alle -kampanjan ovat toteuttaneet yhteistyössä:

Lahden Yliopistokampuksen Gradukiihdyttämöhanke (ESR)
LAB-ammattikorkeakoulun Business Culture Agents (EAKR)
LAB-ammattikorkeakoulun Korkeakoulut innovaatiotoiminnan vauhdittajina – DYNAMO -hanke (EAKR/Päijät-Hämeen liitto)