25.11.2020 klo 09:46

Juhlavuosi menossa: yrittäjän polkua joulukuussa tasan 10 vuotta

Siivousalalle päädyimme sattuman kautta. Vaimoni on aina ollut tarkka siisteydestä ja näin ollen oli luontevaa valita siivousala.

Työpäivämme koostuu monista asioista, aamu alkaa normaalisti lasten kouluun viemisellä. Päivä jatkuu siitä siivouskohteissa, joita teemme yhdessä ja yksin. Uuden verkkokaupan sisällön luonti sekä markkinoinnin suunnittelu ja opiskelu on isossa osassa työpäivää. Tämä luo uusia haasteita ja opettelua niin ohjelmien käytössä kuin somen sisällön luomisessa. Isona osana päivää on myös yhteydenpito asiakkaisiin ja muihin yhteistyökumppaneihin.

Työpäivät venyvät monesti iltaan. Tätä olemme pyrkineet vähentämään, jotta aikaa jäisi myös perheelle ja yhdessä ololle. Nykyään olemme myös viikonloput vapaalla – ennen teimme pitkää päivää myös lauantaisin ja sunnuntaisin.

Oma vapaus ja oma vastuu omasta työstä on parasta yrittäjyydessä. Myös tutustuminen uusiin ihmisiin on ollut palkitsevaa. Isoimmat haasteet tulevat yrityksen kasvun myötä, kuin myös sen tuomissa taloudellisissa haasteissa.

Vapaus päättää omista asioista on päällimmäisenä mielessä, jos miettii miksi kannattaa lähteä yrittäjäksi, mutta myös vastuu tekemisistä: jos teet virheen niin katsot peiliin, syyllinen on siellä.

Yrittäjäksi aikoville ja tuoreille yrittäjille terveisinä voisi sanoa, että yrittäjyyttä pitää harkita tarkkaan. Itse olin onnekas, sain vinkin hyvästä kirjanpitäjästä. Hänen kanssaan kävimme usean tunnin keskustelun yrittäjyydestä ja haasteista. Tämän keskustelun pohjalta kyseinen henkilö otti meidät asiakkaakseen ja auttoi yrityksen perustamisessa ja alkuvuosien haasteissa. Muutama vinkki: ota hyvä kirjanpitäjä ja tule toimeen verottajan kanssa, sekä keskustele rohkeasti muiden yrittäjien kanssa.

Mukavaa loppuvuotta kaikille yrittäjille!