22.4.2021 klo 13:57

”Yksinyrittäjän paras hankinta on luotettava kumppani markkinoinnin tueksi”

Päijät-Hämeen Yrittäjien 15.4.2021 järjestämä koulutus Myynnin ja markkinoinnin tuottava yhteispeli keräsi paljon myönteistä palautetta osallistujilta.

Koulutuksessa käytiin läpi asioita, joihin yrittäjän on kauppaa saadakseen hyvä tarttua erityisesti koronan muuttamissa toimintaolosuhteissa: markkinointiviestintää, myyntikohtaamisia nykypäivänä, verkkokaupan hyötyjä sekä yrityksen vastuullisuutta erottautumistekijänä. Kouluttajina tilaisuudessa toimivat Marika Mesimäki (Oakhill Oy), Manu Mesimäki (Tammi Digital Oy) ja Joona Kallinen (Think Further Oy).

Yhteistyökumppaneina toimivat Elisa ja Helmi Säästöpankki Lahti.

Tilaisuus käynnisti kameran ensimmäistä kertaa Päijät-Hämeen Yrittäjien uudessa virtuaalistudiossa, josta lähetys jaettiin osallistujille teamsin välityksellä. Virtuaalikoulutus järjestämistapana oli mieluinen yrittäjä Mari Helmiselle (Marundo), joka osallistui tilaisuuteen lenkkipolulta Radiomäeltä.

– Koulutuksen sisältö kuulosti hyvältä, siksi päätin osallistua tilaisuuteen. Yksinyrittäjänä sitä joutuu miettimään, että mihin käyttää aikansa. Omaan työhönsä, vai siihen että hankkii itselleen työtä, eli tässä tapauksessa myy ja markkinoi.

Oman osaamisen myynti kehon- ja mielenhuollon ammattilaisena ei vielä miltei kahden vuoden yrittäjyyden jälkeen tunnu omalta vahvuusalalta. Tähän koulutukseen lähdin kuuntelemaan, olenko mahdollisesti tehnyt oikeita asioita ja mitä olisi hyvä huomioida paremmin jatkossa. Lisää tietoa kaipaisin siitä, että mikä on pienyrittäjälle järkevintä hoitaa itse ja mitä osia voisi ulkoistaa.

Marika Mesimäen (Oakhill Oy) osuudessa tuli hyvin esille, kuinka hyvä markkinointi voi tehdä myynnin. Asiakkaan ostopolun kuvaaminen tarkasti selvensi havainnollisesti, mitä eri vaiheissa tapahtuu. Tämä esitys kirkasti hyvin sitä, mihin ostopolun vaiheeseen minun yritykseni on syytä panostaa nyt.

Joona Kallisen (Think Further Oy) vastuullisuusteema oli mielenkiintoinen ja hyvin ajankohtainen. Kuluttajana toivoisin, että tämä aihe nousisi selkeämmin esiin yritysten toiminnassa. Jäin miettimään, miten tätä puolta voisi tuoda enemmän esiin omassa yrityksessä?

Manu Mesimäen (Tammi Digital Oy) esityksessä tuli selkeä viesti esimerkiksi Google- optimoinnin merkityksestä nettisivuilla. Tämä onkin pienyrittäjän kannalta haasteellinen kohta. Miten pitää omat sivut ajantasalla, kun hakukoneoptimointi muuttuu jatkuvasti?

Taitaa olla niin, että yksinyrittäjän paras hankinta on luotettava kumppani markkinoinnin tueksi.

Osallistujien joukossa istui myös tuore yrittäjä Mikko Markkula (Markkula Lakiasiaintoimisto Oy).

– Kouluttajat olivat minulle entuudestaan tuttuja, ja koulutuksen aihe kiinnosti yleisesti, joten päätin osallistua.

Oman yritykseni toiminnan yksi keskeinen osa on julkisten hankintojen konsultointi, joten meidän pitää jatkossa miettiä, miten nostaisimme vastuullisuusteemaa esiin omassa toiminnassa ja markkinoinnissamme. Koulutuksen puheenvuorot tarjosivat mielenkiintoisia pointteja ja ideoita ajatusten eteenpäin viemiseksi, Markkula toteaa.