5.10.2021
Sami Saarenpää

Vieraskynä: Perintätoimiston käyttö, mitä tapahtuu asiakkuudelle?

Ehkä yksi yleisimpiä kysymyksiä joita meille esitetään kun saatava siirretään perintään, ja ihan hyvästä syystä. Huoli asiakkuudesta on hyvä piirre, mutta sitä on usein turha murehtia.

Toisaalta on toki syytä pohtia, miksi lasku on menossa perintään. Vaikka edustan perintä- ja laskurahoitustaloa, neuvon usein asiakkaitani, että jos jollakin on todella huono maksukäyttäytyminen, on aito vaihtoehto olla myymättä laskulla tai ainakin odottaa etukäteen sen maksua. Tästä ei yksikään asiakas pahastu, jos tietää taustat miksi näin on käynyt.

Toinen juurisyy, miksi jokin lasku menee perintään, on usein liian lyhyt maksuaika. Tässäkin on hyvä vaihtoehto jutella asiakkaan kanssa avoimesti, onko maksuehto sellainen, että siinä voidaan pysyä.

Omia rahojaan ei kukaan voi toki odottaa loputtomiin, joten joskus aidosti helpottava elementti on laskurahoitus. Tässä yrittäjä saa osan rahoista heti kun lasku lähetetään. Tämä mahdollistaa myös pidemmän maksuehdon.

Entä sitten kun kuitenkin aloitetaan perintä?

Nyrkkisääntönä voidaan saatavien siirron osalta sanoa, että asiaa ei kannata viivästellä liikaa, vaikka tilanne olisikin kiusallinen. Usein se voi itseasiassa jopa laukaista jumissa olleen tilanteen. Perintätoimiston tehtävä on olla asiakaspalvelun jatko, joka selvittää tilanteen, ei taho, joka repii väkisin rahat jostain. Ehkä edellisten vuosikymmenten villi toiminta tai jopa elokuvamaailmasta saadut ennakkokäsitykset perinnästä vaikuttavat ajatusmalliin millaista perinnän luullaan olevan.

Jos lasku on maksamatta, on käsissä ongelma, joka pitää jotenkin ratkaista. Perintätoimiston ensimmäinen vaihe on usein muistutus ja jo tässä vaiheessa merkittävä osa toimeksiannoista kotiutuu. Tapahtuu ryhtiliike ja lasku maksetaan, koska useinhan laskulle otetaan lisää maksuaikaa, jos se on aikaisemminkin mahdollistettu. Perintätoimiston muistutuksen tullessa huomataan, että myös toimeksiantaja on nyt tosissaan ja lasku maksetaan.

Parasta tässä on vielä se, että usein kaupankäynti saman yrittäjän kanssa jatkuu ihan normaalisti. On helppoa, kun ulkopuolinen taho muistuttaa.

Jos taas rahaa ei ole?

Jos taas rahaa ei ole, ei sitä perintätoimistokaan saa puristettua. Tässä kohtaa meidän tehtävämme on löytää ratkaisu. Usein se on maksusuunnitelma, jonka sekä velallinen että toimeksiantaja hyväksyvät. Meidän tehtäväksi jää valvoa, että sitä noudatetaan.

Toki tämänkin jälkeen on monia mahdollisia toimenpiteitä esimerkiksi trattaperintä.

Yhteenvetona moni asiakas toteaa ajoissa aloitetun perinnän kanssa, että oli iso helpotus kun sen hoiti ulkopuolinen, kohtelias taho.

Millainen ennakkokäsitys sinulla on perinnästä?


Pirkanmaan Yrittäjät ja KTI Laskutus Oy ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka myötä KTI Laskutuksen asiantuntijat neuvovat Pirkanmaan Yrittäjien jäseniä veloituksetta. Neuvonnan piiriin kuuluvat perintään liittyvät asiat:

  • oikea laskun lähetystapa
  • muistutuskäytäntö
  • asiakkaan kanssa tehtävät maksusuunnitelmat
  • perintäkäytäntö
  • oikeudellinen perintä

Yhteyshenkilö:
Emilia Lehtilä
p. 040 534 8759
emilia.lehtila@ktilaskutus.fi

Soittaessasi varaudu kertomaan jäsennumerosi. Jäsennumeron löydät jäsenkortista. Jäsennumeroa voit tiedustella myös Pirkanmaan Yrittäjien toimistolta p. 03 251 6500.

Sami Saarenpää
Sami Saarenpää