Etsi

Kauppa se on, joka kannattaa – etenkin kun ostat paikalliselta

Suomalaisen Työ Liitto järjesti tänä vuonna jo viidennen Osta työtä Suomeen -päivän joulukuun alkupuolella. Kampanjan tavoitteena on muistuttaa kuluttajia suomalaisen työn tärkeydestä ja kannustaa valitsemaan kotimaisia tuotteita ja palveluja. Jos jokainen suomalainen ostaisi kympillä enemmän kotimaista kuukaudessa, toisi se vuodessa 10 000 uutta työpaikkaa Suomeen.

– Paikallisten tuotteiden ja palvelujen suosiminen ei kuitenkaan ole vain työllisyyttä lisäävä asia, vaan vaikutukset ovat paljon laajemmat. Kun kivijalkamyymälät ja lähipalvelut pysyvät paikkakunnalla, sen vetovoima ja elinvoimaisuus vahvistuvat. Asukkaiden arki on sujuvaa, kun tavaroita ja palveluita saa helposti ja nopeasti, mahdollisimman läheltä. Paikallisten tuotteiden ja palvelujen suosiminen on samalla ekoteko, jolla voi pienentää omaa hiilijalanjälkeä. Suomessa tehty on yleensä myös eettisesti tehty, sanoo Pirkanmaan Yrittäjien elinkeinoasioiden päällikkö Maria Virtanen.

Hyviä esimerkkejä kautta maakunnan

Kuluneen syksyn ehkä näkyvin paikallinen kampanja polkaistiin käyntiin Virroilla Yrittäjien ja kaupungin yhteistyönä. Tuore kaupunginjohtaja Juha Viitasaari haastoi kaupunkilaiset suosimaan paikallisia tuotteita ja palveluita jouluostoksissaan. Tiedotteen mukaan kampanjan toiveena on herättää käyntiin hyvän kierre, jossa tehdään valintoja oman elinympäristön kehittämiseksi ja koko paikkakunnan elinvoimaisuuden säilyttämiseen.

Valkeakoskella kaupunki ja yrittäjäyhdistys löivät hynttyyt yhteen saman asian puolesta jo viime vuonna, kun #ostakoskista-kampanja käynnistyi. Mikä parasta, kampanja ei Valkeakoskellakaan ollut mikään yhden yön juttu, vaan monet paikalliset yrittäjät hyödyntävät tunnistetta edelleen. Ainakin Ikaalisissa on niin ikään nähty vastaavaa.

– Tämäntyyppiset kampanjat ovat erinomaisia mahdollisuuksia niin Yrittäjien paikallisyhdistyksille kuin yksittäisille yrittäjillekin nostaa esiin omaa profiiliaan paikkakunnan elinvoimaisuuden ylläpitäjänä. Ei ole aina itsestään selvää, että edes kaikki paikalliset asukkaat tietävät, mitä tuotteita omalla paikkakunnalla valmistetaan. Paikallisia tuotteita, kuten vaikkapa leivonnaisia, kannattaisi asettaa näkyvästi esille, jotta myös matkailijat löytäisivät niitä helposti. Useimmat meistä ovat valmiita tarkastelemaan kulutuskäyttäytymistään, kun pienten valintojen suuresta merkityksestä aika ajoin muistutetaan, huomauttaa Virtanen.

Lähde mukaan kampanjaan

Myös Pirkanmaan Yrittäjät haluaa näin joulun alla nostaa esiin paikallisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen merkitystä koko maakunnan elinvoimaisuudelle. Kiitos, kun ostat paikalliselta -kampanjan somekuvat ovat ladattavissa alta. Voit myös jakaa valmiin julkaisun Facebook-sivuiltamme

Kiitos, kun ostat paikalliselta - kuva Facebookiin >

Kiitos, kun ostat paikalliselta - kuva Instagramiin >