26.3.2021 klo 19:37
Uutinen

Maailman vanhin palvelu

Vieraanvaraisuutta, ystävällisyyttä ja rauhaa on osoitettu tarjoamalla ruokaa ja juomaa siitä lähtien, kun ihmiset ja yhteisöt ovat olleet tekemisissä toistensa kanssa. Tämä on edelleen kansoja yhdistävä vuorovaikutuksen muoto. Vanhin edelleen toimiva ravintola lienee Itävallassa sijaitseva vuodesta 803 toiminut St. Peter Stiftskulinarium.

Miltä näyttää ravintolan tulevaisuus? Niin kuin muillakin aloilla, tulevaisuuden mahdollisuuksia etsitään uusista teknologioista ja digitalisaatiosta. Ravintolatrendien otsikoissa ovat mm. lähituotanto, robotit, ruoan 3D-tulostus, terveellisyys ja kotiinkuljetus.

Palveluita voidaan kuorruttaa ja maustaa monin tavoin. Mutta mikä on olennaisinta? Ruoka ja juoma ovat oleellisia, mutta menestysreseptinä lienee tulevaisuudessakin asiakaskokemus, vieraanvaraisuus ja kohtaamiset. Meistä harvoille ravintolat ovat paikkoja, jotka pelastavat nälkäkuolemalta ja nestehukalta.

Autobrändit kehittävät mallistoja lisäämällä yhä uusia ominaisuuksia, torta på torta. Erikoistuneita tietojärjestelmiä on autossa kymmeniä. Tuloksena on ominaisuuksien ja versioiden sekamelska. Tämä johtaa monimutkaisuuteen auton valmistuksessa, ylläpidossa ja vikojen korjaamisessa. Teslan radikaalina ideana oli aloittaa tietojärjestelmästä ja rakentaa auto sen ympärille.

Millainen olisi ravintola, joka tehtäisiin Teslan tapaan? Siis suunniteltaisiin alusta alkaen digitaaliseksi ja tulevaisuutta varten. Ajatus avaa mielenkiintoisia näköaloja. Seuraavassa muutamia tulevaisuuden ravintolan ominaisuuksia:

1. Dataintensiivinen ravintola osaa hyödyntää ja tuottaa monimuotoista dataa. Dataa syntyy mm. asiakkaista, ruoka-aineista, tuottajista ja kaupungin tapahtumista. Data on digiherkkua.

2. Teknologiat voimistavat vuorovaikutustilanteita.

Virtuaalitodellisuuden ja hologrammien avulla kohtaamiseen voi osallistua, vaikka itse olisi toisaalla. Äänisuihkuilla seurueesi voi keskittyä, vaikka ympärillä olisi hälyä. Ratkaisuja löytyy joka makuun.

3. Tunnelman muunneltavuus.

Kun ravintola on toteutettu teknologia-alustaksi, tunnelma, ilme ja visuaalisuus muuttuvat vilauksessa thaimaalaisesta katuravintolasta suomalaiseksi kuusimetsäksi. Kysehän on vain tietokoneohjelmasta.

4. Virtuaalisuus.

Täytyykö ravintolalla olla seinät? Voiko ravintola siirtyä? Voiko ravintola olla hajautettu? Digitaalinen ravintola voi kytkeytyä, monistua tai siirtyä sinne, missä tarve ja liiketoiminta ovat otollisimpia. Food Ink -ravintola kulki ympäri maailmaa 2016–2017 loppuunmyydyin kattauksin.

5. Asiakkaat ja yhteisöt.

Kanta-asiakkaat ovat usein elinehto. Digitaalisuuden myötä kanta-asiakkaita voivat olla myös fanit ja esimerkiksi yhteisestä teemasta kiinnostuneet yhteisöt. Facebook, Twitter ja Instagram eivät olisi olemassa ilman yhteisöjä.

6. Ravintolarobotit.

Robotit oppivat yhä tehokkaammin toistamaan ihmisen edistyneitäkin toimintoja, esimerkiksi palvelutehtävissä. Väsymätön robottikokki voi lounaalla toimia kuin masterchef ja illalla tarjoilla etnisiä erikoisuuksia. Roboteista löytyy myös sopivaa pöytäseuraa.

Pirkanmaa on erinomainen ympäristö tulevaisuuden ravintolan syntysijaksi. Täällä kohtaavat korkealaatuinen ja monimuotoinen ravintolakulttuuri, teknologioiden huippukehittäjät ja ennakkoluuloton ilmapiiri.

Mitä saisi olla?