Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Jutta Vetter on kahden viestintäbrändin nainen

Monikielisessä perheessä varttuneelle Jutta Vetterille kielikylpy oli pysyvä osa kasvua. Kun äiti on suomalainen, isä saksalainen ja koulu Svenska Samskolan, tuli Jutasta kolmen kielen taitaja jo yksinumeroisessa iässä. Myöhemmin kutsuivat monikielisen viestinnän yliopisto-opinnot. Tähän lähtökohtaan nähden ei ole kovinkaan yllättävää, että myös hänen työnsä viestintätoimistoyrittäjänä on painottunut kansainvälisesti toimiviin liike-elämän asiakkaisiin. Tai no, ainakin osittain. Vetter pyörittää nimittäin saman yrityksen alla kahta toisistaan totaalisesti eroavaa brändiä. Toinen osa-alue nojaa puolestaan vahvasti musiikkiin ja viihteeseen sekä sen ympärillä tapahtuvaan viestintään.

Jutan nykyisin määrällisesti eniten käyttämän työkielen, englannin, hän otti haltuun ”vasta” neljäntenä kielenään. Sitä kohtaan Jutan kiinnostuksen herätti itse kuningas eli Elvis Presley, jonka faniksi Jutta tunnustautui jo hyvin nuorena. Jo ala-asteella hän kahlasi läpi 600-sivuisia englanninkielisiä kirjoja Elviksestä ja sen ajan musiikkikulttuurista. Ja englanninkieliset laululyriikatkin piti kaikki ymmärtää.

– Jostakin syystä Elviksen musiikki kolahti kovaa jo ala-asteaikana, ja muistan edelleen elävästi, kuinka kaverimme kanssa väittelimme siitä, kumpi on parempi, Elvis vai Michael Jackson, Jutta hymyilee. Vetter muuten pääsi vuosia myöhemmin henkilökohtaisesti tapaamaan Elviksen ex-vaimoa Priscilla Presleytä, joka samassa yhteydessä kehaisi Jutan englannin kieltä ja aksenttia täysin virheettömiksi.

– Siihen oli hieno kertoa sen olevan hänen miehensä ansiota, Jutta nauraa.

Ensin syntyi nimifirma ja sitten perään jotain kuplivampaa

Yrittäjätaipaleensa muutama vuosi sitten aloittaneella Jutta Vetterillä on osakeyhtiöitä yksi, mutta brändejä kaksin kappalein. Duotaktiikkaan hän päätyi, koska asiakaskunta jakaantuu niin selkeästi kahteen eri leiriin. Brändeistä ensimmäisenä syntyi Vetter Communications.

–Se on kahdesta tuotemerkistä lähempänä perinteisempää yritysviestintätoimistoa, ja sen asiakkaat ovat liike-elämän monelta eri toimialalta, esimerkiksi teollisuudesta ja tekniikasta, kotimaiselta ja kansainväliseltä ict-sektorilta ja jopa ilmailun ja juridiikan puolelta, Vetter tiivistää.

Omaa nimeä kantavan brändin oheen syntyi noin puoli vuotta myöhemmin Bubblypink Music. Se keskittyy musiikkimaailman ympärillä tapahtuvaan viestintään ja tiedotukseen ja syntyi, koska yrittäjällä oli aiemmasta työelämästään vahvaa osaamista myös musiikkipuolen viestintätehtävistä.

– Sen brändin nimi ja väri ovat sellaiset, joiden toivon jo lähtökohtaisesti viestivän, että tässä on vähän glamouria ja tähtipölyä. Halusin tehdä linjanvedon näiden kahden selkeästi erilaisen asiakassegmentin välillä, Vetter kertoo joskin myöntäen, että aina rajanveto kahden toimijan välillä ei ole helppoa.

– Otetaan asiakkaistamme vaikkapa Tampere-talo, joka on paitsi musiikki- ja kulttuurialan rautainen taho myös merkittävä yritysmaailman toimija, hän kertoo.

Se ja sama

Toisaalta Vetter korostaa sitä, että asiakkaan kannalta hänen käyttämänsä viestintätoimiston brändi on aika yhdentekevä asia. Tärkeintä on tavoitteiden saavuttaminen, ja samat viestinnän lainalaisuudet pätevät toimialasta toiseen.

– Moni on ihmetellyt, miten pystyn tekemään töitä näin eri saroilla, mutta mielestäni asiassa ei ole mitään kummallista. Viestintä on molemmissa brändeissä minun osaamiseni ydin, Vetter pohjustaa.

– Viestinnässä pätevät aivan samat lainalaisuudet, olipa kyseessä sitten globaali it-sovellusten toimittaja tai levyn julkaissut rocktähti. Toki keinot ja kanavat ovat eri asia, mutta tarjoamani asiantuntija-apu on yhtä lailla viestintää molemmissa tapauksissa, Vetter jatkaa.

Ihanan innostunut

Puheenrytmi, äänenpaino ja silmien pilke riittävät kertomaan, että Jutta Vetter on niitä ihmisiä, jotka ovat selvästi innoissaan siitä mitä tekevät. Into loistaa läpi useampaankin otteeseen, kun Jutta alkaa vastata hänelle esitettyihin kysymyksiin. Aitoa innostusta on mukava katsoa. Vetter myöntää myös itse, että paitsi yrittää myös elää viestintää ja uskoo, että viestintä pitäisi saada nykyistä keskeisempään rooliin organisaatiossa jos toisessakin. Käännytettäviä viestintäevankelistalle riittää tässä maassa edelleen mukavasti.

– Edelleen viestintää ajatellaan turhan usein irtonaisena palkkina niin, että tuolla ovat markkinointi ja tuotekehitys, ja viestintä on sitten täällä. Mielestäni viestintä pitäisi sisällyttää jokaiseen palaseen loogiseksi osaksi, ennen kaikkea myyntiin. Ilman viestintää ei voi myydä yhtään mitään, hän toteaa.

Tässä asiassa Ruotsia soisi seurattavan

Jutta sanoo suoraan, että viestintä ei ole suomalaisyritysten vahvuus. Eikä hän ole yksin mielipiteensä kanssa. Aika moni pääkirjoitus ja kolumnisti on vuosien saatossa voivotellut samaa asiaa. Melko usein se parempi esimerkki on löytynyt läheltä, eli länsinaapuri Ruotsista. Se on ikeoineen, hennes&mauritzeineen ja volvoineen luonut globaaleja menestysbrändejä kuin liukuhihnalta.

Siitä Vetter on vakuuttunut, että kaikissa edellä mainituissa esimerkeissä juuri viestinnällä ja markkinoinnilla sekä eritoten niihin käytetyillä rahallisilla panostuksilla on ollut aivan keskeinen rooli. Tässä asiassa Suomi saisi Vetterin mukaan syystäkin peesata naapuriaan. Se voisi hänen mukaansa nostaa meilläkin tehtävää huippuosaamista paremmin tykö maailmalla.

– Suomessa tehdään upeita innovaatioita ja valtavan korkeatasoista tuotekehitystä, mutta valitettavasti lanseeraamisvaihe jää usein vaisuksi. Joko siihen ei ole halua tai paukkuja laittaa resursseja, mikä on sääli, sillä vaikka innovaatio olisi maailman paras, ei sitä kukaan löydä, jos asiaa ei viestitä ulospäin, hän kertoo. Joskin lisää olevansa hyvillään, että koko ajan täälläkin on menty parempaan suuntaan.

Aina ei pidä nöyristellä

Suomalaiseen kansanluonteeseen monesti yhdistetty vaatimattomuus on kiistatta hyve, mutta ainakin markkinoinnin maailmassa se ei ole pelkästään sitä. Suomessa on perinteisesti pidetty kynttilää vakan alla, ja vaikkapa amerikkalaisten suosima ylisanojen ja superlatiivien yliviljely kalskahtaa meillä hyvin falskilta, jopa humoristiselta. Jutta Vetter kuitenkin huomauttaa, että yritys voi olla aivan liian vaatimaton.

– Kyllä lanseerauksissa ja myynnissä pitää olla varaa vähän enemmänkin röyhistää rintaa, jotta ylipäätään tulee kuulluksi, hän tuumaa. Kansainvälisyys on yrityksessä arkipäivää, ja Vetter kertookin heillä olevan tällä hetkellä seitsemän työkieltä. Kahden kotimaisen, englannin ja saksan lisäksi viestiminen onnisuu myös ranskaksi, italiaksi ja espanjaksi. Yrittäjä on kerännyt ympärilleen vahvan yhteistyöverkoston, josta hän itse käyttää termiä hub.

– Meitä on noin 10 hengen porukka, jonka kanssa ollaan tekemisessä viikoittain, ja meillä on toimintaa niin Ruotsissa, Saksassa kuin Jenkeissäkin, hän kertoo.

VESILLÄLIIKKUMINEN, ULKOILU ja musiikki. Näitä kaikkia Jutta harrastaa vapaa-aikanaan. Matkailukin olisi mieleen, mutta siihen on nyt korona-aikana tullut pakollinen paussi.

Kokonaisvaltaisuus kunniaan

Jutan yritykselle tuli helmikuussa ikää kolme vuotta. Alalla hän on tosin ehtinyt touhuta jo pidempään, koko aikuisikänsä. Hän itse pitää vahvuutenaan myös monipuolista työhistoriaa.

– Olen aikamoinen viestinnän monipeluri, ja työkokemusta minulla on oikeastaan kaikista mahdollisista positioista niin tiedottajana, viestintäpäällikkönä, kääntäjänä, tulkkina, copywriterina, viestintä- ja kielikouluttajana kuin toimittajanakin, hän kertoo.

Tämä oma kokemus on ohjannut vahvasti myös oman yrityksen rakennustyötä, jonka ytimeen on alkumetreiltä alkaen otettu kokonaisvaltaisten viestintäpalveluiden tarjoaminen kaikille liike-elämän toimijoille. Yrittäjän mukaan se tarkoittaa tässä yhteydessä eräänlaista yhden luukun toimintamallia, jolle hän on itse aikaisemmin toisella puolella pöytää istuessaan nähnyt tarvetta.

– Aika useinhan yritys on saattanut hakea mainostoimistolta mainostekstit, eri kieliset käännökset käännöstoimistolta, medianäkyvyyttä PR-toimistolta, some-asiat sen alan osaajilta ja vaikkapa kriisiviestintää tai esimiesten viestintäkonsultointia niihin erikoistuneelta talolta. Meidän lähtökohtamme on, että kaikki nämä olisivat löydettävissä yhdeltä luukulta.

– Se on myös asiakkaan etu, sillä mitä keskitetymmin palvelut tuotetaan, sen syvemmälle asiakkaan substanssiosaamiseen päästään ja näin myös kustannuksia säästetään merkittävästi, Vetter kertoo.

Oma kokemus on ollut isoksi hyödyksi myös Bubblypink -brändiä käynnisteltäessä, sillä Juttaa voi pitää viestintäkonkarina myös viihdepuolella. Hyviä kannuksia hän sai aikanaan jo manserokin legendaarisella levy-yhtiöllä, Poko Rekordsilla, jossa hän työskenteli 2000-luvun alkupuolella tiedottajana muun muassa Popedan, J. Karjalaisen ja Ismo Alangon julkaisujen sekä yhtiön kansainvälisten edustusten ympärillä. Ja juuri ennen yrittäjyytensä alkuakin hän teki hommia samalla alalla, sillä hän työskenteli tuolloin suomalaisen ohjelmistotoimiston palveluksessa viestintäpuolen vetäjänä.

– Varsin hyvät suhteet minulla myös musiikkialan toimijoihin ja mediaan löytyy siis jo valmiiksi, hän tuumaa.

Poikkeusvuodesta tuli poikkeuksellisen hyvä

Jutta Vetter lukeutuu siihen vähemmistöön, joka on pystynyt kasvattamaan liiketoimintaansa merkittävästi koronan aikana. Hänen yrityksensä olikin 2020 ennätysvauhdissa, ja myynti kasvoi nimenomaan kevään poikkeustilanteen alkamisen jälkeen välillä jopa kolminkertaiseksi.

– Kriisiviestintä on ollut isossa osassa, mutta paljon tässä on ollut myös muuta. Monella asiakkaalla oli nyt hyvin aikaa kehittää uusia ehkä pidempään mielessä muhineita projekteja. Ja tietysti myös itselläni oli nyt aikaa tehdä vielä tavallistakin pidempää päivää, ja töitä olen kyllä painanutkin, hän tuumaa. Suurimmat kiireet ovat laantuneet, mutta edelleen lähitulevaisuus näyttää hyvältä.

– Liikevaihtoni yli kaksinkertaistui viime vuoden aikana, ja myös tämä vuoden alku on ollut kiireinen, hän kertoo. Yrittäjän lähitulevaisuuden tavoitteena on kasvu ja kansainvälistyminen entisestään. Tällä hetkellä naista työllistää muun muassa yhden suomalaisen it-alan toimijan Amerikan valloitus, ja muutenkin asiakkaat löytyvät pitkälti globaalista toimijoista.

– Viikkotasolla minulla on kytköksiä ulkomaille, ja monia hyviä yhteistyöjuttuja on rakenteilla myös lähitulevaisuuteen.

Kiitokset ja haukut samaan osoitteeseen

Hän uskoo myös aiemmin tekstissä peräänkuuluttaman viestinnän yleisen kehityksen kasvun jatkoon.

– Viestintää ja myös mediatiedotusta tarvitaan ihan joka paikassa. Siitä olen tyytyväinen, että moni yritys ymmärtää sen paremmin kuin ennen. Ja pienilläkin toimenpiteillä voi saada suuria asioita aikaiseksi, kunhan ne tekee oikein! Vaikka lähtisi siitä, että laitetaan nettisivun tekstit kuntoon. Mielestäni hyvä on, että jokainen yrittäjä keskittyy siihen, mitä osaa parhaiten. Moni yrittää turhaankin tehdä kaiken itse. Ostetaanhan kirjanpitokin ulkopuolelta, joten en näe mitään syytä, miksi viestinnässä ei hyödynnettäisi ammattilaisten osaamista, Vetter huomauttaa. Yrittämisessä kaikista parasta on yrittäjän omasta mielestä juuri vapauden ja vastuun kombinaatio.

– Itse kun vastaa kaikesta, ei ole kuin oma itse, jota voi syyttää tai kiittää lopputulemasta. Lisäksi enää ei asioita tarvitse tehdä niin kuin on aina tehty. Se on minusta hienoa.

___________________________________________________________________________________

Mediaa ei kannata pelätä

Yksi oleellinen viestinnällinen palvelu on asiakkaiden medianäkyvyyden varmistaminen. Yrittäjä sanoo, että on jopa hieman yllättynytkin, kuinka vähän yritykset Suomessa edes yrittävät hyödyntää perinteisen mainonnan sijaan mediatiedottamisen avulla tapahtuvaa toimitukselliseen sisältöön vaikuttamista ja sitä kautta saada näkyvyyttä tuotteilleen tai palveluilleen.

– Tämä on edelleen monessa yrityksessä selvä puute, joka johtuu ihan siitä, että heillä ei usein ole tietoa siitä, miten vaikka lehteen tai televisioon voisi päästä. Faktaa on, että toimituksellinen näkyvyys on aina maksettua mainosta tehokkaampaa, ja monesti hyvään lopputulokseen voidaan päästä huomattavasti maksettua palstatilaa huokeammin. Jutta Vetter kertoo, että hänen toimistollaan on tästä erinomaisia näyttöjä.

– Olemme saaneet asiakkaan haluamaa toimituksellista materiaalia sopiviin paikallisiin, valtakunnallisiin ja jopa kansainvälisiin medioihin hyvinkin tehokkaalla osumatarkkuudella, hän kertoo ja myöntää että omasta tiedottaja- ja toimittajataustasta on ollut tässä apua.

Teksti ja kuvat: Ville Kulmala

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 6.4.2021