4.6.2021 klo 07:34
Uutinen

Matkailuajoneuvot olivat viime kesänä kysyttyjä menopelejä ja sen huomasi myös niiden parissa työskentelevä yrittäjä

Olkapää oli iso syyllinen siihen, että nokialainen Jyrki Tuomela tekee tänä päivänä sitä mitä tekee. Sen verran hän oli vuonna 2011 kättään telonut, että tiedossa oli taksihommista pakollinen tauko. Paussin aikana miehen silmiin osui Karavaanari-lehdestä ilmoitus, jossa mainostettiin koulutusta matkailuvaunukorjaajaksi.

Sillä tiellä tässä edelleen ollaan, Jyrki Tuomela hymyilee nokialaisessa teollisuushallissa Nosturikadulla. Toimipiste on uusvanha. Välillä oltiin toisaalla, mutta paluumuutto toteutui viime vuoden lopulla.

Jos kuvan mies on tuttu, avauskappaleessa mainittu Jyrki Tuomela saattaa hyvin kuulostaa vieraalta. Miehen lempinimi Jymy kun on niin laajalle levinnyt, että sillä nimellä mies tunnetaan hyvin. Aikanaan Suomen karavaanarien hallituksen kokouksessa äänestettäessä oli joskus väkeä ihmetyttänytkin, kuka ihme tutulla listalla oleva Jyrki oikein on.

– Siinä vaiheessa olin siis ollut jo useamman vuoden hallituksessa, mutta Jymynä minut sielläkin kaikki tiesivät, Jymy hymyilee. Seuraavassa kokouksessa olikin sitten käytössä jo tuttu ja turvallinen Jymy, ja tässä tekstissä noudatetaan samaa logiikkaa.

JYMYN OIKEA nimi on Jyrki, mutta koska kaikki hänet Jymynä tuntevat, sitä käytetään myös tässä jutussa.

Ei onnistunut nimenmuutosyritys

Lempinimi on sen verran ikivanhaa perua, ettei mies itsekään muista, kuka sen keksi tai koska se yleistyi käyttöön.

– Kyllä se taisi olla jo ennen kouluunmenoa, mies tuumaa ja kertoo, että teini-ikäisenä hän koetti omin toimenpitein saada lempinimeään Jyskäksi. Se kuulosti silloin omaan korvaan jotenkin jämäkämmältä.

– Nimenmuutos ei enää siinä vaiheessa onnistunut, joten siitä asti minä olen ollut ihan tyytyväinen Jymyyn, hän kertoo.

Lempinimi on sittemmin otettu myös yritystoimintaan. Nykytoiminta on nimeltään Jymyn Caravanpalvelu. Myös miehen 2002 perustama taksitoiminta kantaa nimeä Jymyn Taksipalvelu. Se oli ollut toiminnassa jo 10 vuotta hänen lähtiessään opettelemaan caravanhuoltoa. Harrastuspuolelta matkailuajoneuvot olivat Jymylle tuttuja jo lapsuudesta saakka.

– Matkailuvaunun kanssa olen ollut reissussa isäni ja äitini kanssa jo 70-luvun alkupuolella. Ensimmäisen oman vaunun ostin 1989, ja sen jälkeen minulla on ollut kaikkiaan 16.

Jo entuudestaan kolmen tutkinnon mies

Myös yrittäjäuraa edeltänyt työura oli Jymyn tapauksessa hyvin autovoittoinen. Rattihommien lisäksi tutuksi on tullut myös rasvamonttu.

– Aloin vuonna 1996 ajaa renkinä taksia ja 2002 sain sitten omat luvat. Tätä ennen tein pitkään huoltotöitä, hän taustoittaa. Koulutuksiakin erilaisiin huoltoihin Jymyllä oli takataskussa ennen karavaanihuoltoja jo kolmen tutkinnon verran.

– Olen suorittanut sekä autoasentajan, autopeltisepän ja automaalarin ammattitutkinnot, Jymy listaa. Matkailuautohuoltoihin liittyvä koulutus tarjosin edellä mainitusta triplasta huolimatta valtavasti uutta.

– Caravanhuolto on alana hyvin laaja, koska se pitää sisällään yhtälailla jääkaapit kuin kaasuhellatkin, hän aloittaa ja määrittelee, että tänä päivänä hänen huoltokohteenaan on kaikki kuljettajan selästä taaksepäin sijaitseva.

– Näissä hommissa ei taritse enää olla kädet kainaloa myöten rasvassa. Sitäkin hommaa kun olen aikani tehnyt, niin hyvin mukavaa tämä siistimpikin on välillä, hän kertoo. Toisaalta myös työn haastavuus on mukavaa.

– Hyvät yhteistyökumppanit ovat ehdottomasti rautaa, Jymy tuumaa.

YRITTÄJÄN VARAOSASEINÄLTÄ löytyy ratkaisu monen matkailijan ongelmiin.

Käytännön koulutus tapahtui hervantalaisessa perheyrityksessä

Matkailuajoneuvotuojat ry:n ja Työtehoseuran järjestämässä koulutuksessa Jymy kertoo oppineensa paljon uutta, mutta myöntää että tärkein oppi on kuitenkin tarttunut muualla kuin pulpetissa.

– Eihän siellä koulussa ehtinyt saada kuin raapaisun kokonaisuuteen. Vähintään yhtä paljon opin ollessani opintoihin kuuluvalla työssäoppimisjaksossa hervantalaisessa Caravan Erälaukolla, joka toimii jo kolmannessa polvessa. Siellä minulla oli opettajana ammatti-ihminen, joka todella näytti, miten näitä töitä tehdään, hän kertoo. Yhteistyö hervantalaistalon kanssa on jatkunut ansiokkaasti myös työharjoittelun päätyttyä.

– Heiltä ohjataan ruuhka-aikana asiakkaita suoraan minulle, ja toisaalta se on edelleen se paikka, jonne soitan, jos minulla nousee sormi pystyyn. Siellä on asentajia, jotka ovat tehneet näitä hommia 80-luvun puolivälistä. Eipä sellaista ongelmaa juuri ole, mitä heille ei olisi tullut vastaan, Jymy kehuu kollegoitaan.

Siisti mutta haastava kokonaisuus

Jymyä työllistävät kaikkien merkkien matkailuvaunujen- ja autojen vuosihuoltojen lisäksi kaasulaiteasennukset, kosteusmittaukset, kolarivauriot (pois lukien asuntoautojen peltivauriokorjaukset) sekä lisävarusteiden ja tarvikkeiden asennukset. Yleisin yksittäisen vikahuollon syy ovat Jymyn mukaan jääkaapit. Matkailuautoissa kun on kolmitoimikaappi, jossa yhdistyy voimanlähteinä akku, sähkö ja kaasu. Huoltajan pitää tietysti olla näistä kaikista kolmesta kärryillä. Jymyllä on myös Dometic-tuotteiden takuu- ja huolto-oikeudet.

– Ylivoimaisesti yleisin syy on, että kaappi ei kylmene kaasulla. Viime kesänä tein ennätyksen, sillä minulla oli 64 jääkaappiremonttia. Niistä noin 90 prosentissa oli syynä tuo edellä mainittu.

– Täältä löytyy tällainen pieni suutin, joka alkaa helposti ruostua ja nokeentua. Natsikypäräksi tuota sanotaan, yrittäjä kertoo näyttäessään vian tyyppipaikkaa parhaillaan hallissa vuosihuollossa olevasta vaunusta. Vaunujen jääkaapit halutaan yleensä huoltaa, sillä aivan uusina niille koituu hintaa helposti yli 2000 euroa. Toinen melko yleinen syy huoltotarpeisiin on kattoluukkuongelmat eli niiden vuodot tai irtoamiset.

– Jonkin verran on myös näitä kolarihuoltoja, jotka yleensä tarkoittavat muoviosien uusimisia.

Korona antoi lisäpotkua

Caravanhuolloissa erottuvat selvät sesongit. Ei niin yllättävästi talvikausi on hiljaisempi. Tälle talvelle yrittäjä kertoo saaneensa melko mukavasti hommia, mutta perinteisesti asiakkaita on ollut marraskuusta–maaliskuuhun heikonpuolisesti.

– Kun puhelin silloin soi, niin se on väärä numero tai joku kaupustelija, Jymy naurahtaa.

Jonkin verran talvihuoltoja on lisännyt se, että matkailuautojen käyttö talvisaikaan on lisääntynyt vuosien saatossa. Nyt meneillään olevan talven isoin vauhdittaja on kuitenkin ollut korona. Se on lisännyt kiinnostusta niin matkailuautoja kuin matkailuvaunujakin kohtaan aivan ennätyslukemiin.

– Kun tarkastellaan matkailuautojen rekisteröintitilastoja, niin rekisteröintejä näyttää olevan aiempaa enemmän, Jymy tietää. Viime kesä, jolloin lentomatkailu oli käytännössä tauolla, lisäsi selvästi myös käytettyjen matkailuautojen ja -vaunujen kysyntää niin vuokra- kuin ostopuolellakin.

– Silloin tuntui, että kaikki meni kaupaksi, vaikka olisi vanhempikin auto- tai vaunu, kertoo elämänsä aikana melko monenmoista menopeliä nähnyt ja itsekin jokusen myynyt Jymy kokemuksen vakaalla rintaäänellä. Omaa autoaan Jymy ei kuitenkaan ole halunnut lähteä vuokraamaan. Ei vaikka viime kesälomansa Jymy vaimoineen viettikin Näsijärvellä veneillen.

– Ole siinä nyt sitten passissa ja katso mitä on saatu rikki. En minä siihen halua lähteä. Sitä paitsi enhän minä kotianikaan vuokraisi kenellekään, hän tuumaa.

– TÄMÄ PISKUINEN varaosa on monesti asuntovaunujen ja autojen ongelmasyy, yrittäjä esittelee. Ammattislangissa suutinta kutsutaan natsikypäräksi.

Opetustarjonta nollassa

Sen viime kesä opetti, että alan taitajista on puutetta.

– Viime kesänä täällä olisi minun lisäkseni saanut olla kaksikin työntekijää, hän tuumaa. Ongelmana on, että tällä hetkellä koulutusta ei tarjoa kukaan. Ei sekään taho, jonka kautta Jymy aikanaan oman oppinsa sai. Yrittäjä tuumaa, että samankaltaiselle työssäoppimisjaksolle, minkä hän itse vietti Hervannassa, hän ottaisi mielellään opiskelijan.

– Tässä tapauksessa olisi ihan todennäköistä, että voisin työllistää jonkun täyspäiväisesti, hän kertoo. Yrittäjä toivoo, että tuleva kesä olisi töiden puolesta yhtä vilkas kuin edeltävä.

– Hyvä kuitenkin, että minulla on yksi kaveri, jota olen välillä voinut soittaa apuun kiireapulaiseksi, hän kertoo.

Hyvät tilat

Jymyn yritys sijaitsee tällä hetkellä teollisuusalueella Nosturikadulla. Tänne hän muutti vuoden lopussa. Tila on tosin uusvanha, sillä hän palasi entiseen toimipisteeseensä. Välillä hän käväisi muualla, mutta tuli nyt innolla takaisin.

– Parasta on, että täällä riittää tilaa todella hyvin. Halliin mahtuu kerralla kolme isoa menopeliä. Lisäksi myös pihalla on tilaa. Edellisessä osoitteessa pihassa kun oli syvyyttä vain 12 metriä, ja voin kertoa, että yhdeksän metrin pituisen asuntoauton kääntäminen siinä on haastavaa, mies kertoo.

Vuosihuoltoasiakkaat ovat luonnollisesti pääsääntöisesti oman maakunnan väkeä, mutta etenkin kesäisin väkeä tulee paljon kauempaakin.

Lompakosta löytyy Iso D, joskaan ei artisti

Perheen taksitoiminnan ajoista ovat jo tovin vastanneet pääasiassa kaksi palkkakuskia, mutta tyystin ei Jymykään ole rattihommia jättänyt. Tarvittaessa Jyrki toki itsekin hyppää taksikuljettajan hommiin, mutta enemmän työkilometrejä hänelle on viime vuosian tullut huomattavasti isommilla menopeleillä. Mies kun on suorittanut ison D:n eli kaikkein raskaimman linja-autokaluston ajoluvan.

– Ajan freelancerina neljälle bussifirmalle isoja linja-autoja ja siitä kyllä tykkään todella paljon. Sellainen iso linjuri kun menee kuin juna, hän kertoo. Myös Katja-vaimo on tänä päivänä bussihommissa. Hän ajaa pinsiöläisiä koululaisia Nokialle kouluun palkallisena kuljettajana.

Rauha on tärkeää

Vaikka oma karavanarointi viime suvelta jäikin vähiin, on se edelleen rakas harrastus. Mutta mikä siinä viehättää?

– Kai se on, se että vaunuilu on tämän hektisen elämän ja hullunmyllyn vastakohta. Vaunussa saa syödä kun tekee mieli ja nukkua kun nukuttaa, Jymy pohtii. Jymy kertoo viettäneensä elämästään hyvin paljon aikaa leirintäalueilla, mutta viime vuosina oma paikka on löydetty enenevissä määrin niiden ulkopuolelta.

Teksti ja kuvat: Ville Kulmala

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 11.5.2021