Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Puukauppa käy kuumana – Joskin parkanolaiskaupasta saa sen nimestä huolimatta tänä päivänä paljon muutakin

Vesa Lehtoselle tuli yrittäjyyttä täyteen 10 vuotta helmikuussa, jolloin Parkanon Puupiste Oy avasi ovensa. Palkkatyö metsäjätti UPM:n palveluksessa vaihtui yrittämiseen, ja hyvin se tuntuu tämäkin laji sujuneen. Yritys on onnistunut kasvattamaan liikevaihtoaan tasaista tahtia, ja laajennuksiakin on tehty jo useampaan otteeseen. Ensi alkuun yrittäjä työllisti vain itsensä, mutta tänä päivänä remmissä on kuusi vakituista työntekijää ja kesällä vielä melkein toinen mokoma kesätyöläisiä.

Jos Vesa Lehtonen palautettaisiin nyt takaisin reilun vuosikymmenen päähän, ja hän joutuisi tekemään valinnan yrittäjyydestä uudemman kerran, toistaisi hän edelleen valintansa.

– Vaikka UPM olikin erinomainen työnantaja, ehdottomasti olen ollut tyytyväinen valintaani. Yrittäjyyteen liittyvä vapaus on sopinut itselleni, hän kertoo. Työtunneissa mitaten yrittäjyys on kuitenkin lisännyt työaikaa merkittävästi aiempaan verrattuna.

– Yrityksessä on oikeastaan koko ajan kiinni, hän myöntää. Toisaalta yrittäjä on siihen pyrkinyt siihen, että työtuntinsa hän tekee pääasiassa arkipäivisin. Tarpeen tullen hän singahtaa paikalle myös viikonloppuisin, mutta etenkin näin kesäaikaan hän viettää kaiken mahdollisen vapaa-aikansa mielellään kesämökillään.

Keskellä klusteria

Yrittäjä Vesa Lehtonen myöntää, että aiemmasta teollisuuspuolen kokemuksesta oli iso hyöty yrityksen toimintaa aloitettaessa.

– Puualan piirit ovat lopultakin aika pienet. Siitä on ollut minulle iso etu, että olin aika hyvin sisällä tässä maailmassa jo valmiiksi, mies kertoo. Itse asiassa Parkanosta ja sen naapurustosta löytyy melkoinen puualan keskittymä. Yrittäjä laskeskelee, että vain vartin ajomatkan päässä Puupisteen liikkeestä toimii useampi teollinen valmistaja, joista kaikki ovat Puupisteen tavarantoimittajia.

Lehtosen entinen työpaikka, Parkanon Jalostetehdas toimii nimellä Parkanon Listatehdas Oy ja toinen entinen UPM:n Parkanon tehdas Aureskoski on Tammiwoodin omistama Aureskosken Jalostehdas Oy. Näiden lisäksi Parkanossa toimii paneeleja ja listoja valmistavan Siparilan tehdas sekä kestopuutuotteisiin erikoistunut Lännen painepuu. Lisäksi naapurikunta Kihniössä on vielä Nerkoon höyläämö, yrittäjä listaa.

Puumyynti sai kavereita jo ensimmäisen vuoden jälkeen

Pelkkään puutavaramyyntiin Puupisteen toiminta keskittyi vain ensimmäisen toimivuoden. Se kävi nimittäin selväksi, että puutavaran ostajilla riittäisi samalla reissulla paljon muutakin ostettavaa. Tämä huomio sai Lehtosen ottamaan itse yhteyttä IKH-ketjuun.

– Soittelin sinne ja sain tänne aluksi testimyyntiin jonkin verran työkaluja. Puoli vuotta myöhemmin me sovimme jo isommastakin yhteistyöstä ja liityimme osaksi IKH Työkalut ja Varaosat -myyntiverkostoa, yrittäjä taustoittaa. Laajentaminen puutuotteiden ulkopuolelle toi toimintaan myös uudenlaista vakautta.

– Puutavarassa sesonki kestää keväästä syksyyn, kun taas varaosia ja työkaluja myydään ympärivuotisemmin, Vesa Lehtonen perustelee. Vuonna 2018 parkanolaisliike valittiin koko ketjun kumppanuusliikkeeksi ketjun 130 jälleenmyyjäliikkeen joukosta.

Suurin osa kaupanteosta tehdään laskuilla

Yrityksen liikevaihto on kasvanut kymmenessä vuodessa mukavasti ja oli viime tilikaudella jo 2,5 miljoonaa euroa. Yrityksen asiakkaita ovat sekä yksityishenkilöt että yritykset – pääsääntöisesti kuitenkin jäljempänä mainitut.

– Laskutusasiakkaiden eli käytännössä yritysasiakkaiden osuus on noin 70 prosenttia, yrittäjä kertoo. Siitäkin mies on tyytyväinen, että asiakkaita löytyy iso liuta. Tästä kertoo sekin, että se kaikista isoin yritysasiakaskin on ”vain” viiden prosentin osuus kokonaisliikevaihdosta.

– Meillä on siis nykypäivänä varsin mukavasti tukijalkoja, hän huomauttaa.

TYÖVAATTEET OVAT nekin tänä päivänä tärkeä osa liikkeen myyntiä, tietysti niitä varsinaisia koneita unohtamatta.

Loistotiimi

Yrittäjä aloitti yksinyrittäjänä, mutta soolona hän ei ehtinyt toimia puolta vuotta pidempään.

– Silloin palkkasin ensimmäisen työntekijän, ja aika nopeasti tulivat jo myös se toinen ja kolmas, hän taustoittaa ja korostaa työntekijöidensä merkitystä kasvun rakentajina.

– Meillä on minun lisäkseni talossa kuusi vakituista ja tällä hetkellä kaksi määräaikaista. Kasassa on todellakin aivan huipputiimi, jonka kanssa on mahtavaa tehdä töitä, hän kehuu.

Yrittäjän aiemmin mainittu ounastelu siitä, että puutavaran ostajilla olisi muitakin ostostarpeita, on pitänyt kutinsa hyvin, sillä puutavaran osuus kaikesta liikevaihdosta on tänä päivänä noin 20–30 prosenttia. Liikkeen kokonaisvalikoimaa onkin kasvatettu useampaan otteeseen. Viimeksi yritys laajensi talvella. Silloin halliin haalittiin lisäneliöitä myyntiin tuolloin otetuille maaleille, kaakeleille ja tapeteille, jotka olivat kaikki liikkeessä uusi tuttavuus.

– Juuri näitä meiltä oli paljon kyselty, yrittäjä esittelee kulkiessamme tuoreen laajennusosan ohi.

Mahtava mainospaikka

Toisaalta on sitä puupuolen tarjontaakin koko ajan kasvatettu. Yrittäjä kertoo, että pihan osalta laajentamaan päästiin viime suvena.

– Ostimme silloin kunnalta reilun hehtaarin verran lisämaata, joka toi tontin nyt aivan kiinni 3-tien reunaan, yrittäjä jatkaa kierrostaan. Sinne saatiin arvokasta lisätilaa, koska kauppias on alusta asti pitänyt päätavoitteenaan sitä, että kaikkien pihalla myynnissä olevien tavaroiden viereen pitäisi päästä peräkärryllä.

– Emmekä me ihan sattumoisin ole sijoittaneet noita kestopuita tuonne tienviereen. Markkinapaikkana kun tuo 3-tie tarjoaa melkoisen näyteikkunan, hän kertoo.

Mökkiläiset tykkäävät tästä ilmaispalvelusta

Yrittäjä myöntää, että kesällä käytävän kaupan kannalta mökkiläiset ovat aina olleet arvokas tukijalka. Mökkivoittoisella seudulla kun asukasluku on kesäisin merkittävästi talvia suurempi, ja yrittäjän mukaan hyvin ovat mökkiläiset myös oppineet paikassa poikkeamaan.

Mökkiläisten suuntaan on koetettu aina mainostaakin. Sekä paikallisradiossa, ledimainostauluissa että paikallislehdessä on säännöllisesti muistuteltu liikkeen olemassaolosta. Etenkin mökkiläiset ovat yrittäjän mukaan antaneet vuolaasti kiitosta siitä, että yrityksessä ostoksensa tehnyt saa ilman erillistä korvausta käyttöönsä peräkärryn tuotteiden kuljettamiseen.

– Hyvin meillä ovat kärryt keväällä liikkuneet, hän jatkaa.

ISO OSA liikkeen tavarasta löytyy pihatiloista. Kaikki on järjestelty niin, että jokaisen myynnissä olevan tuotteen viereen pääsisi kärryn kanssa. Sadepäivänä päällä on katto, mikä edesauttaa asiakaskokemuksen viihtyvyyttä merkittävästi.

Yhä useampi kesäasukas on myös talviasukas

Yrittäjän mukaan kesämökkiläisten asiointikausi on alkanut heillä tänä vuonna jo huhtikuussa ja kiihtynyt koko ajan kesää kohti kuljettaessa. Toisaalta sen mies on huomannut yrittäjävuosikymmenensä aikana, että yhä useampi seutukunnan mökeistä on nykyään myös talvikäytössä. Sen hän tietää toki pitkälti siitä syystä, että melko usein tarvittuihin rakennustoimenpiteisiin tykötarpeet on käyty hakemasta häneltä.

– Senkin olen huomannut, että yhä useampi aiemmin vain kesällä täällä asioinut on alkanut näkyä täällä myös talvisin, kauppias hymyilee ja huomauttaa, että myös korona on nostanut talviasukkaiden määrää entisestään.

Mökkeily lämmittää omaakin mieltä

Mökkeily on myös yrittäjälle itselleen tärkeä henkireikä. Lehtosen perheen mökkimatka ei ole pituudella pilattu, sillä heidän kesäpaikkansa löytyy Karttiperältä, omasta kotikunnasta. Matkaa kotiovelta mökinovelle ei tule juuri 15 kilometriä enempää.

– Kesäajan vietämme pitkälti siellä. Viime vuonna itselleni tuli yli sata mökkiyötä, yrittäjä kertoo. Samoista maisemista yrittäjältä löytyy myös toinen mökki, jota hän on vuokrannut. Tulevaksi suveksi sitä ei muuten enää kannata kysellä.

– Viimeisen viikon myin jo tammikuussa, hän kertoo.

Tuotteiden riittävyys on kysymysmerkki

Yrittäjä odottelee tosiaan tulevasta suvimyynnistä hyvää, joskin pieni peikko nurkan takana lymyää. Eikä se ole mikään parkanolaisliikkeeseen rajoittuva ongelma, vaan pikemminkin globaali ilmiö. Sahatavaran kysyntä kasvoi jo viime vuonna ennätykselliselle tasolle. Etätöihin siirtyminen tuntui aiheuttavan jonkinasteisen tee-se-itse-rakentamisen renessanssin niin Suomessa kuin ympäri maapalloa. Ja se taas on näkynyt kauppiaan mukaan paitsi hintojen reippaana nousuna, myös siinä, että tuotantoa ei ole välttämättä ollut mahdollista ylläpitää kysynnän tasolla.

– Kestopuissa tämä näkyy kaikkein eniten. Kaikkien tuotteiden saatavuus pitää nyt varmistaa, kun taas aikaisemmin pystyi sanomaan, että sitä ja tätä tuotetta saadaan tänne tilattuna meille kahdessa viikossa. Nyt tällaista lupausta on usein mahdoton antaa, hän kertoo.

Yrittäjä on kuitenkin pyrkinyt pullistamaan varastojaan mahdollisuuksien mukaan. Eikä siitäkään ainakaan haittaa ole, että aika monen tehtaanjohtajan numero sattuu olemaan tallennettuna hänen kännykkäänsä etunimellä.

– Se, että isoon osaan tehtaista on suora yhteys, auttaa yritystä olemaan kartalla siitä, missä mennään, myös materiaalien kanssa, hän vinkkaa.

Teksti ja kuvat: Ville Kulmala

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 8.6.2021