Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Toijalan satama pistettiin kesäksi tikkiin – Näin sujui yrittäjien kesä 2021

Toijalan satama-alueella kesää 2021 päästiin viettämään monellakin tapaa täysin uusissa puitteissa. Kaupungin ja paikallisten yrittäjien yhteinen ponnistus on komeata katsottavaa, ja hyvin sen tunsivat löytävän myös asiakkaat. Pirkanmaan Yrittäjä -lehti kävi paikalla ja jututti alueelle täksi kesäksi tulleita toimijoita siitä, miten mennyt hellesuvi heidän kannaltaan sujui.

Rannan kehitystyö ei ole ollut yhden tai parin ihmisen varassa. Sen huomaan jo kurvatessani alueen parkkipaikalle, jonne haastattelu on sovittu. Minua on parin henkilön sijaan vastassa kokonainen rypäs paikan toimijoita. Listataanpa heidät heti tähän alkuun: Yrittäjästatuksella paikalla ovat Kelly ja Kimmo Kyllönen rantaterassi Kelly’s Harbor Cafesta, Best Park -karavaanialueen lisäksi sekä kahvilakioskia sekä ratagolfia pyörittävä yrittäjä Pasi Kylmälä, Elämyspuisto Go Parkin perustaja Mikko Lammasaitta, rannan kahden padel-kentän yrittäjä Markku Kuoppa Vanaja Padelista. Heidän lisäkseen paikalla on myös Kuutar-laivaa kesällä kipparoinut Jukka Reimont, joka tuuraa yrittäjä Awe Vilpasta, sekä Toijalan näyttämön edustajana Mika Nuora. Porukan on kutsunut pyynnöstäni paikalla Akaan elinkeinopäällikkö Jari Jokinen, jolla on seuranaan hänen kollegansa Jukka Turunen.

Huumori on hyvä merkki

Kaikkien paikalla olijoiden keskinäinen hyvä yhteishenki ei jää epäselväksi. Eritoten se näkyy huulenheitossa. Pientä hyväntahtoista heittelyä tapahtuu suuntaan ja toiseen koko ajan, mikä on miesvaltaisessa porukassa usein luontevin tapa osoittaa, että toinen on omasta mielestä hyvä tyyppi. Sekin selviää hyvin nopeasti, että Akaan Sataman kehittämistä ei puuhata nyt kunnassa ensimmäistä kertaa. Pikemminkin se on ollut osastoa ”jotain pitäisi tehdä” vuosia, jopa vuosikymmeniä. Ryhmä epäileekin, että perusakaalaisen mielestä Satamaa koskeviin ”kaiken maailman suunnitelmiin ja piirustuksiin” on hakattu vuosien saatossa pitkä penni ja ilman mitään tulosta. Lähtökohdat sataman kehitystyölle, eivät siis olleet aivan suopeimmat mahdolliset.

Otto kaksi

– Lokakuun alkua se oli, kun pyysin eri toimijoita palaveriin, Jari Jokinen aloittaa taustoittamisen ja kertoo, että tuolloin karavaanimatkailijoille tarkoitettu Bestpark-karavaanialue oli jo avannut ovensa. Ei sitäkään nyt ensimmäistä kertaa puuhattu. Samainen yrittäjä Pasi Kylmälä oli piirtänyt ensimmäisen luonnoksen karavaanialueesta jo 2003.

– Silloin idea ei kuitenkaan ottanut tuulta alleen, Kylmälä jatkaa tarinaa. BestParkin konseptin myötä tilaisuus koitti uudemman kerran. Melko uuden, kotimaisen ja yrittäjävetoisen karavaanialueketjun idea on tarjota konseptoitua, korkeaa laatua ympäri maata. Esikuva sille on haettu Keski-Euroopasta, missä vastaavanlaisia ketjuja toimii useita.

Akaan toimipiste oli vasta ketjun toinen toimipiste. Se ensimmäinen aloitti toimintansa viikkoa aiemmin Rovaniemellä. Sittemmin ketju on laajentunut jo 12 pisteeseen, ja elokuussa avasi ovensa myös ketjun ensimmäinen puisto Ruotsissa.

Vasta puolet on tehty, jos sitäkään

Kylmälällä riitti ja riittää uskoa sataman alueeseen.

– Täältä on kilometri matkaa moottoritielle, ja paikka sijaitsee Vanajaveden rannassa, keskellä komeinta Järvi-Suomea. Hölmöhän minä olisin ollut, ellen tähän olisi lähtenyt, mies tuumaa ja huomauttaa vielä perään, että karavaanipuistoa perustettaessa hänellä ei ollut edes varmuutta alueen muusta kehityksestä, joka on tietysti tukenut aluetta entisestään. Eikä sataman kehitystyön suhteen vielä olla lähimainkaan maalissa.

– Siitä, mitä tuleman pitää, täällä on nyt tehty nyt puolet, ehkä vähän allekin, hän tuumaa. Yksi Bestparkin erikoisuuksista on yhteiskäytössä oleva sähköauto, jota ovat karavaanareiden lisäksi hyödyntäneet myös veneilijät. Se on vuokralla hyvin edukkaasti, eli seitsemän euron tuntihintaan, ja onkin ollut hyvin käytössä kuluvana suvena.

Miksi tällä kertaa onnistuttiin?

Sataman aluetta koskeva yleissuunnitelma meni keväällä kaupunginvaltuustossa läpi yksimielisesti, ja työtkin päästään aloittamaan heti perään. Mutta mistä se sitten oikein oli kiinni, että tällä kertaa ei jääty lähtötelineisiin? Yrittäjien kollektiivisen näkemyksen mukaan tästä on kiittäminen ainakin ”äärimmäisen fiksuja virkamiehiä sekä poliittisen kentän yhteisymmärrystä”.

– Tästä kiitos kuuluu erityisesti Jokisen Jarille ja Jukka Turuselle sekä kaupunginjohtaja Antti Peltolalle, jotka ovat kaikki osanneet viedä tätä asiaa eteenpäin oikeissa paikoissa ja oikeassa aikataulussa, Pasi Kylmälä tiivistää. Paikalla olevat Jokinen ja Turunen kuuntelevat yrittäjien palautetta luonnollisesti hyvillä mielin, mutta toisaalta pistävät kiitokset takaisin heti vastapallona.

GO PARKIN perustajan ja yrittäjän Mikko Lammasaitan vesipuiston kannalta kelit eivät olisi voineet olla juuri suotuisammat. Toijalaan lähdettiin vesitemppuilemaan kauempaakin. Yrittäjän mukaan heidän varauskalenterinsa kertoi asiakkaita tulleen pääkaupunkiseudutta saakka. Kuvauspäivänä puisto oli jo purettu odottelemaan ensi kesää.

Ei menoerä vaan pikemminkin investointi

Kaupungille panostus satamaan on ollut tämän vuoden aikana noin 150 000 euroa, joka pitää sisällään muun muassa kevyen liikenteen väylien tekoa, maisemointia sekä esimerkiksi parkkipaikkojen maa-alueella tehtävää työtä.

– Kaupungin tavoitteena sataman omistajana on tietysti saada paikan tasearvoa nostettua, joten siinä mielessä näen tämän menon sijaan investointina, jolla on varsin lyhyt takaisinmaksuaika, Jari Jokinen tuumaa.

Ideoita sataman tulevaisuudesta lähti syntymään heti mukavaa tahtia, ja jo syksyn palavereissa oli maalailtu niin vesipuistoa kuin padeliakin. Ja kun tekemään päästiin, niin ei siinä paljon jarrupoljinta hapuiltu. Raivaustyöt alkoivat huhtikuussa, ja avajaisia vietettiin jo pari kuukautta myöhemmin.

– 14. kesäkuuta meillä oli avajaiset, ja vielä sitä ennen töitä tehtiin täydellä höökillä. Tuolloin avasivat kesäkautensa niin vesipuisto, padel-kentät kuin ravintolakin. Karavaanialue Bestpark oli avannut ovensa jo syksyllä, mutta kioskin osalta myös heillä juhlittiin tuolloin avajaisia.

– Oikea juttuhan tässä oli tietysti kuitenkin se, että yrittäjät olivat kiinnostuneita. Mutta hienoa oli, että asiat saatiin sujumaan yhdessä tuumin, Jari Jokinen selkeyttää.

Teatteri oli paikalla jo entuudestaan

Entuudestaan paikalla olivat sataman laiturit sekä kesäteatteri. Satamaan kesäteatteri muutti jo parikymmentä vuotta sitten, sillä aiemmin Lastumäen koululla ollut teatteri joutui tuhopolton kohteeksi. Nelisen vuotta sitten kesäteatterille hankittiin ELY-keskuksen avustuksella aivan uusi katsomo ja siihen komea katos, joka on Suomen kesässä varsin mukava vakuutus. Mika Nuora on erittäin hyvillään uusista naapuriin muuttaneista yrittäjistä.

– Olemme ottaneet sataman kehityksen ilolla vastaan ja tehneetkin nyt jo ensimmäisenä kesänä paljon yhteistyötä. MS Kulkuri on tuonut meille mukavasti katsojia, ja toki me teemme paljon yhteistyössä myös ravintolan kanssa, sillä olemmehan naapuruksia. Ja teatterinkävijöiltä on muuten tullut kosolti palautetta siitä, miten edukseen satama on muuttunut lyhyessä ajassa.

Ensi kesällä risteilee myös toinen laiva

Kuutar-risteilyjen puolesta paikalla on Jukka Reimont. Hän ilmoittaa olevansa estyneenä olleen yrittäjä Awe Vilpaksen tuuraajana ja kertoo olevansa kyllä vähintäänkin yrittäjähenkinen kuski. Hänelle Vanajavesi kävi viime suvena kovin tutuksi, sillä hän laskeskelee tehneensä Valkeakosken ja Akaan välisen edestakaisen reissun vesiteitse parikymmentä kertaa.

– Meillä oli jo viime kesänä yrittäjän kanssa puhetta, että olisin tullut hommiin, mutta se kariutui sitten koronaan, hän kertoo. Tänä kesänä matkustajia oli jo paremmin, mutta edelleenkin ryhmien osalta korona piti luvut maltillisina. Uskoa toimintaan kuitenkin riittää, mistä kertoo sekin, että ensi kesäksi samalla vesistöllä liikennöidään jo kahdella paatilla.

Hittilajin suosio ylitti odotukset

Markku Kuoppaa on kiittäminen siitä, että hittilaji padelia pääsee nyt pelaamaan Akaassa. Vauhtia touhuun antoi naapurikuntaan Valkeakoskelle vuotta aikaisemmin tullut kenttä.

– Se sai itseni ja pari muuta vanhaa tennismiestä innostumaan asiasta ja olemaan kaupunkiin yhteydessä, hän aloittaa. Satama ei ollut ainoa potentiaalinen paikka, mutta alueen suunnitelmien kehittyessä sen osakkeet nousivat kovasti.

– Nyttemmin voidaan sanoa, että onneksi valitsimme tämän, sillä meidän kesämme ehdottomasti odotti ylitykset, ja vieläpä aika reippaasti. Kenttien varaus hoituu täysin netissä, joten vakituista työvoimaa kentät eivät vaadi. Yhteistyö alueella toimivien yritysten kanssa on silti tärkeää. Maila- ja pallovuokraus nimittäin pyöri Best Parkin kioskin toimesta. Ja hyvin riitti siinäkin savottaa, mikä puhuu sen puolesta, että aika moni kävi tutustumassa trendilajiin nyt ensimmäistä kertaa.

PADEL-KENTTIEN KÄYTTÖKASTE saa sekin hymyn huulille. Vaikka suositun lajin uskottiin kiinnostavan myös Akaassa, ylittyivät odotukset.– No toki, kun ensimmäistä kertaa ollaan liikenteessä, niin vaikea sitä oli aavistaa, mutta kyllä ne meidän laskelmamme vähintäänkin 1,5-kertaisesti ylitettiin. Akaalaisten lisäksi meillä kävi varauskalenterin mukaan porukkaa lähikunnista ja Tampereelta saakka, hän tiivistää. Kentällä piipahti kesäksi myös huippuvalmentaja, jonka opissa lajiin pääsi tutustumaan 47 kurssilaista. Sen verran vakuuttava määrä kävijöitä oli, että tekeillä on lajia varten kahden kentän sisähalli. Se pitäisi saada valmiiksi vuodenvaihteessa.

Vesipuistossa riitti lotraajia

Kenties eniten kesähelteistä saattoi kuitenkin iloita yrittäjäryppäästä Mikko Lammasaitta. Hänen toimestaan alueelle pystytetyn vesipuiston käyttöaste kun nyt ainakin arkijärjellä komppaa aikalailla suoraan verrannollisesti aurinkopäivien kanssa.

Vesipuisto oli miehelle uutuus, mutta yrittäjyyttä on takana jo pidempään.

– Eri vuokrausasioiden kanssa olen puuhannut jo useamman vuoden. Valikoimaamme kuuluvat esimerkiksi kanootit, kajakit, sup-laudat, soutu- ja moottoriveneet, e-fatbiket ja maastopyörät. Ja siis niiden ympärille sitten olemme rakentaneet kaikenlaista luontomatkailuun liittyvää, yrittäjä taustoittaa. Idea vesipuistoon syntyi jo viime kesänä, sillä samantyyppisiä puistoja oli Suomessa jo 2020 kesällä ainakin Espoossa ja Oulussa.

GOPARKIN YRITTÄJÄ Pasi Kylmälä kertoo kesän sujuneen vähän kaksijakoisesti. – Aivan odotetulla tapaa Bestparkin osalta meitä ei vielä löydetty. Ihan mukavasti meillä oli väkeä, mutta ei kuitenkaan niin paljon kuin odotin. Sen sijaan kahvilan ja ratagolfin osalta asiakkaita riitti äärimmäisen hyvin. Ja samoin myös padel-mailoja vuokrattiin odottamattoman paljon, hän kertoo. Ratagolfia pelattiin noin 1500 kierrosta. 18-reikäisen väylän kenttäennätys on muuten 42. Jos joku haluaa lähteä tätä haastamaan, vielä ehtii. Auki kun rata pidetään viikonloppuisin pitkälle syksyyn.

Ensimmäinen puisto jäi kanavaan

Hieman piti Lammasaitan kuitenkin kesällä jännittää. Kaikista maailman konttialuksista yrittäjän vesipuisto kun lastattiin Aasiasta Ever Given -nimiseen paattiin. Ja se taas on se koko maailman logistiikan hetkeksi vinoon keskellä Suezin kanavaa pistänyt alus.

– Kyllä me keväällä sen kanssa hetken aikaa hikoilimme ja aloimme etsiä uutta tilalle. Aasiasta sellaisen olisi saanut kesäksi enää ainoastaan lentorahtina, mutta onneksi sitten löysin tilalle vastaavan tuotteen Euroopasta, yrittäjä kertoo. Se oli onni, sillä superlämmin kesä oli kuin vesipuistoa varten suunniteltu. Yrittäjä iloitsee myös siitä, että pystyi työllistämään lukuisia kesätyöläisiä. Kaikkiaan kesän aikana hän ehti maksaa palkkaa 13 henkilölle, joista moni oli työelämässä ensimmäistä kertaa.

MYÖS MEIDÄN kesämme oli jossakin määrin kaksijakoinen. Kelit toki suosivat, joka on järvellä olon kannalta tärkeää. Eipä tuonne moni halua kaatosateella lähteä. Osaltaan tämä oli myös opettelua, sillä viime vuosina Valkeakoskelta tänne ei ole ollut vastaavaa laivamahdollisuutta. Meillä oli jokunen hiljaisempi lähtö, mutta eihän se ravintolakaan ole joka päivä auki. Se tietysti oli selvin puutos, että yritykset ja muut ryhmät ovat olleet aivan minimissä tautitilanteen vuoksi, hän tuumaa. Luottoa tulevaan kuitenkin löytyy. – Ensi kesänä lasketaan toinen alus, Jukka Reimont kertoo.

KAUPUNGIN PUOLELTA töissä oli myös satamaemäntä ja -isäntä, kumpainenkin kuukauden verran. He pitivät infopistettä ja vähän siivoilivat paikkoja. Se verran suosituksi paikka osoittautui, että uimavalvoja pitänee palkata. Myös parkkipaikkoihin pitää panostaa. Niiden puute kun taisi olla se koko kesän suurin ongelma, mikä jo itsessään on aika positiivinen haaste. Kuvassa kesätyöläisistä satamaemäntänä työskennellyt Kia Saari.

Puuyöpymiseenkin oli mahdollisuus

Toinen yrittäjän tämän kesän uutuus ovat Tentsile Experience Camp eli mahdollisuus majoittumiseen puussa. Tämä onnistuu lyhyen melontamatkan päässä olevassa Kekkä-saaressa.

– Nämä majoitustilamme ovat ilmassa leijuvia telttoja, joita meillä on nyt viisi kappaletta, hän kertoo. Majoitusmuodon hyvä puoli on siinä, että sen saa pystyyn melko vaatimattomiinkin maasto-oloihin. Jos kolme sopivaa kantavaa puuta löytyy, niin asia onnistuu, hän kertoo. Akaassa niille löytyi tosin oikeinkin pramea paikka, joka sijaitsee aivan Kekkä-saaren kärjessä. Lisäksi sinne valmistui täksi kesäksi kotalaavu, hän huomauttaa. Muun toimensa ohessa Lammasaitta tiimeineen on toiminut operaattorina myös kaupungin yleisen saunalle ja kesäkioski/kahvilalle, joka sijaitsee satamassa aivan vesipuistoalueen vieressä.

AKAAN KAUPUNGIN Jari Jokinen ja Jukka Turunen ovat seuranneet iloissaan sataman renessanssia. Vielä työ ei ole kuitenkaan maalissa, vaan kehitystyö jatkuu myös tulevina suvina. – Vielä me vedämme edeltävän kesän toimijoiden kanssa kaikki yhteen ja mietimme, mikä on mennyt hyvin ja mikä huonosti ja otamme siitä opiksi, Jari Jokinen kertoo. Jo tiedossa olevia kehityskohteita ovat myös rannan kehittäminen, eli terassien lisääminen sekä pukuhuoneiden ja venepaikkojen lisääminen. Niistäkin kun alkaa autopaikkojen tapaan olla puutetta, kun satama on pistetty paraatikuntoon. – Tällä hetkellä meillä on vähän toisenlainen vesipuisto tuossa parkkipaikalla. Se pitää saada kuntoon. Eihän sitä kesällä lämpimillä keleillä edes huomannut, mutta näin syksyn myötä selvä on, että se pitää kunnostaa, Jukka Turunen.

Pölhöys riitti ravintolan käynnistämiseen

Vaimonsa Kellyn kanssa rantaterassin kesäksi pystyyn pistänyt Kimmo Kyllönen ounastelee, että jokaiselta Suomessa yrittämään alkavalta vaaditaan tietyssä määrin pölhöyttä. Ja sitä Kyllösiltä itseltään ainakin kuulemma löytyy. Heillä kun on ollut oma panimo jo vuodesta 2014, eikä se kesäravintolatoimintakaan aivan uusi tuttavuus ole. Viime kesänä pariskunnalla oli kesäravintola Hämeenlinnassa.

– Kun tästä alueesta kuulimme, aika nopeasti me päätimme, että tätähän voisi lähteä testaamaan, Kimmo kertaa. Viihtyisän terassin lisäksi ravintolatoimintaa lähdettiin kehittämään ruokakärki edellä.

– Pitsaa, hampurilaisia ja kebabia täältä kyllä saa useammastakin paikasta, joten me halusimme lähteä vähän uusille poluille. Ja kun tuo rouva on kotoisin Eestin puolelta, niin meillä on koetettu sitä kautta luoda baltialaista makumaailmaa, hän kertoo. Ruokalista on pitänyt sisällään niin kalaa kuin lihaa, ja oleellisessa osassa sen valmistusta on ollut hiiligrilli.

– Meiltä ei löydy valmiskastikkeita tai mikroa, Kimmo huomauttaa. Päättyneeseen kesään voimme terassin osalta olla tyytyväisiä. Joskin odotuksetkin olivat kyllä melko lailla plus miinus nolla, sillä me lähdimme oikeastaan vain katsomaan, mitä tästä tulisi. Vastaanotto oli todella hyvä, hän tiivistää ja myöntää, että kesästä on myös opittu.

– Ja oppimastamme hyödymme varmasti ensi kesää suunniteltaessa, hän kertoo.

KELLY JA Kimmo Kyllösen uutuusravintola sai yrittäjien mukaan todella hyvän vastaanoton.

Ensi vuonna jatketaan

Kiinnostuneita toimijoita sataman alueelle kartoitettiin täksi kesäksi jo edeltävänä syksynä, ja samanlainen haku on järjestetty uudestaan tänäkin vuonna. Nyt kesän täällä viettäneistä yrittäjistä jokainen aikoo olla mukana myös ensi kesänä. Jotain ajatuksia on ehditty jo heitelläkin. Ainakin puheisiin nousee ajatus Wake-puistosta. Itse asiassa Mikko Lammassaari mietti sellaista jo täksi vuodeksi, mutta totesi, että hänellä oli jo tarpeeksi puuhaa yhdeksi kesäksi. Kimmo Kyllönen puolestaan on visioinut jo paikalle jousiammuntarataa. Laji kun on tuttu omasta harrastustoiminnasta.

– Olemme kartoittaneetkin asiaa jo somessa, ja varsin lupaava oli palaute. Myös meillä oli tänä kesänä tulessa tarpeeksi monta rautaa, mutta ensi kesälle se voisi olla hyvä, hän tuumaa.

Kun joukossa on tämän kaltaisia tekijöitä, voi näiden suunnitelmien toteutumista satamaan pitää hyvinkin todennäköisenä.

__________________________________________________________________________

Konttigymi pistettiin pystyyn rivakalla aikataululla

Sataman aktiivitoimijoista haastatteluun eivät päässeet mukaan siellä niin ikään toimineen Konttigymin edustajat. Toiminnanjohtaja Kristian Leppänen antoi kuitenkin myöhemmin kommentin lehdelle. Hänen mukaansa Kalenvantiellä normaalisti toimiva Liikuntakeskus Fitbox otti konttigymin haltuun reilun viikon varoitusajalla.

– Piti lähteä melkein nollista liikkeelle, eli oli hommattava kontti, suunnitella ohjelma, rekrytoida toiminnan vetäjät, hoitaa välineet ja markkinoida. Nopeat liikkeet ovat näyttäviä ja lopputulos hyvä.

Konttigym oli auki ma-su klo 12-20 ja treenaajia oli kovista helteistä huolimatta paikalla varsin mukavasti. Ohjattua toimintaa oli kiertotreenistä Zumbaan ja muu aika oli omatoimista treeniä varten.

– Treenaajat koostuivat pääosin paikallisista, mutta myös Akaan ulkopuolelta kävi ihmisiä treenaamassa. Ensin kunnon hikitreenit, jonka jälkeen jätskitötterö ja pulahdus veteen, Kristian tiivistää. Kiitoksen Kristian antaa siitä, että konttigymillä ei tapahtunut minkäänlaista häiriötä ja välineet pysyivät ehjinä.

– Myöskään ilman Go Parkin huikeita ja avuliaita työntekijöitä kesä ei olisi sujunut näin hyvin. Aivan loistavaa yhteistyötä heidän ja kaikkien muidenkin Sataman toimijoiden kanssa. Yhteisöllisyydessä on voimaa, Kristian tiivistää.

Teksti: Ville Kulmala

Kuvat: Ville Kulmala sekä Jukka Salminen, Sini Kantola

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 21.9.2021