Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Maahantuontifirman keihäänkärkenä on hinta, mutta ei laadun kustannuksella

Aideal Oy kertoo olevansa toimisto- ja julkitiloihin erikoistunut sisustussuunnittelutoimisto ja projektintoimittaja, joka tarjoaa kattavat ratkaisut kaikkiin kaluste- ja sisustustarpeisiin. Yritys käynnistyi vähän hankalassa paikassa, sillä se aloitti toimintansa vähän ennen epidemian alkua. Normaalissa maailmassa se ei ole siis vielä pahemmin ennättänyt toimia.

Nimeen ensimmäiset kaksi kirjainta on napattu nimistä, eli siis Arista ja Inesestä, sukunimeltään Mäkiä molemmat. Ja loppuosan deal sitten taas on englantia ja tarkoittaa kauppaa eli diiliä. Samaista englantia me tässäkin haastattelussa pääsääntöisesti käytämme. Sillä vaikka reilut viisi vuotta Suomessa asunut Inese ymmärtääkin kuulemansa suomen kielen lähes sataprosenttisesti, englanti on vielä toistaiseksi vahvempi. Ineselle kävisivät haastattelukieleksi hyvin myös hänen äidinkielensä venäjä tai sitten vielä latvia, mutta niitä taas ei toimittaja taida.

Verkkokauppa oli vielä harrastus

Tässä haastattelussa keskustelemme pääasiallisesti Inesen kanssa, sillä vaikka Arin nimestä yksi kirjain on nimeen poimittu, juuri Inese tätä yritystä pyörittää. Ari on tällä hetkellä palkkatöissä automaatiopuolen hommissa, sen alan insinöörejä kun on. Ja vielä ennen kuin sukellamme paremmin sisään kalustebisnekseen, kerrotaan taustaksi vielä se, että verkkokaupan Inese ja Ari olivat pistäneet pystyyn jo aikaisemmin. Ei se päätoimista työtä ollut mutta ihan kiva ”harrastus”, Arin termiä lainaten. Siinä ideana oli maahantuoda ja myydä verkossa pääosin Latviassa tuotettuja tuotteita, ei siis vielä tuolloin kalusteita, vaan esimerkiksi suojapusseja polkupyörille tai vaikkapa vanerista valmistettuja potkupyöriä. Kauppa löytyy edelleen osoitteesta ikionni.fi.

Monta asiaa piti loksahtaa kohdilleen

Kalustepuolen toimintaan siirtymistä edesauttoi parikin tapahtumaa, joista ensimmäinen oli Arin työpaikan JTA Connection Oy:n toimiston laajennus ja sen myötä toimiston uudelleen kalustaminen ja sisustaminen. Sisustussuunnitelmatoimisto oli tehnyt siitä valmiin suunnitelman, joka oli toimitettu kaikille kilpailuun osallistujille. Arin korviin se tuli sattumalta, kun firman toimitusjohtaja päivitteli hänelle saamiensa kalustetarjousten hintatasoa korkeaksi. Ari oli pomonsa kanssa samaa mieltä. Samoihin aikoihin pariskunta bongasi AirBalticin lennolla yhtiön omasta lehdestä sivun ilmoituksen, joka esitteli KATE-nimisen latvialaisfirman toimisto- ja julkikalusteita. Latvialaiselle Ineselle se oli tuttu jo entuudestaan.

– Baltian maissa se oli täältä Martelaan tai Iskuun verrattavissa oleva brändi, hän kertoo. Summa summarum, tämän tapahtumaketjun lopputulemana oli yhteydenotto firmaan ja tiedustelu siitä, josko heiltä luonnistuisi haluttuun layouttiin sopivat toimistokalusteet.

– Protams!, vastattiin sieltä, joka tarkoittaa suomeksi tottakai.

Tuntuvasti huokeampi

Aidealin ensimmäinen asiakas oli siis Arin työnantaja JTA Connection Oy. Se oli varustamassa uusiksi Lahdesjärvelle muuttanutta toimipistettään, jonne tuli kaikkiaan 19 työpistettä ja kolme neuvottelutilaa kaikkine varusteineen. Aidealin tekemä tarjous ei siis suinkaan ollut ainoa, mutta hinnaltaan se oli ylivoimaisesti houkuttelevin. Käytännössä Aideal tarjous oli kolmanneksen muita tarjouksia edullisempi. Sitä yrittäjät alleviivaavat useaan otteeseen, että tuotteen halpa hinta ja latvialaisuus eivät suinkaan tarkoita heikko laatua. Päinvastoin. KATE-yhteistyön isona etuna yrittäjät pitävät myös talon joustavuutta. Latvialaistalo kun pystyy tekemään halutut kalusteet mittojen mukaan, eikä vain tietyissä standardikokoluokissa.

Merkittävää hintatasoeroa selittää vain ja ainoastaan suomalaisten ja latvialaisten palkkakustannusten välinen ero, joka on edelleen erittäin tuntuva. Kustannusten kannalta hyvää on sekin, että Latviasta on Suomeen aika paljon vähemmän kilometrejä kuin vaikkapa koko maailman tehtaana tunnetusta Kiinasta. Kuljetuskustannukset ovat siis hyvin maltilliset. Aideal on pyrkinyt pitämään jonkin verran kalusteita omassa varastossaan Suomessa, mutta pääsääntöisesti kalusteet toimitetaan Latviasta kustomoidusti.

– Kun meiltä jotain tilataan, toimitusaika Suomeen on noin 3-4 viikkoa, Inese kertoo.

SEKÄ TAUKOHUONEESSA, neuvottelutilassa että tervetuloaulassa näkyvissä kalusteissa on luotettu asiakkaan omiin brändiväreihin.

Nyt on pöydällä kokoa

KATE ei ole ainoa latvialaistalo, jonka kanssa yrittäjät ovat päätyneet solmimaan yhteistyösopimuksen. Komea käyntikortti on myös yrittäjien omalta konttorilta löytyvä jykevä tamminen pöytä. Sen tekijä on niin ikään latvialainen Narovski, joka on sekin paikallisesti tunnettu brändi. Kyseisen firman erikoisuus ovat juuri vanhasta tammesta tehdyt tuotteet.

– Ennen kun puu otetaan tuotantoon, sen annetaan kuivua jopa neljä vuotta, Inese esittelee. Vielä massiivisempi pöytä löytyy nyt JTA-Connection Oy:n kokoushuoneesta. Yhdestä valtavasta tammitukista veistetty pöytä oli kokoluokaltaan niin iso, että se jouduttiin nostamaan sisään ikkunoista. Myöhemmin, tämän jutun kuvia ottaessa se kyllä paljastuu todelliseksi katseenvangitsijaksi.

KUVAN NAHKATUOLIN on valmistanut Aidealin ensimmäinen yhteistyökumppani latvialainen KATE. Suomessa merkki ei ole vielä kovin tunnettu, mutta Baltian maissa se on ollut markkinajohtaja jo pitkään. Oman lusikkansa soppaan on tuonut myös korona ja sen aiheuttama etätyöbuumi. Se kun on saanut joko yksilöt tai teidän työnantajansa kiinnostumaan omien kotikonttorien ergonomiasta. Ja vaikka korona jossain vaiheessa selätetäänkin, trendi vaikuttanee ihmisten tapoihin tehdä töitä vielä vuosia. – Ilman muuta meillä on tarjota ratkaisuja myös kotitoimistojen ergonomiaan, Inese kertoo.

Vähemmän optimaalinen aloitusajankohta

Kalusteiden parissa yrittäjät aloittivat vuoden 2020 alussa, joka oli luonnollisesti aloitusajankohdaksi vähän heikohko. Koronan aiheuttamat hankaluudet kun alkoivat sitten jo maaliskuussa. Kun iso osa ihmisistä jäi etätöihin, oli vasta-aloittaneen toimistokalustetoimittajan hankala edetä.

– Meilläkin oli jo useampia potentiaalisia ostajia, jotka kuitenkin laittoivat hommat jäihin epidemian alkaessa, hän kertoo. Enenevissä määrin yrityksen markkinoinnissa ollaankin lähdössä liikkeelle vasta nyt. Ensi vuoden markkinointibudjettia ollaan parhaillaan käsittelemässä. Potentiaalisia asiakkaita ovat yrittäjien mielestä kaikki, jotka ovat kiinnostuneita toimistojen kalustamisesta, olivatpa he sitten tilojen omistajia tai hallitsijoita.

– Meille tärkeitä kohderyhmiä ovat paitsi loppuasiakkaat myös arkkitehti- ja suunnittelutoimistot, joiden suuntaan haluamme myös mennä, Inese listaa tuleva vuoden suunnitelmia.

 

Teksti ja kuvat: Ville Kulmala

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 21.9.2021