Etsi

Yrittäjätarina: Suoraa puhetta

Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm ei ole oman yrityksensä toimitusjohtaja. Lindholm kannustaa muitakin yrittäjiä keskittymään rohkeasti siihen, mikä kiinnostaa eniten.

Kun Valtteri Lindholm 21-vuotiaana suomen kielen opiskelijana lainasi 1 000 euroa ja perusti sivubisnekseksi tarkoitetun armeijan ylijäämävarusteita myyvän verkkokaupan, hänellä ei ollut firman suhteen suuria kasvuhaaveita. Opinnot yliopistossa ja suunnitelma äidinkielen opettajan urasta saivat kuitenkin nopeasti jäädä, ja nykyään Varusteleka on jopa Euroopan suurin armeijaylijäämän ja ulkoilun erikoisliike. Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna 13 miljoonaa euroa.

– Satuin löytämään oikean sauman, ja firma kasvoi sattumalta. Paljon oli onnea pelissä, Valtteri Lindholm muistelee yrityksensä alkuvaiheita.

– Tein sellaisen kaupan, jossa itse olisin halunnut asioida. Olen halunnut tehdä asiat eri lailla ja paremmin kuin muut, ja erottua sillä tavalla.

Älä murehdi, vaan tee

Valtteri Lindholm kävi syyskuun alussa Joensuussa Match!-markkinointiseminaarissa puhumassa rohkeudesta.

– Rohkeus on sitä, että voitan pelkoni. Muistan tilanteita, joissa minulla ei ole ollut rohkeutta. Nykyään uskon, että selviän.

Yrittäjä ei kuitenkaan pidä itseään erityisen rohkeana.

– En ole mielestäni erityisen rohkea, kaikkea muuta. En ole ajatellut, että tekemäni asiat olisivat jotenkin rohkeita, olen vain tehnyt.

Lindholmin mukaan on olemassa kahdenlaista rohkeutta: sellaista, jossa on kyse hengissä selviämisestä ja sosiaalista rohkeutta. Molemmat liittyvät yrittäjyyteen.

– Kukaan Suomessa ei kuole nälkään tai kylmään, joten ei tarvitse pelätä, että henki menisi yrittäessä. Kun firma on pystyssä, älä murehdi – sitten vaan tehdään. Jos murehdit, niin murehtiminen kannattaa kanavoida tekemiseen.

Palkkaa toimitusjohtaja

Hengissä pysymiseen liittyvät asiat ovat Lindholmille helppoja. Hän kertoo olevansa nopea tekemään päätöksiä ja omaavansa hyvän matikkapään.

– Yritysmaailmassa on myös auttanut, että pää pysyy kylmänä tilanteessa kuin tilanteessa, esimerkiksi silloin, kun Varustelekalla meni huonosti.

Kun lähtee keräämään rohkeutta, tärkeintä on uskoa itseensä, Lindholm korostaa.

– Itse uskon, että selviän kaikesta, ihan mistä vaan. Se on myös tehty minulle lapsena selväksi. Toisaalta koen, että jos en onnistu koko ajan täydellisesti kaikessa, minulla ei ole ihmisarvoa.

Lindholm on havainnut monessa yrittäjässä työnarkomaniaongelman, jonka takia koko ajan pitää pystyä uusiin suuriin tekoihin.

– En ole oman firmani toimitusjohtaja, ja suosittelen sitä kaikille yrittäjille. Yrittäjän pitäisi olla mukana hallituksessa tai tuotekehittelyssä. Kukaan ei voi olla mitään muuta kuin on. Kannattaa lähteä omista vahvuuksista, tehdä sitä mikä kiinnostaa ja palkata joku tekemään kaikki muu, Valtteri Lindholm neuvoo.

Rohkeutta markkinointiin

Lindholm kannustaa yrittäjiä olemaan mukana myös markkinoinnissa.

– Jos yrittäjä ei tee markkinointia itse, se ei tule ikinä olemaan niin rohkeaa kuin mitä se voisi olla.

Varusteleka tunnetaan huomiota herättävästä markkinoinnistaan ja omalaatuisista tuotekuvauksistaan. Lindholmin mukaan Varustelekan tapa viestiä ei ole laskelmoitua, mutta tahallista provokaatiota viestinnässä kyllä on. Mainonnan eettinen neuvosto on antanut yritykselle kolme huomautusta hyvän tavan vastaisesta markkinoinnista.

– Meillä uskalletaan sanoa mitä halutaan. Taustalla ajatuksena on se, että olemme hyvien puolella.

Valtteri Lindholmin mukaan suurinta pelkuruutta markkinoinnissa on se, että markkinoidaan kuten kaikki muutkin.

– Lipevää myyntimieltä pitäisi välttää. Sen sijaan pitäisi puhua sellaista kieltä kuin aina muulloinkin ja sanoa suoraan mikä on totta ja erikoista juuri meidän yrityksessä.

 

Teksti ja kuva: Katariina Mustonen