17.4.2020 klo 07:54
Uutinen

Ketjun tuki kannusti yrittäjyyteen

Saara Romppanen perusti vuosi sitten Click Shoes -ketjun kenkäkaupan Joensuuhun. Nuori yrittäjä uskoo kivijalkamyymälän voimaan.

– ­ Olihan se jännittävä askel lähteä vakioduunista, mutta en vaihtaisi päätöstä. Mukavaa on ollut, toteaa iloisesti 26-vuotias Saara Romppanen Click Shoes -myymälän tiskin takaa.

Click Shoes on 20-vuotias suomalainen kenkä- ja laukkukauppaketju, joka toimii tällä hetkellä 19 paikkakunnalla 27 myymälän voimin. Romppanen ryhtyi Joensuun ketjun yrittäjäksi huhtikuussa 2019.

Koulutukseltaan Romppanen on merkonomi, ja kenkäalan myyntityöstä hänellä on vuosien kokemus Joen Kengän, JKK:n eli Joensuun Kenkäkomppanian sekä TopSportin palveluksessa olosta. Idea yrittäjäksi ryhtymisestä tuli entiseltä työnantajalta, JKK:n omistajalta Juha Kinnuselta ja Click Shoes -ketjun tamperelaiselta omistajalta Tommi Lehtiseltä. Nuori nainen pohdiskeli yrittäjyyttä noin kuukauden päivät ennen kuin otti haasteen vastaan.

– ­ Oli helppo lähteä, kun oli ketjun tuki takana. Täysin yksin en olisi lähtenyt yrittämään. Parasta tässä on tietynlainen vapaus ja se, että koko ajan oppii ja kehittyy, mikä pitää mielenkiintoa yllä, Romppanen kuvailee.

Pitkät työpäivät ja kuusipäiväinen työviikko eivät ole tuntuneet raskailta.

– ­ Aukioloajat ovat kuitenkin inhimilliset, ja mies auttaa omien töidensä ohella. Naureskelin että vuoden aikana en ole kertaakaan ollut edes kipeänä. Tunnollinen yrittäjä ei sairasta, Romppanen naurahtaa.

Edullista ja persoonallista

Liikkeen keskeinen sijainti Joensuussa on Romppasen mukaan ratkaiseva seikka myynnin kannalta.

– Ja kun miettii kivijalkakauppaan, niin näyteikkuna on korvaamaton. Se saa ihmiset pysäytettyä varsinkin kesällä, kun ihmisiä liikkuu enemmän, Romppanen tuumii.

Kanta-asiakkaiden määrä onkin Romppasen iloksi kasvanut tasaisesti. Tyypillisin asiakas on noin 30­–50-vuotias nainen, sillä valikoimakin painottuu enemmän hameväelle. Suurin osa Click Shoesin tuotevalikoimasta tulee oman maahantuonnin kautta, mikä tuo Romppasen mukaan persoonallisuutta mallistoon. Valttina on myös edullinen hintataso.

– ­ Meillä on omana merkkinä 2moons, joka on hyvin edukas. Toinen päämerkkimme on Rieker, jolla on enemmän klassisia malleja. Kesää kohti on tulossa värejä ja rentoja malleja, Romppanen kertoo ja pyörittelee käsissään punaisia ja vihreitä kävelykenkiä.

Kenkää halutaan sovittaa

Kenkien verkkokauppa vaikuttaa Saara Romppasen mukaan väkisin jonkin verran kivijalkaliikkeiden myyntiin, mutta moni asiakas haluaa edelleen sovittaa jalkineensa kaupassa – etenkin varttuneempi väki.

– ­ Tietynlaisen jalan kanssa on hankala lähteä kenkää netistä shoppailemaan. Verkosta haetaan enemmän tiettyjä merkkejä, esimerkiksi urheilumerkkejä, Romppanen arvelee.

Yrittäjyyteensä Romppanen kertoo saaneensa vertaistukea ja näkövinkkeleitä muilta nuorilta yrittäjiltä, sillä viime vuoden lopussa hän aloitti Pohjois-Karjalan Nuorten Yrittäjien hallituksessa. Omasta jaksamisestaan Romppanen huolehtii rentoutumalla sunnuntait ja liikkumalla päivittäin. Kotiin hän ei työasioita kanna – paitsi kenkiä, sillä niihin on ollut kenkäkauppiaana helppo hurahtaa.

– ­En ole edes uskaltanut laskea, monetko kengät minulta löytyy kotoa. Pitäisi tehdä inventaario omassa kenkäkaapissa!

Joensuun Click Shoes

  • Yrittäjä: Saara Romppanen
  • Asuu Hukanhaudalla, kotoisin Kontiolahden Lehmosta
  • Koulutukseltaan merkonomi, suorittanut töiden ohessa kaupanalan erikoistutkinnon
  • Aloitti ClickShoes -ketjun joensuulaisena yrittäjänä huhtikuussa 2019
  • Toimii Pohjois-Karjalan Nuorten Yrittäjien hallituksessa

Teksti ja kuva: Tiina Varpiola