Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Ely-yhteistyö on mahdollistanut isotkin loikat

- Valmiiseen pöytään ei ole tietä olemassa. Itse pitää nähdä vaivaa, tavoitella, suunnitella. Vaan kun seuraavalle tasolle jälleen pääsee, tietää kaiken olleen tavoittelemisen arvoista, pohtii digitoimisto atFlow Oy:n toimitusjohtaja Pekka Rönkkönen kertoessaan Ely-keskuksen palvelujen merkityksestä yritykselle.

Tarina alkaa vuodesta 2008. ”Talous menee rikki”, otsikoi media. Investointipankki Lehman Brothers kaatui ja maailmanmarkkinat ajautuivat kaaokseen. Seurasi maailmanlaajuinen pankki- ja rahoituskriisi. Samaisena vuonna Joensuussa Pekka Rönkkönen ja Jouni Tolvanen perustivat atFlow’n.

- Kaksi keltanokkaa ryhtyi harjoittelemaan yrittämistä. Finnveran lainarahan turvin lähdettiin liikkeelle. Toimitusjohtajakurssin sentään kävin, Pekka Rönkkönen muistelee.

 

Digiliiketoiminnan asiantuntija

AtFlow on digiliiketoiminnan asiantuntijayritys. Yhtiön palveluja ovat verkkokaupat, verkkosivut, digimarkkinointi ja verkkopalvelujen kehittäminen. Firma sijaitsee Joensuussa, josta se palvelee asiakkaitaan ympäri Suomen. Töitä yrityksessä tekee reilut 20 digiammattilaista. Viime vuonna yhtiön liikevaihto oli noin 1,3 miljoonaa euroa. Koronasta huolimatta loppuvuosi nosti kasvun peräti 30 prosenttiin.

 

Tiukka paikka

Vuonna 2013 edessä oli tiukka paikka. AtFlow oli kasvanut vähän liiankin vauhdikkaasti 3–4 henkilöä työllistävästä firmasta 15 työntekijän yhtiöksi. Taloudenhallinta ei pysynyt väkimäärän kasvun tahdissa.

- Käännyimme jälleen Elyn palvelujen puoleen. Oli pakko katsoa talouspuoli kuntoon sekä saada neuvoja ja ammattilaisen analyysiä tilanteesta. Hyödynsimme Elyn asiantuntijapäiviä. Näin saatiin tase kuntoon ja talouden suunnittelu parempaan asentoon.

Talouden kurssin korjauksen jälkeen yhteistyötä Elyn kanssa jatkettiin. Liikkeelle saatiin firman tulevaisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeä kehityshanke.

- Kyse oli oman Dataflow Platform pilvipalvelun kehittämisestä. Kehityshanke oli meille ratkaisevan tärkeä – riittävän iso ja merkittävä, omaa kehitystyötä. Sen avulla lähdettiin nousuun.

 

Kilpailuetua asiakkaille

Verkkokaupan perustajalla pohdittavaa on paljon: teknologiat ja alustaratkaisut, logistiikka, maksutavat, kieliversiot, taloushallinto ja muut lukuisat integraatiot, ulkoasu ja sisällöntuotanto, mittaaminen ja raportointi.

Dataflow Platform on atFlow’n oma verkkopalvelutuotannon kokonaisratkaisu.

- Dataflow Platform on pilvipalvelu verkkosivujen, verkkokauppojen ja tiedonhallintaratkaisujen kustannustehokkaaseen ja kilpailukykyiseen käyttöönottoon, Rönkkönen kiteyttää.

Rönkkönen kuvailee pikaisesti atFlow’n suurimman yksittäisen verkkokauppa-asiakkaan Lamnian arkea. Lamnia on kotimainen vuonna 2009 perustettu verkkokauppa, joka on erikoistunut retkeily-, erä- ja metsästysvarusteisiin. Yritys panostaa kansainväliseen kaupankäyntiin, ja nykyisin tuotteita meneekin verkkokaupan kautta yli 80 eri maahan.

- Digitalisaation kärjessä Lamnia hyödyntää meidän tuottamaamme tekniikkaa, varastonhallintaa, robotiikkaa sekä muita pitkälle mietittyjä sisäisiä prosesseja. Automaatio ja sujuvuus ovat pääroolissa, mikä tuo kilpailuetua asiakkaallemme.

 

Samassa veneessä

AtFlow’lle Elyn tarjoama tuki ja neuvonta ovat tulleet tutuksi konkreettisen tekemisen kautta. Omaa aktiivisuutta ja sinnikkyyttä kuitenkin tarvitaan, kuten Rönkkönen tämän tarinan alussa toteaa.

- AtFlow’lle Elyn tuella on ollut todella iso merkitys. Emme olisi tässä ilman Elyä. Ely on vuosien mittaan tukenut meitä myös henkilöstön koulutuksissa, rekrytoinneissa ja palkkatuessa.

Rönkkönen mainitsee koulutuksista erikseen viime vuonna toteutetun kehityksen sisäisissä toimintaprosesseissa. AtFlow’n johto ja esimiehet osallistuivat Itä-Suomen yliopiston kanssa järjestettyyn ja yritykselle räätälöityyn johtamiskoulutukseen.

Jos atFlow’n ja Elyn yhteistyö tässä kohdin kuulostaa jo vähän liian hyvältä ollakseen totta, kuunnellaan toimitusjohtajan lisämietteet:

- Ei kaikki ehdottamamme ole aina onnistunut. Ja toki harmittaa, kun joku yhteistyöehdotus sitten tuleekin bumerangina takaisin.

Vaan uutta matoa koukkuun, Rönkkönen kannustaa. Toiminnan ja työkalujen kehittäminen sataa lopulta onnistumisena sekä omaan että asiakkaiden laariin.

- Ely-yhteistyö ja tuki on kannustanut ja vahvistanut meitä kasvattamaan riskinottokykyä. Meihin on uskottu, riskiä on kannettu yhteisesti.

 

Kuvassa Pekka Rönkkönen.

Kuva: Jarno Artika

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen

 


Artikkeli on Neuvokas-jäsenlehdestä. Pääset lukemaan sitä klikkaamalla tästä >