Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Digi

Auto Aatamilan digiharppaus

Suomalaiset ostavat autonsa käytettyinä. Koko autokauppaprosessi hoituu digitaalisesti, menopeli kuskataan asiakkaan ovelle. Näin palvelee joensuulainen Auto Aatamila, joka vahvisti businessosaamista ja digitaitojaan Business Joensuun valmennuksissa.

 

Elettiin vuotta 2019, kun Business Joensuu oli käynnistämässä ensimmäistä GROW with Joensuu -kasvuvalmennusta yrityksille. Auto Aatamilalle valmennus konkretisoi digitalisaation hyödyt ja asiakaskokemuksen merkityksen.

- Kaikki olennaiset työvälineet ovat digipohjaisia: autokauppaohjelmat, sähköiset allekirjoitukset, luottopäätökset, rekisteröinnit. Eletään online, 24/7, Mia Aatamila konkretisoi.

Business Joensuun kasvuvalmennuksesta innostunut Mia Aatamila kuvaa muutaman vuoden takaista tilannetta ”herätykseksi”.

- Autokauppaa oli tehty vuosikymmenet. Vuonna 2001 investoimme nykyisiin toimitiloihin Joensuun Raatekankaalla. Kuvittelimme, että kaikkihan meidät tietää. Vaan hiljalleen ilmeni, että jopa paikkakuntalaiset eivät hahmota meitä, edes sijaintia. Tuli vahva ymmärrys, että asian eteen on ruvettava tekemään hommia.

 

”Ei ne solmut kaksin aukea”

Kasvuvalmennuksesta Auto Aatamila eteni sujuvasti Business Joensuun Digi.Grow-palveluun. Palvelu tarjosi napakasti ymmärryksen siitä, miten digitalisaatio valjastetaan tukemaan yrityksen liiketoimintaa.

- Täydellisen luonteva jatkumo kasvuvalmennukselle, Mia Aatamila kehuu.

Digitalisaatiokehityksessä mukana pysyminen edellyttää sitä, että yrittäjällä on ymmärrys siitä, mistä digissä on kyse. Aatamila kehuu Digi.Grown käytännönläheisyyttä. Paljon opittiin tekemään itse. Tärkeää oppia saatiin myös siitä, miten ja mitä palveluja ostaa ulkoisilta palveluntuottajilta.  

- Pienyrittäjänä koen, että aika menee helposti kaikkeen muuhun, kuin tulevaisuuden rohkeaan suunnitteluun. Vaarana on, että ajattelu kapeutuu – ei ne solmut kaksin aukene. On todella tärkeää, että tällaisia koulutuksia ja valmennuksia on tarjolla. Vieläpä lähellä. Business Joensuun apu ja tuki on auttanut jaksamaan ja innostumaan, Kalle Aatamila iloitsee.

GROW with Joensuu - ja Digi.Grow -valmennuksiin on tähän mennessä osallistunut yli 150 yritystä.

 

Korona muutti näkymää

- Meidän myynnissämme näkyi selkeä kysyntäpiikki Uudellamaalla. Perheet olivat ehtineet jo luopua siitä kakkosautostaan. Sitten iski korona, matkustamista julkisissa liikennevälineissä piti terveysturvallisuussyistä rajoittaa. Siihen saumaan piti saada nopeasti luotettava toinen auto. Sellainen toimitettiin asiakkaille entistä useammin meiltä, Kalle Aatamila kertoo.

Toinen kysyntää lisännyt ilmiö oli kotimaan matkailun lisääntyminen. Oma auto koettiin koronaturvalliseksi ja ketteräksi tavaksi reissata.

Digitalisaation tuoma kauppatapojen muutos ei ole ajassa ainoa muutos – asiakaslähtöisyys korostuu. Auto Aatamila kehittää palvelukonseptiaan entistä monipuolisemmaksi ja joustavammaksi.

- Siinä missä koronan myötä uusien autojen toimitusajat venyvät useiden kuukausien pituisiksi, laadukkaan käytetyn auton saa nopeasti. Ripeys varsinkin yrityksille, monelle pakettiautoakin tarvitsevalle, on tärkeää. Ja kyllä merkitystä on silläkin, jos pakettiautoa tarvitseva asiakas pystyy yhden uuden hinnalla saamaan kaksi vähän ajettua autoa.

- Auto Aatamila on tuonut uutta ajattelua myös leasing-käytäntöihin.

Leasing-sopimus voidaan tehdä myös käytetylle autolle. On myös yritysasiakkaita, joille lisäkalusto on tarpeen kiireisen kesäsesongin aikana. Kustannustehokas ja laadukas ratkaisu voi silloin olla kesäkuukausien ajaksi vuokrattu laadukas vuokra-auto.

 

 

 

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen/Viestintä Ässä Oy

Kuvat: Jarno Artika


Artikkeli on Neuvokas-jäsenlehdestä. Pääset lukemaan sitä klikkaamalla tästä >