Etsi

Ostamassa?

Yrityksen ostaminen on monesti järkevämpää, kuin yrityksen perustaminen ja liiketoiminnan aloittaminen ilman kassavirtaa. Markkinointi ja myynti yrityksen alussa on raastavaa epävarmuuden aikaa.

Yritysten välisillä kaupoilla vauhditetaan usein kasvua. Orgaanisen kasvun alustaa lisäämällä voidaan päästä nopeisiin tuloksiin kasvun lisäksi myös tuottavuuden nopealla kehityksellä. Parhaimmillaan tällaisissa yrityskaupoissa kauppahinnan takaisinmaksuaika muodostuu odotettua nopeammaksi.

Kun ostaja etsii sopivaa yritystä nykyisen liiketoimintansa rinnalle, joutuu hän sovittamaan yhteen kahden yrityksen tulokset ja taseet. Samoin päivittäinen toiminta yritysten välillä kaupan jälkeen vaatii tarkastelua siitä näkökulmasta, miten yrityksiä tulisi muokata kaupan jälkeisessä toiminnassa. Kun visio on selkeä ja luottamus siihen riittävä, pystyy ostaja tekemään oman arvon määrityksen ostettavasta kohteesta. Ostajan arvon määritys saattaa poiketa hyvinkin paljon myyjän omasta arvon määrityksestä. Ostaja määrittää hintakaton, mutta pyrkii ostamaan mahdollisimman halvalla. Ostajalle kaupankohteen arvo voi olla merkittävästikin suurempi, kuin myyjän oma arvio. Kaikki riippuu siitä, miten hyvin yritykset soljuvat yhteen kaupan jälkeisessä liiketoiminnassa. Yleensä näissä kaupoissa hallinnon ja johtamisen resurssien käyttö tehostuu. Sesonkituotannoissa voidaan tasapainottaa tuotannon kuormitusta, jolloin kalliit kuormitushuiput vältetään tai vastaavasti hiljaisten hetkien tyhjäkäynti eliminoidaan. Lue myös oletko myymässä osio, saat tekstistä monia vinkkejä, joihin tulee varautua myös ostopuolella.

Tule keskustelemaan yrityskaupoista ostajan näkökulmasta. Jos haluat yrityksellesi kasvua, niin liity ostajien joukkoon. Aina on lupa olla utelias ja tutkia yrityskaupan mahdollisuutta. Kauppahan toteutuu vasta, kun nimet on kauppakirjoissa ja muut siihen liittyvät toimenpiteet on tehty.