Etsi

Älä tee sun ongelmasta mun ongelmaa!

Olin ollut neljännesvuosisadan töissä yrittäjänä perheen kokonaan omistamassa yrityksessä, koko työurani. Vaikka tittelinä oli komeasti toimitusjohtaja, niin pahvilaatikoiden silppuaminen oli yhtenä erikoisosaamisenani. Organisaatiota ei ollut, parinkymmenen hengen työyhteisö pyöri itseohjautuvana. Kenellekään ei ollut osoitettu mitään erityisvastuuta ja kaikki vastasivat kaikesta.

Yrityksemme myytiin ja minä siirryin kaupan mukana. Sain titteliksi aluepäällikkö ja vastasin Oulun, Kainuun ja Lapin asioista. Tuossa vaiheessa meillä oli Oulun lisäksi yksi myymälä Kajaanissa. Minulle annettiin tehtäväksi suunnitella laajentuminen alueellani ja tulevaisuuden suunnittelu.

Oulun tunsin ennestään, olihan ne omilta jäljiltä. Niinpä Kajaaniin ja miettimään miksi ei päästä tuloksiin. Täällähän on tehty virheitä, huomasin heti. Meillä oli myymälä S-Marketin etumyymälänä ja oltiin jaettu pieni markkina pienemmäksi. Keskon asiakkaat ja plussakortin käyttäjät eivät paljonkaan tuolla käyneet. Toisaalta meiltä ei saanut S-bonusta, mitä Prisman etumyymälässä sijaitseva kilpailijamme antoi. Viiltävä analyysi ja ilo siitä, että olin löytänyt näin selkeän virheen ja syyn.

Niinpä otin puhelun suoralle esimiehelleni. Silloinen toimitusjohtaja Tuomo on huippuammattilainen organisaation johtamisessa ja ihmisten ohjaamisessa. Kerroin puhelimessa, että edeltäjäni ovat tehneet virheitä ja meillä on ongelma tuo Kajaanin myymälä. Tuomo kuunteli minua pitkää hiljaa ja sitten kysyi, että miksi hänelle soitin. Olin häkeltynyt ja ihmettelin. Toki toimitusjohtajan tulee tietää tällainen asia? Tuomo pyysi ottamaan minun käyntikorttini ja lukemaan mitä siinä lukee tittelin paikalla. Kun kerroin siinä lukevan aluepäällikkö, Tuomo arveli, että oisikohan tuo enempikin aluepäällikön hommia. Lisäksi hän sanoi, että hänellä on täällä Helsingissä aivan tarpeeksi omiakin ongelmia, ei hän tarvitse niitä yhtään lisää. Pisti aluepäällikön vähän hiljaiseksi tuo informaatio ja en oikein tiennyt mitä sanoa. Sitten tuli se kultainen viesti, joka valaisi minulle organisaation mekanismeja.

”Älä lähetä minulle paljasta ongelmaa. Mieti ja esitä siihen ratkaisua. Jos löydät mieleisen ratkaisun ja päätösvaltasi siihen riittää, tee se. Jos haluat tukea päätöksellesi, soita tai laita viestiä. Esitä ratkaisua, tai jos on useampi vaihtoehto, niin pohditaan yhdessä.” Sain olla vuosia Tuomon alaisuudessa. Pari vuotta suoraan ja vuosia hän toimi hallituksessa. Sinä aikana sain kyllä oppia ja uskon, että kehityin paremmaksi johtajaksi.

Vaimolleni olen koittanut joskus tätä ongelmien siirto-ongelmaa avata, siinä suuremmin onnistumatta.

 

Aki Keisu

Kirjoittaja on yritysvälittäjä yrityksessä Suomen Yrityskaupat Oy. Hän on toiminut yrittäjänä vuodesta 1986 ja toimii useassa perheen omistamassa yhtiöissä toimitusjohtajana tai hallituksen puheenjohtajana. Aki on myös hallituksen jäsenenä parissa kasvavassa pk-yrityksessä, jossa hänellä ei ole lainkaan omistusta. Oulun Yrittäjät palkitsi hänet Vuoden Yrittäjä 2012 palkinnolla.  Akin kertoman mukaisesti hän harrastaa koiran kanssa ulkoilua (myös metsästyksensä lasketaan enemmänkin ulkoiluksi), golfia, kuntohiihtoa ja moottorikelkkailua.