Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Omistajanvaihdos ostajan näkövinkkelistä: Miten päädyinkään ostamaan kaihdinalan yrityksen ja miten se sujui?

Avomieheni Jarmo Haapa-aho on tietenkin tähän vaikuttanut. Olin itsekin jo seuraillut aiemmin myös ostettavia yrityksiä, koska jotenkin koin tärkeäksi jatkaa olemassa olevia yrityksiä, mutta en rohjennut edes neuvottelemaan, kun tiesin, että yksin en siihen pysty. Jarmo työskenteli kokkina ja teki sivutoimisesti useamman vuoden kaihdinten asennuksia Oulun Kaihdinpalvelulle Seppo Niemiselle. Seppo puhui Jarmolle usein tulevasta eläkkeelle jäämisestään, ja he keskustelivat Jarmon siirtymisestä mahdollisesti palkkatöihin Sepolle tai vaihtoehtoisesti yrityksen ostamisesta.

Ryhdyimme Jarmon kanssa miettimään, että voisimme yhdessä lähteä yrittäjiksi, sillä minulla oli osaamista, josta olisi hyötyä yrityksessä ja Jarmon asiantuntemus taas asennuksista ja käytännöstä oli hyödyksi. Oli vaikea lähteä neuvottelemaan yrityksen ostamisesta, sillä emme saaneet kunnollisia tietoja siitä mitä asiakassopimuksia, taloustietoja jne oli, Seppo Nieminen toimi toiminimiyrittäjänä ja siten kyseeseen tulikin liiketoiminnan ostaminen, ei varsinaisen y-tunnuksen ostaminen. Perustimmekin ostamista varten uuden osakeyhtiön, Taitokaihdin Oy:n.

Yrityksen arvon määrittämisessä auttoi meitä PPY:ltä Paula Pihlajamaa ja lisäksi Jarmo kävi juttelemassa pariin otteeseen Oulun uusyrityskeskuksessa ja minä taas kyselin lisätietoja sekä Sepon että omalta tilitoimistoltani. Näin lopulta päästiin neuvotteluissa eteenpäin ja parin vuoden keskustelun jälkeen Seppo möi meille liiketoiminnan toukokuussa 2020. Kyllähän meitä jännitti lähteä yrittäjiksi juuri korona-aikaan, mutta luottavaisin mielin uskomme tulevaisuuteen.

Saimme myös vinkkejä ja neuvoja Artic Storelta, jonka jälleenmyyjinä toimimme Oulun alueella. Kun liiketoimintakaupat oli tehty, Jarmo siirtyi kokoaikaisesta työstään pois ja minullakin oli toisen yritykseni osalta tilanne, että pystyin käyttämään lähes kaiken työaikani uuden opetteluun. Alku oli varsin jännittävä, sillä sesonki painoi päälle ja siirtyminen ei ollut niin yksiselitteistä kuin ajattelimme.

Alkuun erityisesti minulla meni aikaa opetella uutta toimialaa, sen termejä ja käytäntöjä. Seppo neuvoi vierellä pari päivää tarjousten tekemistä ja laskuttamista, mutta sen jälkeen sainkin pärjätä yksin, kun Seppo oli Jarmon kanssa käytännön töissä asennuksilla ja hoiteli loppuun vielä omat sopimansa työt kesän aikana. Oli hyvä, että Seppo antoi alkuun tukensa meille ja oli ohjeistamassa ja häneltä pystyi aina kysymään asioita. Sepolle luopuminen näytti olevan alkuun vaikeaa ja oli haastavaa päästää irti. Usein hän istuikin ennen meitä työpisteellä ja oli viimeinen, joka lähti toimistolta pois vaikka yritys oli jo meidän. Eläkkeelle siirtyminen on varmasti yrittäjille kova paikka, ja Sepolle oli erityisen tärkeää, että opimme asiat ja asiakkaat ovat jatkossakin tyytyväisiä. Toistaiseksi olemme kyllä mielestämme onnistuneet ja kiitämmekin Seppoa tästä.

Tietoteknisesti yritys oli hieman jäänyt ajasta taakse ja hankimme apua Tekantista tietokoneiden ja yhteyksien päivittämistä varten. Muutenkin aloin alusta alkaen miettimään käytäntöjä, kuten jokaisen sähköpostin tulostamista mappiin, jokaisen tarjouspyynnön, tarjouksen ja laskun tulostamista. Olen tätä käytäntöä edelleen jatkanut, mutta hiljalleen siirtänyt katsetta kohti digitaalisempaa maailmaa ja olemme hankkimassa kassajärjestelmää, jonka kautta toimintaa voisi vielä tehostaa. Muistin kannalta voin kyllä todeta, että tulostamisessa on tietty etunsakin ja kiireessä erityisesti se oli todella hyödyllinen tapa vaikkakin ajallisesti se vie aikaa järjestellä papereita mapista toiseen niiden siirtyessä prosessista toiseen.

Lisäksi ryhdyimme heti alkuun siirtämään yritystä sosiaaliseen mediaan ja panostimme näkyvyyteen siellä ja googlessa. Tästä on ollut hyötyä myös näin sesonkiajan ulkopuolella, sillä kysyntää pystyy hyvällä somemainonnalla myös luomaan ja olemmekin saaneet tasaisesti tarjouspyyntöjä läpi vuoden, vaikka toki sesonki on tällä alalla erityisesti kevät-kesä ja syksy.

Kun vertaan yrityksen ostamista siihen miten aiemmin olin toiminut yrittäjänä, tuntuu kuin olisi hypähtänyt suoraan liikkuvaan laivaan ja sen kapteeniksi, tietämättä minne laiva on menossa ja missä mahdolliset kivikot ja muut esteet ovat. Piti vain nopeasti ottaa ohjat ja lähteä suuntaamaan sinne, mikä parhaalta siinä hetkessä näytti.

Positiivista on ollut, että hukkaa on pystytty minimoimaan tarkkuudella, laadun parantamisella ja toiminnan kehittämisellä. Olemme mm. kehittäneet mittauksia varten laput, joissa varmistetaan asioita ja ehkä minun tietämättömyyteni on pakottanut kehittämään asiat näin, sillä kun ala oli itselle tuntematon, piti kyseenalaistaa ja kysyä paljon.

Olen päässyt paljon myös mukaan asennuksille ja se on uutta omassa työssäni, joka on aiemmin ollut hyvin tietokonepainotteista. Ne päivät, kun on minullakin asennuksia, ovatkin parhaimpia kun näen konkreettisesti mitä asennuksilla tapahtuu ja opin samalla kertomaan jatkossa asiakkaille paremmin kaihdinten ja aurinkosuojien asennuksesta ja suunnittelusta. Onneksi olemme saaneet valtavasti koulutusta ja oppia myös Artic Storelta, joka kouluttaa meitä jälleenmyyjiä jatkuvasti.

Minun ja Jarmonkin innokkuus digitaalisuuteen tulee varmasti näkymään tulevaisuudessa myös siinä, että uskallamme opetella uutta teknologiaa ja juuri parhaimmillaan meitä koulutetaan lisää älykkäistä kodeista ja esimerkiksi ääniohjattavista rullaverhoista ja kaihtimista sekä kodinohjausjärjestelmiin kytkettävistä moottoreista.

Nyt on kulunut puoli vuotta yrittäjänä kahdessa yrityksessä ja olen löytänyt tasapainon sen osalta mitä pystyn tarjoamaan Valokki Designissa ja toisaalta siirtänyt pääpainoa Oulun Kaihdinpalveluun. Pariskuntana olemme tukeneet toisiamme hienosti, on hyvä ja selkeää kun molemmilla on omat osaamisalueet ja luotamme toistemme tekemiseen. Nyt odotamme tulevaa joululomaa, että saamme hetken rauhoittua ja katsoa taaksepäin, kun tämä vuosi on ollut melko erilainen ja hektinen. Ensi kevään sesonkia varten olemme jo valmistautuneempia ja osaamme paremmin ohjata tätä liikkuvaa laivaa toivon mukaan oikeaan suuntaan!

Kirjoittelen myöhemmin lisää muuttiko kassajärjestelmä elämää vai totesinko Sepon tulostusjärjestelmän sittenkin paremmaksi...

Iloista joulun aikaa kaikille ja onnea vuodelle 2021!

 

Heidi Alamikkelä

39 vuotias ja olen toiminut yrittäjänä lähestulkoon aina. Opiskelin Oulun yliopistossa aikanaan filosofian maisteriksi ja myöhemmin graafikoksi Kuopion ammattikorkeakoulussa. Aiemmissa yrityksissä olen lähtenyt liikkeelle nollasta, eli asiakkaita ja palveluita on pitänyt kehittää ja hankkia alusta alkaen. Olen toiminut yrittäjänä Konffa Oy:ssä, jossa meitä oli alkuun kolme osakasta ja sittemmin olen ollut yksinyrittäjänä Valokki Designissa. Oma osaamiseni on graafinen suunnittelu, myynti ja markkinointi.