Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Onnistu itse - Napakat ja toimivat mainostekstit

Moni meistä on tee-se-itse -ihminen ja varsinkin yksinyrittäjät hoitavat mahdollisimman paljon asioita itse.

Arjen to-do-listalla pyörii paitsi kaikki yritystoimintaan liittyvät tehtävät, usein myös ne mainonnan mahdollisuudet ja kotisivujen ylläpito.

Toimivien ja innostavien tekstien kynäily saattaa aiheuttaa pakkopullafiilistä ja kirjoittaminen tuntuu hankalalta.

Huolella hiottuja tekstejä tarvitaan kuitenkin paljon. Luonnollisesti tekstisisällöt ovat tärkeässä roolissa yrityksen verkkosivuilla huomion herättäjinä. Napakat ja toimivat mainostekstit puolestaan tuottavat haluttua kiinnostusta yrityksesi palveluiden ja tuotteiden äärelle. Kerran huolella mietityt tekstit voivat toimia hyvinkin pitkään ja voit varioida niitä eri käyttötarkoituksiin sujuvasti.

Tekstit ovat aina palanen yrityskuvaa

Mainostekstien tulee olla linjassa yrityksen muun viestinnän kanssa: olla tunnistettavaa, mutta muuta viestintää vielä hiotumpaa. Tässä muutama vinkki, kuinka onnistut luomaan lyhyitä mainostekstejä, joiden tavoitteena on saada aikaan liikettä ja toimintaa lukijassa.

Tarkista nämä:

  • Onko mainos sekä kieliopiltaan että asiasisällöltään virheetön? > Lue mainos ajatuksella läpi!
  • Millainen mainoksen julkaisuympäristö on (printti, digi?), millaiselle lukijakunnalle puhutaan ja keitä erityisesti halutaan puhutella? > Mieti kohdeyleisöäsi!
  • Onko mainoksessa elementtejä, jotka saavat aikaan haluttua vaikutusta? > Mieti mainoksesi tavoitetta!

Mainostekstejä käsittelevässä kirjallisuudessa puhutaan usein AIDAsta, joka tulee sanoista:

  • Attention = huomion herättäminen (esim. otsikoinnissa)
  • Interest = mielenkiinto. Mainoksen sisältö, joka saa lukijan kiinnostumaan.
  • Desire = haluaminen, tahtominen.  Asia, jolla lukija saadaan tahtomaan tuote – tämä tulisi tulla mainoksessa esille.
  • Action = toiminta. Millä tavoin ohjataan lukijan toimintaa haluttuun suuntaan, esimerkiksi mainosbannerissa on käytössä toimintakehote (CTA, Call to Action).

Pidä AIDAsta aina huolta. Kun nämä osaset on huomioitu, on mainoskynäilyssä otettu jo tärkeä askel kohti onnistumista.

Lue lisää verkkomainonnassa käytettävien bannereiden erityispiirteistä: Näyttävä banneri tuottaa klikkejä   >> https://www.markkinointirouta.fi/ajassa/asiakkaamme/vain-toimiva-mainos-...

Lehtimainos on luonteeltaan hitaampi

Lukijat keskittyvät painettuun lehteen tarkemmin ja ajan kanssa, kun taas verkkosivuilla selailu on nopeaa.  Kun mainoksesta halutaan tehdä versio painettuun lehteen, kiinnitä huomiota ainakin näihin:

Osasto lehdessä – millaisessa ympäristössä mainos julkaistaan? Jos mainos on toimituksellisen sisällön yhteydessä, on sen helpompi erottua. Jos mainos on luokiteltujen mainosten ryhmässä, eli sen ympärillä on paljon muita mainoksia, tarvitaan enemmän tehokeinoja mainontaan.

Mainoksen kohderyhmä – millaisia ihmisiä erityisesti halutaan asiakkaaksi? Jos kohderyhmä on hyvinkin selkeä, viestissä kannattaa näitä ihmisiä pyrkiä puhuttelemaan, esim. ”Opiskelija! Meiltä käytetyt läppärit -50%.”

Tekstin määrä. Eri medioilla voi olla erilaisia käytäntöjä tässä, mutta mainoksen koko eli käytössä olevat palstamillimetrit rajaavat eniten mahdollisuuksia. Käyntikorttikokoiseen mainokseen saa usein kuitenkin kuvan ja esim. tarjouksen sekä yhteystiedot.

Sisältö. Aukioloaikojen laittaminen mainokseen ei ole järkevää, jos samat tiedot on helposti löydettävissä kotisivuilta (jos ei, niin kotisivutkin kannattaa laittaa kuntoon). Tietysti kohderyhmän kannalta pelisilmän käyttäminen on suotavaa: esimerkiksi apuvälineitä tarjoava yritys voi haluta puhutella varttuneempaa väkeä, jolloin voi olla ihan hyvä laittaa myymälän aukioloajat mainokseen

Muista, että painetusta lehdestä ei voi klikata, joten vain hyvin yksinkertaiset, muistettavat linkit, voivat ohjata liikennettä sivustolle. Useimmiten kannattaa käyttää vain yrityksen verkkosivun etusivun osoitetta (www.yritys.fi).

Kolmen sanan otsikot

Sekä bannerimainonnassa että printtimainonnassa otsikointi on huomion herättämisen a ja o. Pidä otsikko maksimissaan kolmen sanan mittaisena. Jos mahdollista, leikittele alkusoinnuilla – eli käytä samalla kirjaimella alkavia sanoja. Tämä toimii hyvänä tehokeinoja, ja mainoksesi jää paremmin lukijan mieleen. Monet yritysten sloganitkin sisältävät alkusointuja. Alkusointuja sisältäviä otsikoita ovat esimerkiksi ”Maalämpöpumput Mikolta Mäntsälästä” tai ” Savusaunat Suomen suveen”

Vältä kliseisiä ilmaisuja, kuten ”laadulla ja ammattitaidolla”. Jos yrityksellä ei slogania ole, ja kyseessä on yleistäkin yleisempi yleismainos niin ”laadulla ja ammattitaidolla” voi kuitenkin olla ihan ok.

Leikittele sanoilla ja fraaseilla ja anna sen näkyä mainonnassa. Ole rohkea! Tutustu tarkemmin printtimainontaan. Mitkä asiat vaikuttavat mainoksen huomioarvoon?
Lataa Printtimainonnan opas, sen avulla suunnittelet toimivan ja onnistuneen mainoksen. >> https://info.markkinointirouta.fi/printtimainonnan-opas

 

Sanoma Markkinointi Routa elokuu

Sanoma Markkinointi Routa alueen yhteyshenkilöt:
Essi Ikäläinen,   , p.050-3613441
Pekka Ryynänen,  , p.050-4017707
Antti Meriläinen,  , p.050-4701294