Etsi

Viestinnän sietämättömän keveyden arvoitus

Olemme muutaman askeleen ja samalla myös muutaman näppäimen päässä toisistamme. Lähetämme, vastaanotamme ja tuotamme sisältöä eri kanavissa päivittäin.  Brändäämme itseämme ja edustamaamme yritystä tai organisaatiota jatkuvasti läsnäololla, poissaololla, sanallisin ja sanattomin viestein.

Olemme jokainen oman elämämme ja yrityksemme erilaisia mediataloja. Me kaikki haluamme, että lähettämämme viestit ymmärretään ja viestimme sisältö aiheuttaa vastaanottajassa haluamaamme toimintaa.  Ainakin tärkeät viestit haluamme ottaa haltuun nopeasti ja tehokkaasti. Haluamme siis olla kartalla, ottaa kantaa, vaikuttaa, näkyä, tulla nähdyksi ja kuuluksi sekä erityisesti oikein ymmärretyiksi.  Mikä on siis viestinnän sietämättömän keveyden ikiaikainen haaste ja arvoitus? Miten erotan olennaisen yleisestä kohinasta, miten erotun joukosta ja miten tulen oikein ymmärretyksi ja kuulluksi?  Miten saan yhteyden toiseen ihmiseen?

Henkilökohtaista viestinnän strategiaa siis kaivataan sekä perinteisiin ja sosiaalisen median kanaviin, ehkä jopa elämäämme. Ajanhermolla pysyminen haastaa meitä jokaista ja tarkkanakin pitää olla, sillä faktat on helppo nykyään tarkistaa lähes vaivatta. Yksi väärä sana tai väärin ilmoitettu luku väärässä paikassa, niin viestin vastaanottajien kanavat ovat valmiita reagoimaan ja tuolloin sana voi olla miekkaa vahvempi aiheuttamaan henkilökohtaiseen tai yrityksen maineeseen turhan kolhun. Maineen paikkaaminen ei huonolla laastarilla onnistu, vaan voi vaatia vuosien työn luottamuksen palauttamiseksi. Meidän pitää myös välttää juuttumasta juupas-eipäs-jumi-poteroon tai tukeutumasta kuuluisaan älämölöön, ettei vastaanottajan kanava mene kokonaan tukkoon.

Onnistunut viestinä lähtee aina rehellisyydestä ja halusta olla aidosti yhteydessä ja tavoittaa toinen ihminen. Virheitä saa tehdä ja anteeksi pitää osata pyytää. Henkilökohtainen suunnitelma ja säntillisyys eivät ole pahasta, joskus toki kanssaihmiset voi yllättääkin. Henkilökohtaiset tapaamiset ovat aina antoisia, onhan meillä tuolloin kaikki lahjomattomat omat kanavamme ja aistit käytössä.  

Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjissä järjestöviestinnän selkeyttämiseksi teemme aina näin syksyisin tulevan vuoden viestinnän vuosikellon. Tämä auttaa meitä konkreettisesti hahmottamaan mitä, miten, missä ja kenelle me viestimme. Pienissä organisaatioissa ja yrityksissä on se etu, että myös viestinnän suhteen olemme ketteriä ja pystymme tarvittaessa nopeastikin muuttamaan kurssia, mutta perusraamit on hyvä olla suunniteltuina ja valmiina.  

Viestinnän ajoittaisesta sietämättömästä keveydestä ja arvoituksesta huolimatta on syytä muistaa myös nauttia läheistemme ja toistemme seurasta, suomalaisen luonnon vaihtelevasta kauneudesta väreineen ja tuoksuineen. Eikä podeta huonoa omaatuntoa, jos mieli tekee joskus olla aivan yksin ja nauttia takkatulen loimusta tai lämpökynttilän liekistä täysin yksikanavaisesti.

 

Kirjoittaja on Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien yhteyspäällikkö Sari Reinikainen-Laine

Sari Reinikainen-Laine

Sari Reinikainen-Laine on Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien yhteyspäällikkö