Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Järjestö

Konkurssin tehnyt startup-yrittäjä paljastaa totuuden startup-maailmasta ja murtaa konkurssiin liittyvää tabukulttuuria rehellisellä otteella uutuuskirjassaan!

Monelle suomalaiselle on piirtynyt kuva startup-yrittäjyydestä Slushin, Angry Birdsien ja muiden
huikeiden menestystarinoiden kautta. Startup tarkoittaa pöhinää, laservaloja, hyvää meininkiä,
uskomattomia onnistumisia ja suuruudenhulluja unelmia. Totuus kuitenkin on, että yhdeksän
kymmenestä startupista epäonnistuu.

Yrittäjälle se tarkoittaa konkurssia. Kulissien takana startup-yrittäjän elämä on usein raastavaa
selviytymistaistelua, josta glitter on kaukana.”Konkurssiin liittyy Suomessa voimakas stigma. Sitä
pidetään häpeällisenä epäonnistumisena ja virheenä, josta pitää vaieta, kun taas esimerkiksi
Piilaaksossa vasta konkurssin tehnyt yrittäjä on oikea yrittäjä. Haluan oman tarinani kertomalla
murtaa konkurssiin liittyvää tabukulttuuria ja kertoa, ettei konkurssi ole maailmanloppu. On
olemassa elämää konkurssin jälkeenkin”, kertoo oululainen startup-yrittäjä Asmo Saloranta.

Salorannan latureita valmistanut yritys, Asmo Solutions Oy, kaatui viime vuonna monivaiheisen
tapahtumaketjun päätteeksi. Onnistuneesta joukkorahoituskampanjasta, positiivisesta
mediahuomiosta ja miljoonasijoituksesta huolimatta yrityksen toiminta osoittautui
kannattamattomaksi.

Saloranta ei jäänyt nuolemaan näppejään, vaan päätti kirjoittaa kokemuksistaan kirjan. ”Kirjassa
kerron rehellisesti yritykseni vaiheista ja syistä, jotka lopulta johtivat konkurssiin. Toivon, että kirja
madaltaisi yrittämisen kynnystä ja auttaisi muita menestymään helpommin.”Salorannan kirja ”Asmo:
No Exit” julkaistaan tämän viikon torstaina 31.5.

Kirja on siitäkin erikoinen, että lähes jokaisen sivun alalaidasta löytyy jonkin yrityksen mainos, joilla
Saloranta rahoitti kirjaprojektiaan. Kirjassa kurkistetaan startup-kuplan pinnan alle, juodaan
samppanjaa design-sankari Eero Aarnion kotona, pitchataan sijoittajalle Slushin wc:ssä viereiseltä
pisoaarilta ja päädytään brittilehti Guardianin sivuille kuolemattomalla lainauksella:

“I am not going to lick investors’ arse in an icehole.”
-Asmo Saloranta

Ote kirjasta

Vuosi sitten minulla oli oma yritys, oma tuote, toimitusjohtajana matkapuhelinyritys Jollan perustaja
ja myyntipäällikkönä entinen Gollan myyntipäällikö. Minulla oli huipputiimi, Suomen parhaat
suunnittelijat tuotekehityksessä ja lähes 1,5 miljoonan euron sijoitus tilillä. Omistukseni arvo oli yli
miljoona euroa.”Mikään ei voi mennä nyt pieleen”, ajattelin. Kuinka väärässä olinkaan!

Vuosi 2017 painui ikuisesti mieleeni vuotena, jolloin tapoin rakkaani. Asmo-laturi – tuote, jolle annoin
kaikkeni, jopa nimeni – epäonnistui. Yritykseni ajautui konkurssiin.Tämä kirja sisältää koko
Asmo-laturin tarinan. Käymme läpi sen synnyn, kuolemanlaaksosta selviämisen ja tuhon
miljoonasijoituksesta huolimatta.

”Asmo: No Exit” -kirja ilmestyy 31.5.2018 ja on silloin arvosteluvapaa.
Haastattelupyynnöt: , p. 050 5282 712
Arvostelukappaleet: , p. 050 5282712
Lisätietoja: https://luovalaboratorio.com/tuote/kirja-asmo-no-exit-kuinka-tapoin-rakk...
start-up-maailmasta