Etsi

Myynti

OULULAINEN LASTENVAATTEIDEN BRÄNDILIIKE NOOMI STORE SAA UUDET OMISTAJAT!

Oululainen lastenvaatteiden brändiliike Noomi Store saa uudet omistajat.
Marika ja Risto Kova ostivat Noomi Storen liiketoiminnan 1.6.2019

Mutta mikä merkitys oli Romeolla? Noomi on perustettu Ouluun kauppakeskus Valkeaan huhtikuussa 2016. Verkkokauppa noomi.fi avautui toukokuussa 2016. Noomi edustaa lasten pukeutumisen todellisia brändejä. Laadukasta, persoonallista ja ekologiseen lasten pukeutumiseen liittyvää tuotevalikoimaa.

Skandinaavinen design kuvaa tuotteiden tyylisuuntaa. Noomi Storen on luonut Vanhalan perhe. Kirsi Vanhala on toiminut yrityksessä kauppiaana, Samuli yrityksen numeronikkarina ja hän on vastannut hallinnollisista asioista. Perheen nuoriso on ollut varsinaisia digiajan edelläkävijöitä. Noomin some-kanavat tavoittavat kymmeniä tuhansia ja niistä saaduista herätteistä asiakas on monesti löytänyt itsensä verkkokaupan valikoimaa tutkimasta.

Valikoima koostuu mm. seuraavista merkeistä: Gugguu, Metsola, Mini Rodini, Papu, Molo, Name It. Yli 30 alan huippumerkkiä. Noomi on valtakunnallisestikin merkittävä toimija merkkitietoisille lastenvaatekuluttajille, verkkokauppa palvelee 24/7 kaikkialla.

Kirsi halusi myydä yrityksensä uudelle yrittäjälle, joka arvostaisi heidän tekemäänsä työtä ja kehittäisi kaupan seuraavalle tasolla. Vaikka työnä Noomi kauppiaana olo on juuri sitä, mistä Kirsi nauttii, hän alkoi altistumaan pölylle ja vaatekaupassa sitä piisaa. Kirsi Vanhala kertoo asiasta näin: ”Olen niin huojentuneella mielellä, että välittäjä löysi aivan ihanan uuden yrittäjän Noomille. Luopumisesta tässä kyllä tulee vähän haikea fiilis, mutta ainahan voin vierailla liikkeessä Marikan luona.

Aki oli meille todella tärkeä henkilö, varsinkin alussa, kun hän osasi rakentaa luottamusta kaikkien välille. ”Samuli Vanhala tutki eri yritysvälittäjiä ja päätyi valitsemaan yhteistyön Suomen Yrityskaupat Oy:n kanssa. Tämän vuoden alussa välittäjäksi tuli Aki Keisu ja nopeasti päästiinkin kauppaneuvotteluihin muutaman asiakkaan kanssa. Helmikuun puolessa välissä neuvotteluihin tuli Kovan perhe, asiakkaanakin tuttu väki. Samulin mielestä välittäjän rooli jatkajan löytymisessä oli merkittävä: ” Välittäjä hoiti neuvottelut hienosti ja tuki kaikkia kaupan osapuolia. Enpä ole ennen nähnyt tällaista yritysvälittäjää, joka niin systemaattisesti poisti eri kaupan esteitä. Akilla oli iso rooli, että kaikki palaset loksahtivat paikoilleen. Kaupat hoituivat ammattilaisen ottein ja annan vahvan suosituksen hänestä yritysvälittäjänä, hän toteaa”.

Välittäjänä kaupassa toiminut Aki Keisu toteaa että, ”Tämä tilannehan oli kuin yrityskaupan Tinder. Tuttu rouva Marika Kova otti yhteyttä ja sanoi, että jos tulee jotain hänelle sopivaa yritystoimintaa niin vinkkaa. Selasin meillä myynnissä olevat kohteet ja Noomista syntyi ihan täydellinen match.” Marika on kokenut vähittäiskaupan vetäjä, välittäjä tunsi hänet jo Bianco Footwearin ajoilta ja tiesi hänen osaamisensa asiassa. Risto Kova on yrittäjä kolmannessa polvessa, yritysosaaminen on perheessä jo hallussa. Hän on ollut mukana yrityksen sukupolvenvaihdoksella tehdyssä kaupassa ja yrityskauppakin oli tuttua.

Kauppaneuvottelut sujuivat yhteistyön hengessä. Ostajalla ja myyjällä ei ollut suuria näkemyseroja asiassa. Marika erityisesti halusi kunnioittaa Kirsin tekemää työtä ja varmistaa hyvät ja luottamukselliset välit myös tulevaisuuteen, jotta yhteistyö kaupan jälkeenkin on sujuvaa. Rahoitusta on tarjolla tämmöiseen kauppaan, jossa ollaan kannattavassa liiketoiminnassa kiinni. Suomessa on tällä hetkellä kaikilla toimijoilla yhteinen halu siitä, että kauppoja syntyisi. Vuokrasopimuksen siirto saatiin kauppakeskuksen omistajilta ja hekin toivottivat uuden yrittäjän tervetulleeksi.

Mikä on Kovan perheen suunnitelma Noomin tulevaisuudelle? Kasvua ja erityisesti verkkokaupan kasvua. Kunnioittaen Kirsin tekemistä jatkamme samalla porukalla. Marika kertoo asiasta näin: ” Vanhalan perhe on luonut Noomista yhden Suomen suosituimmista laadukkaiden lastenvaatteiden jälleenmyyjistä. Meidän tehtävämme on tuoda omalla ammattitaidollamme myynti- ja markkinointityöhön tavoitteita ja suunnitelmallisuutta ja tätä kautta kasvua.

Olemme saaneet loistavat eväät yritystoimintaan niin Akilta, Nordealta, Finnveralta, Uusyrityskeskukselta kuin erityisesti Vanhaloilta. On myös huippua, että saamme kaupan mukana osaavan henkilökunnan, jonka kanssa jatkamme tiiminä. Olemme erittäin innoissamme tästä tilaisuudesta ja toivomme, että jatkossa yhä useampi löytää meidän loistavan tuotevalikoiman ja palvelun. Iso kiitos Akille tästä matchistä! ”Kesä menee asiaan tutustellessa ja opetellessa. Syksyn sesonkiin tämä porukka on valmis ja sitten alkaa näkyä Noomin uusi aika. Niin... entäs se Romeon merkitys? Hän oli mukana lähes kaikissa neuvotteluissa ja kirjoittaja on varma asiasta, että neuvottelujen ilmapiiri oli suotuisampi kuin vain aikuisten pöydässä.

Ps. Romeo oli tällä kertaa ostajien nuorempi herra:)