Satakunnan Brändituotteen Riku Hekkala – siirtokuvilla tyhjätaskusta menestyjäksi | Yrittajat.fi

Etsi

Satakunnan Brändituotteen Riku Hekkala – siirtokuvilla tyhjätaskusta menestyjäksi

Tyypillinen arki alkaa uudessa Nakkilan kodissamme kello 6. Perheeseeni kuuluvat vaimo Jenni, 5-vuotias Elise ja 3-vuotias Oliver. Aamutoimien ja lasten päiväkotiin viennin jälkeen ajelemme yhdessä Poriin töihin. Yhteisen työuran yhdistäminen on onnistunut meillä hienosti. Pelisäännöt ovat selvät: työkonetta ei tuoda enää kotiin.

Näin ei toki ollut aloittaessani vuonna 2015. Se meni työssä kiinni 24/7. Alkurutistus kuitenkin kannatti: nyt teemme pikkuhiljaa voittoa ja liikevaihto on tuplaantunut joka vuosi. Nyt kolkutellaan jo puolen miljoonan euron rajaa.

Haen kasvua. Ehdottomasti. Minulla ei ole kuitenkaan koskaan ollut ylimääräistä rahaa, joten investoinnit tehdään nyt maltilla kassavirran mukaan.

Oman yrityksen olen halunnut lapsesta lähtien. Ensimmäisen liiketoimintasuunnitelmani laadin jo 10-vuotiaana. Kehitin paperille firman, joka tarjosi kaivuuapua dinosauruksia etsiville arkeologeille. Se oli hauska ja sinänsä kelpo idea. Olen yhä kiinnostunut historiasta ja arkeologiasta. Ehkä päivitän suunnitelman vielä eläkepäiviä varten!

Olen Koiviston ajan – ja laman – kasvatti. Laskukausi näkyi kotona niin, että rahat olivat aina loppu. Ei meiltä sinänsä mitään perusasioita puuttunut. Opin kuitenkin, että saadakseen haluamansa pitää tehdä rutosti töitä. Pihlavassa oli tuohon aikaan hurja meininki. Kakarat saivat olla rauhassa, mutta välillä naapuriparvekkeilta lensi telkkareita. Joskus putosi mieskin mukana.

Tein jo pienenä hiekkalaatikolla ahkerasti kauppaa pikkuautoilla. Osapuolet olivat tyytyväisiä, mutta välillä asiakkaiden äidit ja isät puuttuivat asiaan. Olin kai liian innokas kauppamies. Kävin Pihlavan ala-asteen ja Meri-Porin yläasteen. Mieluiten tein käytännön juttuja. Vaikka olin laiska lukemaan koulukirjoja, menestyin lopulta ihan hyvin.

Meri-Porin lukio sujui takkuillen. Olin jo aikeissa jättää leikin tylysti kesken, mutta äidinkielenopettajani Eeva Hokkanen potki takapuolelle ja kannusti jatkamaan. Tein lopulta koulun ennätyksen abivuonna suoritetuissa kursseissa ja sain kuin sainkin valkolakin. Terveisiä vaan Eevalle!

Lukion jälkeen menin armeijaan, jonka jälkeen elämääni ajoittuu kurjin jakso, työttömyys. Ilman koulutusta jäin armeijan jälkeen täysin tyhjän päälle. Onneksi oli urheilu ja kirjasto. Muuten olisi voinut lähteä kokonaan lapasesta. Lopulta otin itseäni niskasta kiinni, hain ammattikorkeaan ja muutin keskustaan.

En ole koskaan ihannoinut urheilijoita tai muita menestyjiä. Pääasia on ollut, että saan tehdä asiat omalla tavallani. Ainoa kunnon esikuvani on fyysikko Stephen Hawking. Mies sai elämältä kunnon selkäsaunan eikä silti luovuttanut. Pitkälti hänen ansiostaan hain ensin lukemaan kemiaa ja fysiikkaa. Huomasin kuitenkin nopeasti, että millimoolit ja massat menivät korkealta yli ja ohi. Lisäksi se oli tylsää. Vaihdoin kauppatieteen puolelle käytännön hommiin, ja sen jälkeen alkoi tapahtua.

Vähän ennen suunniteltua valmistumista minut palkattiin koulun penkiltä mainostekstiilien erikoisliike Seripaan. Toimin tuolloin myös aktiivisesti Ässien kannattajayhdistyksessä ja opin tuntemaan porilaisen yrityskentän aika hyvin. Olin töissä neljä vuotta, kunnes mielessäni alkoi vähitellen pyöriä ajatus omasta yrityksestä.

Siirtokuvatekniikka on asiakasystävällinen tapa saada uniikkeja tuotteita nopeasti.

Taantuman aikana yrityksillä oli rahat vähissä. Tuli keksiä ratkaisu ongelmaan, miten painaa pieniä eriä edullisesti, laadukkaasti ja silti kannattavasti. Pitkät toimitusajatkin piti saada lyhenemään. Asiakkaat halusivat vähemmän, parempaa laatua ja nopeammin. Ei ihan helppo yhtälö ratkaistavaksi.

Kun löysin tekniset siirtokuvat, latu aukesi. Myymme ensin asiakkaille logosiirtokuvia valmiiksi varastoon. Sitten asiakas pystyy tilaamaan pieniä eriä tai peräti yksittäisiä logopainettuja vaatteita kerrallaan. Siirtokuvien minimimäärä on 25, sen jälkeen tilauksia voi tehdä lähes mielen mukaan. Painamme vain omia tuotteitamme, koska siirtokuvien ja vaatteiden laadun pitää toimia täydellisesti yhteen. Meille ei siis voi tuoda omia vaatteita painettavaksi.

Riku Hekkala on ylpeä uuden Pori-brändin tuotteista. Nimikkopaidat ovat saaneet runsaasti positiivista palautetta.

Siirtokuvatekniikan avulla ratkesi minimimäärän lisäksi myös toinen haaste, nopeus. Esimerkiksi tuoreen Pori-brändin kruunusomisteinen nimikkopaita on toimitettu Porin kaupungin yllätysvieraille parhaimmillaan tunnin, parin varoajalla. Myös kaikki muu materiaali, kuten suositut karhukassit, tulevat meiltä.

Aloitin kesällä 2015 yksin Nortamonkadulla 50 neliön kopissa, jonka seinät Matti-eno maalasi punaiseksi. Nurkassa oli pari rekkiä vaatetta ja yksi hylly maahantuojalta ilmaiseksi saatuja liikelahjoja. Puolessa vuodessa perustettiin Isojoenrantaan jo oma painotalo, jossa työskentelee tällä hetkellä itseni ja vaimon lisäksi velipoika Aleksi ja tätini Irmeli.

Tuotannossa on käytössä kolme painokonetta ja iso siirtokuvatulostin. Ensi keväänä tarvitsemme taas lisää väkeä, koska kysyntä kasvaa hurjasti. Siirtokuvia – yritysten logoja ja muuta kuvamateriaalia – on arkistoissa jo reilusti yli 25 000!

Asiakaskuntamme on kirjava, kaikkea isoista julkisomisteisista osakeyhtiöistä pienyrityksiin, seuroihin ja yhdistyksiin. Pesäkarhut on yksi tyytyväisistä asiakkaistamme. Olemme nostaneet seuran fanituotemyynnin moninkertaiseksi, ja myynnillä on nyt merkittävä osuus seuran varainhankinnassa. Liigajoukkueiden toimittajaksi meillä ei vielä ole tarpeeksi hauista, mutta sekin päivä nähdään vielä. Osaamista on. Pitää vaan rauhassa kasvaa nykyistä isommaksi.

Pesäkarhut on suurin kumppanimmemme urheilussa. Olemme eräänlainen unelmadiili toinen toisillemme. Harmi, että mestaruus lipsahti täpärästi ohi!

Liikelahja-alalla joulu alkaa jo elokuussa.

Tekstiilien lisäksi valikoimissamme on liike- ja mainoslahjojen laaja kirjo. Yksi osa-alue kuitenkin loistaa poissaolollaan: heikkolaatuisimmat tuotteet. Jo yrityksemme liikeideaa ja nimeä miettiessäni päätin, että kaikkein halvimpien ja samalla heikkolaatuisimpien tuotteiden kanssa emme lähde pelaamaan. Halvan hinnan luoma ilo hälvenee nopeasti ja jäljelle jäävät huonon laadun aiheuttama imagotappio ja harmitus.

Paikallinen palvelu on Riku Hekkalalle tärkeä periaate. Hän on pannut omat kasvonsa vahvasti peliin, ja vastaa itse siitä, että kaikki toimii.

Satakunnan Brändituotteella on hyvin vahva kasvupotentiaali. Uutta kehitettävää on vaikka kuinka paljon. Seuraavaksi suunnitteilla onkin webbishop asiakkaillemme. Myös varastointipalveluita on tarkoitus kehittää. Etenemme kuitenkin rauhallisesti, kun investoinnit tehdään kassarahoituksella. Toki esimerkiksi Tekesin innovaatiosetelillä olisi käyttöä…

Tänä vuonna olemme lähteneet vahvasti mukaan joulumyyntiin. Pian pakataan joululahjoja boksiin kahdessa vuorossa! Kuumavesipullot, peitteet, kynttilät… asiakkaat haluavat sopivassa suhteessa perinteitä ja uutta ilahduttavaa. Suuntana ovat selvästi rentoutumiseen ja rauhoittumiseen viittaavat lahjat. Meiltä saa joululahjat avaimet käteen periaatteella. Teen jopa joulukortit asiakkaille itse.

www.brandituote.fi

Teksti: Maiju Junko

Kuvat: Veera Korhonen