Etsi

Tulevaisuuspaja takoi vetovoimaa Nakkilaan: Virtuaalikeinutuoli ja nimikkobloggaaja

Oma nimikkobloggari YouTubeen tai virtuaalikeinutuoli: nuoret löysivät tulevaisuuspajassa monta ideaa Nakkilan imagon kirkastamiseksi. Yhteenvedossa yrittäjyys näyttäytyi monelle selkeänä uramahdollisuutena.

Tulevaisuudentutkimuskurssilaiset, 19 lukiolaista, paikalliset yrittäjät, virkamiehet ja koulujen edustajat löivät viisautensa nippuun ja rakensivat tulevaisuuspajassa entistä parempaa Nakkilaa.

Kirsti Häivälän mukaan yritysvierailut herättivät paljon mielenkiintoa ja poikivat kysymyksiä.

 

Kurssin vetäjä Kirsti Häivälän kertoman mukaan teemapäivän tarkoituksena on viedä pajatyöskentelyn avulla yhteistä tulevaisuuden visiointia eteenpäin. Kokonaisuuteen kuuluu myös tutustuminen valtuustonkokoukseen ja kunnantaloon.

Alkuun ryhmä katsoi Suomen Yrittäjien sparrausvideon, jossa kehäraakki valmentaja Heikki Silvennoinen koutsaa nyrkkeilijä Eva Wahlströmiä laiskanlaisesti, kunnes nuori ja nälkäinen ottaa ohjat omiin käsiinsä ja viis veisaa vanhan jermun vetelille otteille.

Olli Annala toi esille myös yrittäjyyden "kevytvaihtoehtoja".

 

Video kannusti uutta polvea ravistelemaan rohkeasti rakenteita. Olli Annala Satakunnan Yrittäjistä vahvisti, että yrittäjyys on yksi potentiaalinen vaihtoehto monien tulevaisuudensuunnitelmissa.

– Satakunnassakin jo yli 50 prosenttia uusista yrityksistä on alle 35-vuotiaiden perustamia. Suomalaisista nuorista joka viides aikoo perustaa yrityksen kolmen vuoden sisällä. Nuoret ovat ottaneet hyödyn irti uusista tavoista yrittää, esimerkiksi yrityskauppojen, sivutoimisen yrittämisen, kevytyrittäjyyden ja osakkuuden kautta, Ollila kertoi.

Annala muistutti, että yrittäjäksi ryhtyminen on entistä helpompaa. Joskus riittää hyvä idea, puhelin ja läppäri. Isoja lainoja ja investointeja ei aina tarvita.

– Tärkeitä aloittamisessa ovat oman, toimivan jutun löytäminen, oikea asenne, toimeen ryhtyminen sekä vinkkien ja sparrauksen hyödyntäminen, Annala korosti.

Tulevaisuuspajan osanottajat tekivät lopuksi yhteenvedon päivän kulusta.

 

Yhdessä pajassa nuoret antoivat palautetta oman kotikunnan palveluista ja pohtivat omia vaikutusmahdollisuuksiaan. Yrittäjät Sari Ketola, Markku Pohjonen ja Ilkka Rantanen kuuntelivat nuorten kommentteja herkällä korvalla.

Oman kirjakaupan lakkaaminen harmitti Nuutti Karjalaista, Jeremias Rauhaniemen ostotarpeita eivät paikalliset kivijalkaliikkeet valitettavasti tyydytä, sillä nuori mies hankkii lähinnä elektroniikkaa ja videopelejä. Wilma Heiskanen toivoi pitkiä aukioloaikoja, jotta myös iltaostokset onnistuisivat oman aikataulun mukaan.

Nakkilalaisista yrittäjistä nuorten kanssa keskustelivat muun muassa Ilkka Rantanen ja Sari Ketola

 

Tulevaisuuskurssin sisältöön kuuluivat myös yritysvierailut. Paikallisia yrittäjiä on myös piipahtanut koulussa kertomassa toiminnastaan. Veeti Reposesta vierailut ovat olleet antoisia ja yritystarinat lisänneet kiinnostusta oman kunnan yritystoimintaan. Wilma Heiskasen mieleen jäi erityisesti vierailu Temalissa.

–Oli mielenkiintoista kuulla, miten kalusteita tehdään lähes mittatilaustyönä viiden sentin välein. Itseäni kiinnostaa juuri käytännönläheisyys. Ei ole ollenkaan mahdotonta, että alkaisin itsekin tulevaisuudessa yrittäjäksi, Wilma pohdiskeli.

Nuorilta kyseltiin myös, kuinka hyvin he tuntevat oman kotikuntansa yrityskentän ja mitä toivoisivat tulevaisuudelta. Lisäsi nuoria heräteltiin pohtimaan, aikovatko he tulevaisuudessa valita asuin- ja työkunnakseen Nakkilan.

Pajan annin yhteenvedossa todettiin löydettävyyden ja tunnettuuden tärkeys. Nuoret kirjasivat omasta mielestään parhaita markkinointikanavia ja YouTube nousi kärkipaikoille. Yhteenvedossa kävi kuitenkin ilmi myös, että nuoret edelleen lukevat lehtiä ja seuraavat ajankohtaisia asioita myös sitä kautta.

Lisäksi syntyi idea Nakkilan omasta bloggaajasta, joka toisi kunnan kuulumisia esille vauhdikkaalla tavalla. Vanhan ja uuden yhdistäminen kiteytyi nettiin perustettavassa virtuaalikeinutuolissa. Päivän aikana heitettiin myös ajatus sarjakuvasta, jossa itsekriittinen nakkilalainen peilaa elämää vertaamalla itseään muihin.

Nakkilan vetovoimatekijöiksi kirjattiin muun muassa luontoarvot ja matkailu, joita tukevat  joki ja erä- ja kalastusmahdollisuudet. Hyvä sijainti ja Villilä rankattiin myös tärkeiksi voimavaroiksi.

Nuoret kaipasivat myös konkreettisia asioita, kuten rautatieasemaa ja säännöllistä junaliikennettä.

 

Teksti: Maiju Junko

Kuvat: Joonas Salli