Etusivu > Satakunnan Yrittäjät > Rauman Yrittäjät > Rauman Yrittäjät ry > Rauman Yrittajien 80 Vuotishistoriikki > Yrittajapalkintoja

Etsi

Rauman ja Satakunnan vuoden nuori yrittäjä

Nuori yrittäjä -kilpailussa nuorena yrittäjänä pidetään palkinnon jakovuonna enintään 35 vuotta täyttänyttä yrittäjää. Hänen perustamansa yrityksen on tullut toimia vähintään kolme vuotta jakovuoteen mennessä ja sen tulee työllistää omistajansa lisäksi vähintään yhden henkilön. Yrityksellä on jatkuvan menestymisen edellytykset ja talous kunnossa. Ehdokkaana voi olla myös yrityksen nuori jatkaja, joka on omistajan- tai sukupolvenvaihdoksen jälkeen johtanut yritystään menestyksellisesti vähintään kolme vuotta.

Raumalla vuoden nuori yrittäjä -palkinto on jaettu kaksi kertaa.

2010: Sissos Oy - Turkka Toivola

Sanomalehti Länsi-Suomi kirjoitti palkitsemisesta 24.4.2009 seuraavasti: 

"Rauman Yrittäjät palkitsi Sissos-myymälän toimitusjohtaja Turkka Toivolan vuoden 2009 raumalaisena nuorena yrittäjänä. Sissos on reilussa vuosikymmenessä kasvanut Satakunnan alueen merkittävimmäksi aseliikkeeksi. 

Myymälän valikoimaan kuuluvat esimerkiksi metsästysaseet, kalastustarvikkeet, retkeilytarvikkeet sekä elämyspalvelut. Toivola oli Rauman yrittäjien ehdotus myös vuoden satakuntalaiseksi yritykseksi."

2015: Funrun Finland Oy - Markus Niemelä

Rauman Yrittäjien tiedotuslehti Osaava Rauma 4/2015 :

"Maailmalla ja metsätöissä

Rauman Vuoden Nuoreksi Yrittäjäksi valittu Funrun Finland Oy:n Markus Niemelä kertoo ajatuksiaan johtamisesta, markkinoinnista ja yrittämisestä. 

Funrun Finland Oy on elämyksellisiin juoksutapahtumiin erikoistunut yritys, jonka tuotteita ovat esimerkiksi mutajuoksu ja väriestejuoksu. Yrittäjä on rakentanut juoksutapahtumista kansainvälisen brändin, joka kehittyy edelleen. Tapahtumatuotantojen ydinryhmässä on ympäri maailman kymmenkunta henkilöä, jotka tekevät töitä esimerkiksi toiminimellä tai muun työn ohessa. Tapahtumissa on kahden toimintavuoden aikana ollut töissä yhteensä n. 1000 henkilöä, joista suurin osa on tapahtumapäivien paikallisia ”pätkätyöläisiä”, ja osallistujia lähes 100 000.

Facebookin ja Googlen valta ohjaa markkinointia

Markkinointikanavista tärkein on tällä hetkellä Facebook, mutta myös muuta digitaalista mainontaa käytetään erityisesti uudelleenmarkkinoinnissa. Ensi vuonna nettimarkkinointia tukemaan on tulossa lisäksi hieman perinteistä radiomainontaakin.

- Markkinointi on sellaista mikä muuttuu nopeasti, sitä ei pysty koulussa opettamaan. Google ja Facebook omistaa kaiken ja voivat muuttaa algoritmejaan milloin vain. Pitää olla koko ajan kärryillä missä mennään. On löydettävä välineet, jolla tavoitetaan juuri ne oikeat ihmiset mahdollisimman vähällä kustannuksella.

Usein uuden tapahtuman ideointi on lähtenyt siitä, miltä valmis mainos näyttää. - Olen miettinyt mikä on siistin näköinen mainos ja sitten mietitään kuinka toteutetaan se mitä siinä luvataan. Ei ihmiset jaksa lukea mitään, yhden kuvan pitää kertoa tapahtuman fiilis ja mistä siinä on kysymys. Korkeintaan yksi ja kaksi lausetta, siinä se on.

Ydinryhmän työ on tärkeintä

Markus on erityisen tyytyväinen tuotantoja pyörittävään tiimiin. - Vaikka (yrityksen) idea onkin minusta lähtöisin, on ydinryhmän tekeminen ollut yrityksen kasvussa erittäin tärkeää. Ryhmässä kaikki palaset tulee olla hyviä. Nyt on kaikki jees.

Verkoston johtamisesta kysyttäessä Markus vastaa varovaisesti: - En mieti tätä johtamisena. Ehkä mun kohdalla on tärkeintä, että tunnistaa omat heikkoutensa, että osaa antaa ne jutut, joissa ei ole vahvoilla, muiden tehtäväksi ja vastuulle.

Ryhmän motivoimiseksi keksitään jatkuvasti uusia juttuja. - On koitettu pitää mahdollisimman hyvää fiilistä. Ydinryhmä on vapaa-ajallaankin tekemisissä keskenään. Koko vuonna ei ole ollut yhtään mitään draamaa, kertoo yrittäjä. Porukalla on muun muassa oma Whatsapp-ryhmä, jossa viestitään aktiivisesti.

Siellä mä olisin aamusta iltaan

Yrittäjä saa voimaa yrittämiseen metsäpalstalta. - Kaadan puita moottorisahalla ja opettelen kaivamaan kaivurilla. Ajelen mönkijällä. En mä tiedä mikä on parasta: hyvä haju ja näkee kun puun on kaatanut. On tehty tien pätkää tontille. Hienoa, kun voi kuvitella, miltä tulee näyttämään valmiilta. Siellä mä olisin aamusta iltaan. Hankittiin vanha kaivuri töitä varten. Isä onneksi osaa korjata aika hyvin. Mun ”bisnesidoli”, Riku Räsänen, innostui kaivurilla kaivamisesta muutama vuosi sitten ja en oikein ymmärtänyt, että mitä se hehkuttaa. Nyt kun mulla on oma kaivuri, vaikkakin vanha rämä, niin ymmärrän kyllä täysin!

Eväitä nuorelle yrittäjälle

- Mun on paha antaa ohjeita, koska en ole ikinä ollut muilla töissä. Ei kannata siihen ruveta, ellei ole aivan varma mitä yrittäminen on. Mitään ei voi eikä kannata suunnitella liian pitkälle. Pitää olla monta rautaa tulessa ja kokeilee, mistä lähtee vetämään parhaiten ja koittaa oppia, mitä kansa haluaa. Se voi aluksi tuntua kaaokselta."

2016: SCC Installation ltd oy - Juhani Koponen

Osaava Rauma 4/2016:

Vuoden nuori yrittäjä luottaa ammattitaitoon ja joustavuuteen

Rauman Yrittäjät valitsi nyt toistaa kertaa nuoren yrittäjän ja tänä vuonna valinta osui SCC Installationin Juhani Koposeen. Juhani perusti yrityksen yhdessä veljensä Jarnon kanssa vuonna 2007.

Alkusysäys oman yrityksen perustamiseen tuli isältä, joka toimi aiemmin samalla alalla. SCC Installationinin työntekijät työskentelevät teollisuuden kunnossapidon, kuljetinasennuksen ja –huollon parissa. Viimeisimpänä mukaan on tullut koneistus ja siitä innostuttiin pitkälti Juhanin alan koulutuksen vuoksi.

- Telakkahommat tulivat mukaan kuvioihin toisen yrityksen loppumisen myötä ja tätä puolta on kasvatettu niin Helsinkiin kuin turkuunkin, kertoo Juhani Koponen, joka ehti olemaan kunnossapitoalan töissä paperitehtaalla ennen yrittäjäksi ryhtymistä. Jarnon työkokemus on kuljetusalalta.

Veljesten yrityksen asiakkaina ovat raumalaiset kuljetinalan yritykset, telakat, paperitehtaat, voimalaitokset, teräsrakennetoimittajat ja satama. Kilpailijoita toimialueella on paljon ja erityisesti telakkabisneksessä hinta määrää tahdin.

Muualla painaakin sitten enemmän vaakakupissa kokemus ja ammattitaito ja niissä meillä ei ole hävettävää, vakuuttaa Juhani. Kilpailussa pärjäämiseen vaikuttaa myös yrityksen nöyrä asenne ja joustavuus.

Meidän on myös hyvä ottaa tähän joukkoon lisää porukkaa oppimaan, kertovat veljekset, jotka työllistävät nyt jo 25 henkilöä.

 

Jarno ja Juhani näkevät yrityksensä tulevaisuuden suhteellisen valoisana.

Tottakai toivomme saavamme mukaan uusia asiakkaita eri teollisuuden aloilta, miettivät Koposet.

 

Nuorilta yrittäjiltä täytyy kysyä minkälainen on hyvä yrittäjä?

Joustavuus on yrittäjälle se tärkein ominaisuus. On oltava käytettävissä silloin kun asiakas sinua tarvitsee. Vastoinkäymisiä tulee aina, siitä ei pidä lannistua, pohtii Juhani.

Yksin ei kuitenkaan kukaan pärjää ja korvaamattomaksi avuksi SCC:ssä määritellään hyvä tilitoimisto. Myös oma lähipiiri on se johon on voinut turvata. Yrittäjäjärjestöön kuulumista Juhani suosittelee jo sen vuoksi, että silloin on mahdollisuus jakaa saman henkisiä kokemuksia niin hyvässä kuin pahassa.

2017: Koneurakointi Hallio - Juho ja Matias Hallio

Rauman Yrittäjät ry:n hallitus on valinnut vuoden nuoreksi yrittäjäksi veljekset Juho ja Matias Hallion. Veljesten yritys on rohkeasti investoinut yritykseen, kasvattanut yrityksen toimintaa ja nostanut yrityksen liikevaihtoa onnistuneesti.

Vuonna 2006 perustettua yritystä Koneurakointi Halliota pyörittävät veljekset Juho ja Matias Hallio. Juho perusti koneelliseen puunkorjuuseen ja metsän parannustöihin erikoistuneen yrityksen armeija-aikanaan. Veli Matias tuli toiseksi omistajaksi 2012.  Alkuun yhdellä metsäkoneella ja kaivinkoneella töitä tehnyt yritys laajeni merkittävästi jo parin vuoden kuluttua perustamisesta: 2009 palkattiin ensimmäiset ulkopuoliset työntekijät.

Yrityksen kasvu on ollut tasaista ja investointeja tehty konekantaan säännöllisesti. Tällä hetkellä yritys työllistää 15 vakituista ja 2 osa-aikaista työntekijää, ja yhden ympärivuotisen alihankkijan.

Asiakkaina Koneurakointi Halliolla ovat suuret metsäteollisuuden toimijat.

”Raakaa metsätyötä”

Tämänhetkinen konekanta käsittää mm. kolme hakkuukonetta, kolme ajokonetta ja kaksi kaivinkonetta sekä kaksi metsäkoiden kuljetukseen rakennettua lavettia. Koneita pyritään ensisijaisesti hankkimaan uutena ja nyky kalusto koostuukin John Deeren vihreistä koneista. Tunteja yhteen koneeseen kertyy vuodessa 4000-5000 joten parin vuoden välein pyritään vaihtamaan aina uuteen. ”Tämä on raakaa metsätyötä. Pimeä metsä ei meitä pelota, kun koneet pyörivät välillä ympäri vuorokauden, kelloa ei katsota kun puuta tarvitaan”, kuvailee Juho Hallio.

Työntekijät tärkein voimavara

- Ehkä tärkeimpänä lenkkinä pidän hyviä työntekijöitä ja olemmekin löytäneet aina todella hyviä kuljettajia töihimme. Hyvällä työnjäljellä on helppo markkinoida yritystä eteenpäin. Metsässä laadukas työn jälki on hyvä käyntikortti ja sitä pyrimme noudattamaan, kiittelevät veljekset henkilökuntaansa.

2018: Sorcolor - Tuomas, Miika ja Samuel Soronen

Rauman Yrittäjät ry:n hallitus on valinnut vuoden nuoreksi yritykseksi Sorcolor oy:n. Kolmen veljeksen, Tuomas, Miika ja Samuel Sorosen omistama yritys on nuoresta iästään huolimatta kasvanut isoin harppauksin, uudistanut perinteistä alaa ja toiminut esimerkillisenä nuorten työllistäjänä.  

Veljekset ovat olleet yritteliäitä jo kouluikäisenä. Pohjois-Pohjanmaalla Haapavedellä kasvaneet veljekset ovat itse etsineet kesätyönsä ja tiennaneet rahaa.

 - Ensimmäisen y-tunnuksen taisin ottaa jo lukioikäisenä. Kiinteistö- ja pieniä remppahommia tehtiin. Koulu taisi hieman kärsiä, kun töitä tuli ahnehdittua liikaa, kuvailee Tuomas yrittäjän uransa alkua.

Lukion jälkeen tie toi Raumalle syksyllä 2012, jossa Miika-veljen kanssa ryhdyttiin kesätöinä maalaamaan puukaupungin taloja. Elettiin vuotta 2013 ja Sorcolor oli syntynyt. Kolmas veljistä, Samuel tuli mukaan muutamaa vuotta myöhemmin. Osansa menestystarinaa näyttelee Rauman sopivan pieni koko ja sen lukuisat puutalot.

 - Ei meillä alussa ollut visiota siitä missä nyt ollaan. Tarkoitus oli valmistua OKL:stä ja ryhtyä opettajaksi. Opinnot ovat vielä kesken, kun yritystoiminta lähti niin hienosti lentoon.

Perinteisen alan arvostus nousuun

Sorcolor toimii nykyään Satakunnassa, Varsinais-Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla, työllistää sesonkina reilut 150 henkeä ja talvella 50. Liikevaihto on liki 5,5 milj. euroa. Yritys tarjoaa tiili- ja peltikattojen maalausta sekä sisä- ja ulkomaalausta. Pensselin rinnalla käytetään ruiskumaalaustekniikkaa. Alusta asti Sorcolor on työllistänyt erityisesti nuoria, joille on tarjottu mahdollisuutta oppia ja kehittyä työssään. Tavoitteena on ollut myös nostaa perinteisen maalausalan arvostusta. Yrityksen toiminta on konseptoitu ja asiakkaalle tarjotaan avaimet käteen -ratkaisuna palvelupakettia, joka alkaa arviointikäynnistä ja päättyy maalattuun ja siistittyyn kohteeseen. Keskiössä ovat tyytyväiset asiakkaat.

Nuoret rohkeasti yrittäjäksi

Toimitusjohtaja Tuomas Soronen kannustaa nuoria ryhtymään yrittäjäksi. Keväällä Tuomas kävi yrittäjäjärjestön nimissä puhumassa yrittäjyydestä lukiolaisille.

 - Usko omaan tekemiseen on vienyt meidät pitkälle. Kannustan nuoria miettimään yrittäjyyttä ja lähtemään rohkeasti toteuttamaan unelmiaan. Koulu kannattaa silti käydä kunnolla loppuun, sillä itseäni harmittaa vieläkin huonolle tolalle jääneet kieliopinnot.

Sorosen veljekset ovat otettuja saamastaan tunnustuksesta:

 - Kyllä tämä antaa lisäpotkua toimintaan. On hienoa tulla arvostetuksi yrittäjäjärjestön toimesta. Me olemme kuitenkin nuoria sällejä siellä joukossa, kertoo Tuomas, joka on itsekin aktiivinen paikallisyhdistyksessä.