Etsi

Upea asiakas kokemus

Minulle blogikirjoituksen kirjoittaminen on vaikea asia. En ole ollenkaan luova kirjoittaja. Paremminkin osaan kirjoittaa viranomaisille kuten vaikkapa Kelalle tai jollekin muulle viranomaistaholle. Tämä varmaan johtuu siitä, että vammaisyrittäjänä saa harjoitusta erilaisten anomusten ja hakemusten tekemisestä ihan riittämiin.

Rakastan tarinoita, luenkin paljon kirjoja. Minulla on aina jokin kirja tai useampi kirja menossa yhtä aikaa. Päätin tehdä tämän blogikirjoituksen kertomalla teille tarinan. Koska tarina pitää kertoa puhumalla, sanelen sen ensin iPhonelle, josta se sitten siirtyy tekstiksi tietokoneelle. Muokkailen sen jälkeen tekstin luettavaan muotoon.

Olen Tuomo Burman, sokea yrittäjä Kuopiosta. Asun Kuopiossa näkevän puolisoni Mervin kanssa. En ole yhtään kiinnostunut ”miehisistä asioista” kuten autoista. Saattaa johtua sokeudestani :D

Yrittäjänä tietenkin mietin sitä, että miten voisin myydä asiakkailleni entistä enemmän omia tuotteitani. Tässä blogikirjoituksessa en puhu myynnistä. Kerron upean asiakaskokemuksen asiakkaan näkökulmasta. 

Tarina toimimattomasta kahviautomaatista ja autojen ostosta

Muutamia vuosia sitten tapahtui niin, että olimme vaimoni Mervin kanssa huollattamassa autoamme. Tuli mieleen, että kun liikkeessä oli kahviautomaatti, niin jospa joisimme kahvit. Tai ainakin minä joisin kahvia, sillä vaimoni Mervi juo vain teetä. Kävi kuitenkin niin, että toimisto henkilö huolsi juuri kahviautomaattia, kun ei se toiminut. Menimme katselemaan myytävänä olleita autoja. Olimme Mervin kanssa puhuneet, että hänen autonsa olisi ehkä syytä jossakin vaiheessa vaihtaa uuteen kulkuneuvoon. Katselimme, ihmettelimme ja mieleen tuli jotakin kysyttävää uuden auton ominaisuuksista. Kysäisimme asiaa toimisto henkilöltä mutta hän sanoi, että hän ei tiedä vastausta. Kohta vapautuu automyyjä, että häneltä voi sitten kysyä. Hän lähettää myyjän meidän luoksemme. Totesimme, jotta ei kysymys ole kovin tärkeä, mutta toimistohenkilö sanoi kuitenkin ohjaavansa automyyjän luoksemme.

Myyjä tuli, keskustelimme asioista. Asiat selvisivät. Saimme erinomaista palvelua, jopa ns. tyhmiin kysymyksiin vastattiin asiallisesti. Ja lopulta kävi niin että hän onnistui myymään meille uuden auton. Ja sen lisäksi ostin sitten yritykselleni myös käytetyn auton.

Tapaus on jäänyt mieleeni kahdesta syystä. Ensinnäkin ei voi tietää mihin kahviautomaatin toimimattomuus voi johtaa. :D  Toisaalta saimme erittäin hyvää palvelua auton myyjältä. Automyyjää ei yhtään haitannut, että kyselin väri asioita ja teknisiä tietoja autoista, vaikka en niistä mitään ymmärrä, sillä enhän sokeana ihmisenä aja autoa.

Ajattelin jakaa tämän pienen tarinan teille, sillä monasti ei tule miettineeksi, kuinka pieni asia voi lopulta johtaa kauppaan. Olen tätä tapausta miettinyt, ja ajattelin että jos toimiston henkilö ei olisi ohjannut luoksemme automyyjää, olisi autot jääneet ostamatta. Se ei olisi ollut ainakaan kuopiolaisen autoliikkeen etu. Toisaalta on niin, että yrittäjänä minun ja varmaan muidenkin on välillä hyvä katsoa asioita asiakkaan kannalta - ehkä silloin oivaltaa uusia asioita, mitä omassa toiminnassaan voisi kehittää.

Lopuksi vielä totean, että nykyään vähän pelkään kahviautomaatteja. Eihän sitä koskaan voi tietää mitä kahviautomaatin toimimattomuus voi aiheuttaa :D

Tuomo Burman
Kuopion Softop Oy
 

Savon Yrittäjät