Etsi

Verkostoidu, jotta menestyisit yrittäjänä!

”Kuka tahansa voi verkostoitua. Verkostoitumiseen vaaditaan vain, että olet valmis ja kiinnostunut tapaamaan uusia ihmisiä ja haluat oppia tuntemaan heidät. Verkostoja pitää osata myös ylläpitää olematta liian välinpitämätön tai ärsyttävä. Sosiaalinen media on tehnyt verkostoitumisesta helppoa, mutta oikean elämän tutut, ystävät ja kollegat ovat tärkeimpiä kontakteja” (Duunitori 2018)

Yllä oleva lainaus kuvastaa mielestäni varsin hyvin verkostoitumisen ydintä ja sitä tavoitetilaa, johon meidän yrittäjinä pitää päästä.  Useimmiten käy niin, että vasta verkostoitumisen avulla luotu kumppanuus tuo ne parhaat ja jatkuvat tulokset. Minulla on ollut tänä vuonna ilo päästä Savon Yrittäjien verkostovaliokunnan jäseneksi ja tätä kautta saada ylläkuvattuja uusia tuttavuuksia ja ennen kaikkea uusia näkemyksiä oman verkostoitumiseni tueksi.

Hulluiltakin tuntuvat ideat kannattaa toteuttaa

Vaikka ikäni lähentelee jo seitsemättä vuosikymmentä, olen yrittäjän vielä untuvikko - seitsemäs yrittäjä-vuoteni on juuri alkanut. Kuusi vuotta sitten istuin keittiön pöydän ääressä ja mietin, miten uuden yritykseni brändiä voisi tuoda esiin. Ensimmäiset päivät kuluivatkin puhelimeen vastaten, kun eri puhelintietoyritykset yrittivät saada minusta myynti-koppiaan. 

Sitten välähti! Katsoin netistä Kauppalehden toimittajan numeron ja pirautin tästä tilanteestani.  Kysyin satunnaisesti valitsemaltani toimittajalta, oletteko miettineet artikkelia siitä, miten monet eri puhelinmyyntifirmat ”häiritsevät” uutta yrittäjää?  Hän sattuikin vastaamaan, että juuri eilen kahvitunnilla asiasta keskusteltiin ja he haluaisivat tehdä tästä artikkelin.  Niinpä siltä istumalta sovittiin, että tavataan noin kuukauden kuluttua ja teen kirjaa tulleista soitoista ja vastauksistani niihin.

Reilun kuukauden kuluttua astelin Kauppalehden toimitukseen ja tehtiin koko sivun juttu soittotilanteesta. Siinä samassa sain myös tilaisuuden kertoa omasta yrittäjätilanteesta ja näin saada myös brändättyä yritystäni ja sen palveluita.

Edellinen opettaa mielestäni ainakin sen, että omia välillä hullultakin tuntuvia ideoita kannattaa lähteä toteuttamaan ennakkoluulottomasti. Kannattaa myös tuottaa aktiivisesti eri kanaviin materiaalia itsestään ihmisenä, yrittäjänä ja potentiaalisena yhteistyökumppanina – muistaen kuitenkin sen, ettei verkostoitumistarkoituksessa tehdyt postaukset sosiaalisessa mediassa mene ärsyttämisen puolelle.

Verkostoitumisterkuin!           
Timo Paasonen
Taeto Oy, Leppävirran Yrittäjät


Kauppalehti:

Savon Yrittäjät