Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Sähköistä kaupankäyntiä - Kauppiatar Niina Styrman omalla persoonalla

Uudessa uutissarjassa YOM -palvelun osaamiskartoitukseen osallistuneet yrittäjät kertovat kuukausittain oman tarinansa yritystoiminnan sähköistämisestä. Osaamistarpeiden kartoittamisen ohella yrittäjien kanssa pohditaan digitalisaation tuomia mahdollisuuksia ja haasteita yritystoiminnalle. Uutissarjan aloittaa Kenkäliike.fi yrittäjä Niina Styrman, joka muutti elokuussa uusin tiloihin Iisalmen Marjahakaan. Kivijalkamyymälästä tuli verkkokaupan varastomyymälä. Miten tähän päädyttiin?

Niina Styrman on energinen nainen ja jatkuva yritystoiminnan kehittäminen on osa hänen päämääräänsä. Kun tuli yritystoiminnan laajennuksen aika, mietti hän toisen liikkeen avaamista Kuopioon. Taloudellinen näkökanta muutti kuitenkin suunnitelmia. Miksi luoda kaksi varastoa kun yhdestä varastosta voi myydä kahteen kauppaan? Ja näin sai vuonna 2010 alkunsa Kenkäliike.fi -verkkokauppa.

Paljon on tapahtunut viimeisten vuosien aikana. Ensimmäiset vuodet verkkokauppa etsi asiakkaita, mutta kun Niina tuli esiin omalla persoonalla, verkkokauppa lähti nousuun. Tärkeä rooli on ollut myös hyvällä yhteistyökumppanilla, joka huolehtii verkkokaupan teknisestä toteutuksesta ja markkinoinnista. Niina huomasi, että viimeisten vuosien aikana kivijalkamyymälän myynti puolittui joka vuosi ja tänä vuonna tuli eteen se raja, että onko enää kannattavaa pitää kivijalkamyymälää. Lisäksi kivijalkamyymälä vaati enemmän henkilökuntaa kuin nykyinen yhdessä tasossa oleva varastomyymälä.

Verkkokaupalla on valtava merkitys Kenkäliike.fi yrityksen tuloksessa. Tällä hetkellä myynnistä 90 % tulee verkkokaupan kautta. Verkkokauppa myös muutti yrityksen konseptia. Ennen myymälä pursusi laajalla valikoimallaan, josta kutakin mallia oli muutama koko. Nyt valikoima on supistettu ja pareja kustakin mallista löytyy paljon. Niina myös täsmentää, että tavarantoimittajaksi valikoituivat ne yritykset, jotka voivat nopeasti tarvittaessa täydentää heidän varastoaan.

Niinan neuvot digitalisoinnin hyödyntämisessä yritystoiminnassa ovat, että yrittäjä ymmärtää mitä esimerkiksi verkkokaupan perustaminen vaatii. Asiakkaat eivät löydä verkkokauppaan automaattisesti. Kilpailu verkkokaupan alalla on kiristynyt vuosien aikana. Lisäksi yrittäjän ei tarvitse itse osata kaikkea vaan on hyvä valita alan ammattilaiset yhteistyökumppaneiksi esimerkiksi hoitamaan kirjanpitoa ja markkinointia.

Sähköisen markkinoinnin edullisuudesta on hyvä esimerkki muutaman viikon takaa. Niina perusti Facebook-kilpailun, jossa palkintona oli huopatossut. Kilpailu tavoitti 377 363 Facebook-käyttäjää. Se sai 17000 tykkäystä, 7000 kommenttia ja lähes 1600 jakoa. Ja mitä tästä seurasi: huopatossut kävivät kaupaksi elokuussa, Kenkäliike.fi –facebook-sivujen tykkääjämäärä nousi yli 26.000:een ja mainontaan ei mennyt senttiäkään.

Yritysyhteyshenkilö Tuija Kokkonen, , 040 179 8150

www.yrittajat.fi/yom