Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Teetkö viestintää vasemmalla kädellä?

Mediatoimisto Oikea Käsi Oy:n yrittäjä Tommi Korpihalla on yrittäjänä nuori. Yritys on perustettu vuosi sitten. Tommilla on yli kahdenkymmenen vuoden työkokemus sanomalehtialalta sisällön tuotannosta. Tommin lähtö yrittäjäksi kyti hänen mielessään pitkään ja kun tilaisuus tuli, niin hän päätti käyttää sen hyväksi. Häntä kiinnosti sisällöntuotanto toiselta puolelta nähtynä.

Media on kehittynyt niin, että lehdistön rooli yhteiskunnassa on muuttunut. Samaan aikaan eri kanavia ja mahdollisuuksia on tullut lisää. Jos yritykset haluavat saada äänensä kuuluviin, niin ne voivat tehdä sen nykyään itse. Jos internet ei olisi tullut viestinnän puolelle, ei Mediatoimisto Oikea Käsi Oy olisi olemassa. Digitaalisuus on luonut tarpeen Tommin tapaiselle yritykselle.

Muutosta vastaan on turha pyristellä

Digitalisaatiota ei Tommin mielestä kannata pelätä. Televisio ei syrjäyttänyt radiota, eikä internet syrjäyttänyt sanomalehtiä, vaan digitalisaatio monipuolistaa ja mahdollistaa yritykselle uudenlaista viestintää. Kannattaa miettiä, että 80 % kuluttajien hankintapäätöksistä tehdään internetissä ja on kummallista, jos yritys ei löydy netistä.

- Yrittäjien kannattaa miettiä asioista uudella tavalla. Yrittäjät tietävät, että muutos on pysyvä olotila ja se tulisi aina ottaa mahdollisuutena. Muutosta vastaan on turha pyristellä, sillä yksikään yritys ei pysty pysäyttämään maailman kehitystä. Kannattaa siis olla mahdollisimman aikaisin mukana ja tästä tykkäävät myös asiakkaat, Tommi ohjeistaa.

Monet nykyaikaiset yritykset ovat jo ymmärtäneet Tommin tarjoaman yrityksen palvelun idean siitä, että jokainen yritys voi toteuttaa omaa viestintää itse omissa kanavissaan. Mediatoimisto toteuttaa yrityksen haluaman viestin ja levittää se maailmalle. Juuri siinä Tommi auttaa mielellään. Ja onneksi yrityksissä on alettu myös ymmärtää Facebookin rooli viestintä- ja markkinointikanavana. Teksti, kuva, video ovat nykyajan kanavia viestinnässä. Näitä sopivasti yhdistämällä pystyy yritys välittämään sen viestin mitä haluaa.

Yrittäminen on uskaltamista

Yrittäjien kannattaa muistaa, että kukaan ei hallitse kaikkea, vaan osaamista voi ostaa ulkopuolelta. Kannattaa uskaltaa kysyä ja antautua keskustelulle. Yrittäminenhän ei ole osaamista vaan uskaltamista. Osaaminen on pelkkää tekemistä.

Tommi neuvoisi yrittäjiä ensin miettimään, että pitäisikö tehdä jotain. Tähän kannattaa varata työpäivästä hetki. Kannattaa miettiä, että onko tehty kaikkemme, jos ei, niin uskalla kutsua keskusteluun mukaan esim. toinen yrittäjä tai asiantuntija ja miettikää yhdessä, että mitä yrityksen kannattaisi tehdä.  Toiseksi Tommi mainitsee, että yhteistyö on kultaa, ei pidä pelätä kilpailijoita ja kateellinen ei todellakaan kannata olla naapurille. Neljänneksi tulee se, että kannattaa katsoa omasta eteisestä pidemmälle. Nähdä miten alueellamme menee, miten naapureilla menee ja jos niillä menee hyvin, niin se varmasti poikii myös omalle yritykselle menestystä.

Viidentenä asiana Tommi mainitsee, että digitaalisaatio ei vie sinulta yhtään asiakasta, mutta mieti kuinka paljon se voisi tuoda lisää asiakkaita.

- Yrittäjät usein yllättyvät kuinka edullista digitaalinen markkinointi on. Hyvin suunniteltuna ja kustannustehokkaasti toteutettuna, esim. facebook-videon hinta voi olla vain muutamia satasia. Videot Facebookissa voivat tavoittaa kymmeniä tuhansia ja lisätä yrityksen myyntiä huimasti, Tommi muistuttaa.

Koko yritys mahtuu reppuun

Mediatoimisto Oikea Käsi Oy tarjoaa viestintäpalveluja yrityksille. Tommi haluaa tehdä yritysten viestintää yhteistyössä yritysten kanssa. Palveluun kuuluu myös viestinnän suunnittelua. Yhteistyöhön kuuluu, että käydään yhdessä läpi, että mikä asia kannattaa tuoda esille ja lopulta yrittäjä ratkaisee, mitä toteutetaan.

Tommin yrityksen alkutaival oli vaikeaa niin kuin muillakin, mutta pikkuhiljaa lähti yritystoiminta liikkeelle ja nyt mennään jo niin kovaa, että yrittäjä kaipaisi lisätunteja vuorokauteen. Yrittäjäksi lähtemistä Tommi ei ole katunut. Nyt hän pääsee lähempään kontaktiin muiden yrittäjien kanssa ja saa käyttää enemmän aikaa ihmisten kohtaamiseen.

Tommi käyttää sähköisiä työvälineitä koko yrityksensä pyörittämiseen. Paperia ei yrityksessä juuri enää käytetä ja koko yritys mahtuu reppuun kun Tommi lähtee toteuttamaan viestintäpalveluita yrityksiin.

- Kokeile itse ja jos haluat parempaa, niin pyydä apua vaikka ammattilaiselta. Usein yrittäjän kannattaa keskittyä siihen mitä osaa ja ostaa ulkopuolelta sen palvelun, johon ei ole taitoa tai aikaa. Tämä voi olla myös huomattavasti kustannustehokkaampaa. Eihän monikaan yrittäjä kuljeta postejaan itse, vaan ostaa palvelun ulkopuolelta, Tommi kiteyttää lopputerveisinä.

* Uutissarjassa YOM-palvelun osaamiskartoitukseen osallistuneet yrittäjät kertovat kuukausittain yritystoimintansa sähköistämisen vaikutuksista. Tammikuun digiyrittäjä on Mediatoimisto Oikea Käsi Oy:n yrittäjä Tommi Korpihalla.