Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Omistajanvaihdokset

Mielipide: Yrityskaupat ovat luonteva osa yrityksen elämänkaarta

Yrityskaupat ja omistajavaihdokset ovat juuri sitä dynamiikkaa jotka vahvistavat maakunnan veto- ja pitovoimaa.

Juttu on julkaistu aiemmin Iisalmen Sanomissa 23.9. kello 06.30

Jos osaat kaupata yrityksesi tuotteita, osaat kaupata myös yrityksesi

Pohjois-Savon Vetovoimafoorumissa Kuopiossa (18.9.) Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju korosti yrittäjyyden merkitystä ja kehotti vaalimaan pk-sektorin staroja, kasvollista yrittäjyyttä.

Yrityskaupat ja omistajavaihdokset ovat juuri sitä dynamiikkaa jotka vahvistavat maakunnan veto- ja pitovoimaa. Yleisessä keskustelussa fokus on usein uusyritysperustannassa. Kuitenkin olemassa olevan yritystoiminnan jatkumo on vähintäänkin yhtä tärkeää.

Ostaja hyppää liikkuvaan junaan, haluaa lisätä yrityksen kilpailukykyä ja tästä rahoittaja on kiinnostunut. Rahoituspäätöksissä on usein helpompaa rahoittaa jo toimivaa kuin aloittavaa liiketoimintaa. Yrityksen kotikunta hyötyy yritystoiminnan säilymisestä, henkilöstö on tyytyväinen työpaikkojen säilymisestä – on juhlan aika kun yrityskaupat lyödään lukkoon.

Yrityskauppojen mentaalipuolella meillä on petraamista. Suuri osa muun muassa Pohjois-Savon yrityskaupoista tehdään sammutetuin lyhdyin toisin sanoen myyjä ei halua myytävää yritystä julkisuuteen. Syitä on monia. Kauppa-aikeiden paljastumisen pelätään vaikuttavan asiakaskuntaan, yrityksen maineeseen, sidosryhmien hermostumiseen.

Tähän tarvitsemme asennemuutosta. Yrityskaupat ovat luonteva osa yritystoiminnan elinkaarta. Jos yritys osaa kaupata tuotteitaan ja palveluitaan, sen pitää osata sopivan ajan tullen myydä myös itseään. Nyt on myytävistä yrityksistä puutetta.

Yrityskaupan ei tarvitse tarkoittaa koko yritystoiminnan myymistä. Korona-aika tullee osaltaan vauhdittamaan yritystoiminnan osien, liiketoiminnan siivujen myyntiä. Moni eläkeikää lähestyvä yrittäjä on kertonut tehneensä päätöksen yritystoiminnan hallitusta alasajosta. Miksi näin? Jos yrityksessä on jotain siivuja, osaamista, tieto-taitoa, asiakaskuntaa, se kannattaa hinnoitella ja laittaa kaupan. Asiantuntija-apua on saatavilla.

On sääli, mikäli hyviä bisnesideoita tai osaamista hautautuu sen vuoksi, että niiden kaupallista arvoa ei huomata. Kiinteistöjen markkina-arvon alentuminen ovat todellisuutta monelle yritykselle, mutta yrityksen arvo on muuallakin kuin seinissä.

Yrityskaupoissa onnistuminen on tärkeä osa suomalaisen yrittäjyyden tulevaisuuden kuvaa. Milleniaaneille elinikäiseen yrittäjyyteen sitoutuminen tuntuu vieraalta ja raskaalta. Työurien monimuotoisuus ja uran koostuminen sekä palkkatyöstä että yrittäjyydestä tuntuvat vastaavasti luontevalta. Muun muassa kevytyrittäjyyden lisääntyminen on osoitus tästä. Moni pk-yritys on korona-aikana joko laajentunut tai suunnittelee laajentumista uusille toimialoille tai uuteen asiakaskuntaan vahvistaakseen kivijalkaansa. Jatkossa fuusioprosessiin ja eri liiketoimintojen nivouttamiseen uudeksi toiminnaksi pitää myös konsultoinnissa kiinnittää huomiota.

Yritystoiminnan jatkumon tärkeys tunnustetaan valtakunnallisesti, mutta TEM:n rahoituksessa se ei vielä näy. Suomen Yrittäjät on ehdottanut TEM:n pysyväisrahoitusta maakunnallisille omistajavaihdospalveluille, mutta jostain syystä vastaanotto on ollut nihkeä. Yksittäisten työllistämistoimien ja erilaisten kokeilujen sijasta hallituksen kannattaa satsata olemassa olevaan yrityskannan säilymiseen.

Paula Aikio-Tallgren
Savon Yrittäjät toimitusjohtaja