13.12.2019 klo 13:27
Uutinen

Kuopio-Tahko markkinointi lisää lentokorkeutta

Vuonna 2013 perustettu Kuopio-Tahko markkinointiyhtiö elää muutosvaihetta.  Kuopion strateginen päämäärä on saada Kuopio-Tahko alueesta Suomen nopeimmin kehittyvä matkailu-, tapahtuma- ja kokousalue. Markkinointiyhtiön tehtävänä on antaa matkailijoille syitä tulla alueelle, jonka vetovoimatekijöitä ja isompia teemoja ovat luonto, puhtaus, turvallisuus, Kuopion alue sekä Tahko luonnossa liikkumismahdollisuuksineen ja muine palveluineen ympärivuotisesti. Haussa on 3 % kasvu suhteessa toimialan kasvuun.

Tavoitteena hyvän kasvun kehä

Kumppanimarkkinoinnin ja yhteistyön uudistaminen ja onnistuminen on yksi markkinointiyhtiön strategisista tavoitteista. – Kumppaneiden luottamus markkinointiyhtiöön on vuosien aikana jopa heikentynyt, kertoi Kuopion kaupungin markkinointijohtaja Kirsi Soininen Kuopion Yrittäjien marraskuun lopulla järjestämässä aamuinfossa. Nyt luottamusta rakennetaan uudelleen mm. viestimällä markkinointitoimenpiteistä aiempaa paremmin.

– Kuopio-Tahko markkinointi tarjoaa kumppaneilleen sellaista löydettävyyttä ja näkyvyyttä sekä markkinointitoimenpiteitä, jotka eivät olisi yksittäisille yrityksille järkeviä, painotti yhtiön markkinointi- ja kumppanuusasioista vastaava Anne Lappalainen.

-Kumppanuusmaksujen hintahaarukka on 400 eurosta 50 000 euroon, jolloin pienikin yritys voi olla mukana sopivalla panoksella, Lappalainen muistuttaa.

Lappalaisen mukaan yhteisesti toteutetun markkinoinnin keinoin luodaan hyvän kasvun kehä: kun lisätään kumppaneiden tuotteiden ja palveluiden kysyntää ja kauppaa, luodaan alueelle työpaikkoja, kasvua, hyvinvointia ja varallisuutta, mikä mahdollistaa investoinnit.

Yhtiön omistaa 70 jäsenmaksun maksanutta jäsenyritystä sekä Kuopion kaupunki, joka omistaa yhtiöstä 30 %. Kuopion kaupungin osuus yhtiön 1,1 M€ budjetista on puolet.

Kaivataan lisää investointeja ja uusia ohjelmapalveluyrittäjiä

– Ohjelmapalveluyritykset ovat keskeisessä roolissa alueen vahvuuksien tuotteistamisessa. Tällä hetkellä näitä on liian vähän ja ne ovat kovin pieniä, sanoi Kirsi Soininen. Yksi markkinointiyhtiön toimenpiteistä on ohjelmapalveluyritysten tukeminen upeiden luontoelämysten tuotteistamisessa sekä palveluiden onlineostettavuuden parantaminen.

Kuopiotahko.fi -sivusto on tarkoitettu paitsi matkailijoiden, myös kaikkien kuopiolaisten käyttöön. Sitä kautta voi ilmoittaa tapahtumista, ja löytää tapahtumia sekä inspiroivia sisältöjä.

– Sitä paitsi lähimatkailu on kasvava trendi, ja kuopiolaiset itse käyttävät Tahkoa suhteellisen vähän, vinkkaa Soininen.

Teksti: Kirsi Sisso-Litmanen