26.11.2020 klo 17:32
Uutinen

Tuoreverkko turvaa viljelijän markkinan

Työeläkeyhtiö Elo ja Kuopion Yrittäjät luovuttaa vuoden 2020 Senioriyrittäjä -tunnustuksen Tuoreverkko Oy:n yrittäjä Kari Lyytiselle 26.11. järjestettävän syyskokouksen yhteydessä. – Joka kerta palkittavien kanssa jutellessa yllättyy siitä, miten hienoja yrityksiä meillä on.  Tuoreverkko yllätti positiivisesti muun muassa sillä, että yritys työllistää välillisesti useita henkilöitä, kesäkaudella jopa 500 – 600 työntekijää, kertoo Kuopion Yrittäjien puheenjohtaja Sirpa Karppi.

Tuoreverkon yrittäjä Kari Lyytinen kertoo olleensa alalla koko ikänsä. – Nuorena kaverina kun pääsin töihin OTK:n jakelukeskukseen, hakeuduin tuoretuotepuolelle. Sieltä tie vei hankintatehtäviin ja lopulta olin Tukkumannilla tuoretuotteiden osastopäällikkönä. T-ryhmän lopettaessa tuoretuoteosaston toimintansa Kuopiossa, juvalainen Mestariviljelijät kysyi minua avomaankasvisten markkinointitehtäviin. Siitä alkoi ajatus Tuoreverkon kehittämisestä, ja yritys perustettiin vuonna 1999 yhdessä Mestariviljelijöiden kanssa, muistelee Lyytinen. Kokonaan perheen omistukseen Tuoreverkko siirtyi 2010-luvulla ja myöhemmin osakkaaksi tuli vielä työntekijöiden puolelta Ulla Kojonkoski.

Tuoreverkon liikevaihto on kasvanut ensimmäisen vuoden miljoonasta eurosta 14,6 miljoonaan euroon ja tuotanto noin 10 miljoonaan kiloon. Tuoreverkkoon kuuluu noin 40 avomaan sopimusviljelijää, Itä-Suomesta, Pohjanmaalta, Varsinais-Suomesta sekä Hämeestä ja Kaakkois-Suomesta. – Viljelijän tehtävänä on viljellä yhteisesti sovitun viljelysuunnitelman mukaisesti. Tuoreverkko hoitaa kaiken muun markkinoinnista ja myynnistä logistiikkaan ja tekniikkaan, tuotteet menevät suoraan viljelijältä tukkuun. Kun viljelijälle lähtee tilaus, hänelle lähtee samalla myös kuormakirjat ja lavalaput, kertoo Lyytinen. Tietojärjestelmiin on panostettu, digitalisaatiota hyödynnetään vahvasti.

Viljelijöille Tuoreverkko on muutakin kuin markkinointiyhtiö. Pidämme huolta myös viljelijäverkoston yhteisöllisyydestä, järjestämme yhteisiä tapaamisia ja matkoja. Tästä olemme saaneet viljelijöiltä erityistä kiitosta, kertoo Lyytinen.

Yksi uran kohonkohtia on Lyytisen mukaan ollut se, kun Pirkka-tuotemerkillä tehty luomuporkkanasose voitti vuoden luomutuote -palkinnon. – Siitä alkoi kehittämäni lanttu- porkkana- ja muidenkin soseiden valtava menekin lisäys erityisesti joulusesongissa. Menekki myös korvaa avomaansatokauden hiipumista syksyllä, Lyytinen selvittää.

Merkittävin ilon aihe 70 vuotta juuri täyttäneelle Lyytiselle on kuitenkin se, että tytär Marjut Lyytinen on siirtymässä yrityksen ohjaksiin lähiaikoina, sukupolvenvaihdoksen myötä. – Meillä on hyvä työporukka ja viljelijäverkosto, yritys on hyvässä kunnossa, samoin kuin toimitilat. Lisäksi kasvisten syönti lisääntyy koko ajan, joten hyvillä mielin jätän yrityksen Marjutin käsiin, Lyytinen kertoo.

Teksti: Kirsi Sisso-Litmanen