11.11.2016 klo 10:00
Lausunto

Lausunto Maksaminen verkkokaupassa -linjausluonnoksesta

Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Yleistä

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (jäljempänä KKV) on pyytänyt lausuntoa luonnoksesta Maksaminen verkkokaupassa ja Kuluttajaluottojen tarjoaminen – linjaukset (linjausluonnos 3.10.2016) (jäljempänä linjausluonnos tai ohjeistus).

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta ja esittää lausuntonaan seuraavaa.

Huomioita linjausluonnoksen sisällöstä

Verkkokaupan menettelytapojen lainmukaisuudesta huolehtiminen on erittäin tärkeää niin kuluttajien kuin elinkeinonharjoittajien näkökulmasta. Mahdollisimman selkeä ja moderni sääntelykehys tarjoaa parhaat mahdollisuudet kotimaisen verkkokaupan menestymismahdollisuuksien kasvattamiseksi.

Pidämme kannattavana, että linjausluonnoksessa on otettu aiempaa vapaamuotoisempi näkökulma. Erityisesti pienten tai toimintaansa aloittavien verkkokauppatoimijoiden kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että viranomaisen ohjeistus selventää mahdollisimman käytännönläheisellä ja selkeällä tavalla verkkokauppaa koskevan sääntelykokonaisuuden sisältöä. Ohjeistuksen tulisi tuoda aitoa lisäarvoa siten, että verkkokauppatoimijat voivat saada sen kautta kattavaa ja objektiivista tulkinta-apua osin monimutkaisen kuluttajaoikeudellisen sääntelykokonaisuuden sisällöstä.

Ohjeistus toimii hyvänä apuna verkkokaupan alustan ja eri toimintojen suunnittelussa sellaisiksi, että ne täyttävät säädösten asettamat vaatimukset. Tämän vuoksia ohjeistuksessa esitetyt käytännölliset esimerkit ovat hyödyllisiä.

Ohjeistuksen laadinnassa olisi kuitenkin mietittävä myös verkkokaupan käyttäjäkokemusta. Tämä korostuu esimerkiksi ohjeistettaessa monimutkaisten tiedonantovelvoitteiden ja maksamista koskevien velvoitteiden käytännön toteuttamisen osalta. Lisäksi ohjeistuksella ei tule miltään osin lisätä jo ennestään monimutkaisesta ja raskaasta sääntelykokonaisuudesta aiheutuvaa hallinnollista taakkaa.

Esitämme alla muutamia yksityiskohtaisia huomioita linjausluonnoksen sisällöstä. Huomiot esitetään samojen otsikoiden alla kuin linjausluonnoksessa.

Yleistä verkkokaupassa maksamisesta

Pidämme kannatettavana, että maksamisratkaisuja tarjoavien yritysten tulisi informoida verkkokauppatoimijoita uusien maksutapojen tarjoamiseen mahdollisesti liittyvästä luotonvälittäjän roolista ja muista velvollisuuksista. Pidämme linjausluonnoksessa esitettyä kuluttaja-asiamiehen suositusta tarkoituksenmukaisena ja perusteltuna.

Linjausluonnoksissa on esitetty, että verkkokaupan olisi lähtökohtaisesti kohtuutonta vaatia ennakkomaksua, ellei siihen ole erityistä, perusteltua syytä. Linjausluonnoksen mukaan ennakkomaksu ei saa olla ainoa vaihtoehto. Tämän osalta ohjeistusta tulisi mielestämme selventää ensinnäkin sen osalta, mihin nimenomaisiin säädöksiin tai oikeuskäytäntöön näin voimakkaasti muotoiltu rajoitus perustuu. Lisäksi olisi hyvä selventää ohjeistuksessa myös niitä esimerkkitilanteita, joissa ennakkomaksun vaatiminen katsotaan sallituksi. Tämä selventäisi oikeustilaa, ottaen huomioon eri palveluiden ja liiketoimintakonseptien monimuotoisuus.

Maksutavoista ostopolun eri vaiheissa annettavat tiedot

Linjausluonnoksessa on todettu, että toimituskulut on lähtökohtaisesti sisällytettävä hyödykkeen kokonaishintaan. Jos toimitus- tai muiden tilauskulujen määrää ei voida kohtuudella laskea etukäteen, on annettava tieto siitä, että tällaisia lisäkuluja voi aiheutua.

Linjausluonnoksessa olisi selvyyden vuoksi hyvä tuoda vielä selkeämmin esiin, että yllä mainitusta lain lähtökohdasta huolimatta kaikissa tapauksissa toimituskulujen sisällyttäminen kokonaishintaan ei kuitenkaan ole mahdollista esimerkiksi siitä syystä, että toimituskulujen aiheutuminen ja niiden määrä riippuvat kuluttajan valitsemasta toimitustavasta. Ottaen huomioon linjausluonnoksessa olevan viittauksen hallituksen esitykseen HE 157/2013 vp, olisi näkemyksemme mukaan perusteltua täydentää linjausluonnosta siten, että siinä tuotaisiin vielä selkeämmin esiin, että kaikissa tilanteissa toimituskuluja ei ole kuitenkaan mahdollista sisällyttää ilmoitettavaan kokonaishintaan.

Maksujärjestelmän turvallisuus

Maksujärjestelmiin liittyvän turvallisuuden ja asiakkaiden tietosuojan varmistaminen on ensiarvoisen tärkeää niin kuluttajien kuin verkkokauppatoimijoiden liiketoiminnan kannalta. Tämän osalta olisi ensiarvoisen tärkeää, että riittävän tietosuojan takaamiseksi olisi saatavilla ohjeistusta. Verkkokauppaa koskevien tietosuojavelvoitteiden merkitys oletettavasti korostuu entisestään vuonna 2018 voimaantulevan EU:n tietosuoja-asetuksen myötä. Erityisesti pienten verkkokauppaa harjoittavien toimijoiden kannalta olisi hyödyllistä, jos KKV yhdessä tietosuojavaltuutetun kanssa laatisi tarkempaa ohjeistusta verkkokauppaan liittyvistä tietosuojavelvoitteista ja henkilötietojen käsittelystä.

Maksutietojen tallentaminen tulevia maksuja varten

Linjausluonnoksen mukaan EU:n kuluttajaviranomaisten verkosto on linjannut, että yritysten on kerrottava selvästi maksujärjestelyistä, eikä laskutus saa tapahtua automaattisesti, vaan vasta kun kuluttaja on hyväksynyt sen. Linjausluonnoksen mukaan mahdollisuutta sopivien valintojen tekemiseen on tarjottava aktiivisesti.

Toisaalta linjausluonnoksessa on todettu, että joissain sähköisesti solmittavissa sopimussuhteissa, kuten musiikkipalvelutilauksissa, kuluttajalla voi olla erityinen tarve sopia järjestelyistä, jossa maksunsaaja oikeutetaan jatkamaan veloitusten tekemistä myös tulevaisuudessa. Edellytyksinä on mainittu, että asiasta on sovittava selkeästi ja nimenomaisesti, jonka lisäksi veloitusten tekemiselle annettu suostumus on pystyttävä peruttamaan helpolla tavalla.

Edellä mainitun osalta tulisi vielä selkeyttää niitä tilanteita ja edellytyksiä, joiden nojalla automaattisesti tehtävät veloitukset ovat kuluttajaviranomaisen näkemyksen mukaan sallittuja. Yllä mainittu teksti on osin ristiriitaista, eikä ilmennä elinkeinonharjoittajalle riittävällä tavalla niitä edellytyksiä, joiden valossa automaattisesti tehtävät veloitukset ovat sallittuja. Linjausluonnoksen perusteella voi välittyä sellainen kuva, että automaattisten veloitusten sallittavuus riippuisi palvelun ominaisuuksista, eikä siitä, onko edellä mainitut suostumista ja sen peruuttamista koskevat edellytykset täytetty. Palvelutuotannon monipuolistuessa ja digitaalisten palvelualustojen käytön lisääntyessä olisi ensiarvoisen tärkeää selventää, millä edellytyksellä automaattiset veloitukset ovat sallittuja.

Lopuksi

Muilta osin Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa asiasta. Pidämme erittäin hyvänä asiana, että KKV laatii käytännönläheisen ohjeistuksen verkkokauppatoimijoiden käyttöön. Selkeä ja kattava ohjeistus auttaa elinkeinonharjoittajia täyttämään osin sisällöllisesti hankalan ja monitulkintaisen kuluttajasääntelyn asettamat velvollisuudet. Tämä osaltaan helpottaa varsinkin pienempien yritysten mahdollisuuksia verkkokauppatoiminnan aloittamiseen. Osallistumme mielellämme yhteistyössä kuluttajaviranomaisen kanssa linjausten kehittämiseen myös tulevaisuudessa siten, että niistä olisi mahdollisimman suuri hyöty sekä kuluttajille että elinkeinonharjoittajille.

Kunnioittavasti

Suomen Yrittäjät ry

Mikael Pentikäinen Ville Kukkonen
toimitusjohtaja lainopillinen asiamies