25.11.2016 klo 16:00
Lausunto

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta

Ympäristöministeriö

Ympäristöministeriö pyytää lausuntoa otsikkoasiasta. Kiitämme mahdollisuudesta antaa näkemyksiämme esityksen sisällöstä ja sen vaikutuksista yritystoimintaan.

Esityksen tausta ja sisältö

Esityksen taustalla on pääministeri Sipilän hallituksen ohjelma keventää ympäristömenettelyä. Valmisteluaineistona on käytetty ministeri Tarastin arviointiryhmän vuonna 2015 julkaisemaa raporttia, jossa ehdotettiin 19 erilaista toimenpidettä ympäristömenettelyjen sujuvoittamiseksi. Sääntelyn uudistamistyö on kuitenkin merkittävältä osin kesken, ja lausunnolla olevalla esityksellä toteutetaan vasta sellaisia muutoksia, jotka on mahdollista toimeenpanna ilman lisäselvityksiä.

Lausunnolla olevassa esityksessä ehdotetaan, että ympäristölupamenettelyä kevennetään muiden kuin direktiivilaitosten ympäristönluvanvaraisuutta keventämällä. Luvanvaraisuus ehdotetaan poistettavaksi kokonaan sellaisilta toiminnoilta, joiden ympäristövaikutukset ovat vähäisiä. Tällaisia toimintoja ovat esimerkiksi pellettien puristaminen, viilutehtaat ja tekstiilien vesipesulat.

Lisäksi ehdotetaan joidenkin toimintojen luvanvaraisuuskynnyksen nostamista ja siirtämistä rekisteröintimenettelyyn. Ympäristönsuojelulakiin ollaan lisäämässä myös hallintolaissa tarkoitettua viranomaisten neuvontavelvollisuutta täydentävät säännökset. Säännöksissä täsmennetään, millaisia neuvoja luvanhakijalle tulee sähköisen tietojärjestelmän välityksellä toimittaa.

Turhan sääntelyn purkamista tulee jatkaa kunnianhimoisesti

Suomen Yrittäjät pitää esitystä kannatettavana, joskin vielä tässä vaiheessa tavoitteen kannalta keskeneräisenä ja riittämättömänä. Nyt tehtävät keventämisratkaisut vähentävät eräiden toimijoiden turhaa hallinnollista taakkaa ja maksuja. Kaikkiaan esityksessä tarkoitettuja toimintoja, joiden luvanvaraisuutta esitetään kevennettäväksi, on nykyisellään noin 390 kappaletta. Lukumäärällisesti esityksen suurimmat vaikutukset kohdistuvat betoniasemiin ja betonituotetehtaisiin. Esityksen yritysvaikutuksissa todetaan kuitenkin hyvin yksioikoisesti, ettei muutoksilla olisi välittömiä yritysvaikutuksia.

Korostamme, että pk-yritykset ovat kokeneet ongelmalliseksi päällekkäiset ja hitaat lupakäytännöt sekä epätarkoituksenmukaisen kansallisen lupasääntelyn. Sääntelyn sujuvoittaminen onkin yksi hallitusohjelman kärkihankkeista. Tavoitteena on sääntelyn nettomääräinen keventäminen ja säädöksille vaihtoehtoisten ohjauskeinojen käytön lisääminen. Hyvällä sääntelyllä vahvistetaan kilpailukykyä ja edistetään yritysten toiminnan tuottavuutta. Yritysten kilpailukykyä edistävä sääntely lisää työllisyyttä ja motivoi kasvua.

Esityksen mukaan sääntelyn keventämiseen tähtäävä valmistelu on kesken. Pidämme perusteltuna, että luvanvaraisuuden kynnystä nostetaan edelleen vähäriskissä toiminnoissa siten, että niukat lupaviranomaisresurssit ohjautuvat ympäristölle vaaraa aiheuttaviin toimintoihin. Lisäksi on perusteltua, että vähäisemmälle tai pienemmän riskin toiminnalle riittää ilmoitus- tai rekisteröintimenettely. Tämä vähentäisi lupien määrää mutta myös nopeuttaisi muiden lupien käsittelyaikoja. Tässä työssä Suomen Yrittäjät on mielellään mukana.

Asiakaslähtöinen hallinnon palveluperiaatteen kehittäminen tärkeää

Ehdotuksen mukaan viranomaisen on annettava sähköisessä muodossa yrityksen pyynnöstä tiedot siitä, millaisia tietoja ja selvityksiä lupahakemukselta voidaan edellyttää, mitä lausuntoja, muistutuksia ja mielipiteitä lupaviranomainen asian selvittämiseksi hankkii, missä määräajassa ne on tarkoitus antaa sekä mikä on lupapäätöksen arvioitu antamisajankohta. Viranomainen voi hakijan pyynnöstä tai omasta aloitteestaan järjestää tapaamisen neuvonnan järjestämiseksi.

Olemme iloisia, että Suomen Yrittäjien näkemyksiä lainsäädännön kehittämistarpeista on kuultu, ja hallinnon palveluperiaatetta on ryhdytty kehittämään asiakaslähtöisesti ja pienempien yrittäjien ja yritysten tarpeisiin. Pk-yritykset ja erityisesti pienemmät toimijat eivät useinkaan tunne ympäristölupaprosessien kulkua ja sitä, mitä heiltä prosessin etenemiseksi edellytetään. Lupamenettely saattaa edetä hitaasti jo siitä syystä, ettei hakemusta osata täyttää oikein. Näissä tilanteissa on ensiarvoisen tärkeää, että hakija saa lupaviranomaiselta riittävää ohjeistusta ja neuvontaa. On selvää, että ennakkomenettely sekä muut hakijan ja viranomaisen väliset yhteistyön muodot nopeuttavat omalta osaltaan myös ympäristöprosesseja.

Kunnioittavasti

Suomen Yrittäjät ry

Mikael Pentikäinen Tiina Toivonen
toimitusjohtaja lainsäädäntöasioiden päällikkö