14.12.2016 klo 14:00

Lausunto yliopistojen koulutusvastuumuutosesityksiin

Opetus- ja kulttuuriministeriö

Opetus- ja kulttuuriministeriö on pyytänyt lausuntoa luonnoksesta opetus- ja kulttuuriministeriön asetukseksi yliopistojen koulutusvastuun täsmentämisestä annetun opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksen liitteen muuttamisesta.

Asetusluonnos perustuu yliopistojen opetus- ja kulttuuriministeriölle tekemiin esityksiin ja se on valmisteltu opetus- ja kulttuuriministeriön ja yliopistojen edustajien välillä 30.9.2016 pidetyssä keskustelutilaisuudessa käydyn keskustelun pohjalta. Asetus on tarkoitus antaa vuoden 2016 loppuun mennessä ja se tulisi voimaan 1.8.2017.

Esitetyt koulutusvastuumuutokset vahvistavat yliopistojen profiloitumista ja vastaavasti esitetyt koulutusvastuiden poistot vapauttavat yliopistojen voimavaroja muuhun koulutukseen ja tutkimukseen. Kansallisella tasolla tarkasteltuna koulutusvastuumuutokset on hyvin perusteltuja.

Koulutusvastuumuutosehdotukset ovat kannatettavia. Suomen Yrittäjien näkökulmasta asiassa voidaan edetä asetusluonnoksen mukaisesti.

Suomen Yrittäjät

Mika Tuuliainen