16.5.2017 klo 11:30

Lausunto hallituksen esityksestä tavaroiden maahantuonnin arvon- lisäverotuksen siirtämistä Verohallinnolle koskevaksi lainsäädännöksi

Eduskunta
Valtiovarainvaliokunta
Verojaosto

Hallituksen esityksessä tavaroiden maahantuonnin arvonlisäverotuksen siirtämistä Verohallinnolle koskevaksi lainsäädännöksi (HE 45/2017 vp) ehdotetaan arvonlisäverolakia muutettavaksi siten, että Tullin tehtäväksi säädetty tavaroiden maahantuonnin arvonlisäverotus siirrettäisiin Verohallinnon tehtäväksi arvonlisäverovelvollisten rekisteriin merkittyjen yritysten tekemistä tuonneista. Verohallinnon vastuulle siirrettävässä maahantuonnin arvonlisäverotuksessa maahantuojat ilmoittaisivat tuonnista suoritettavan veron oma-aloitteisesti veroilmoituksellaan, ja se kohdennettaisiin samalle kuukaudelle kuin sitä koskeva vähennyskin.

Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa:

Nykyjärjestelmässä maahantuontia harjoittavat yritykset joutuvat maksamaan maahantuonnin yhteydessä kannettavan arvonlisäveron Tullille ja vähennyskelpoisen veron saa vähentää arvonlisäveroilmoituksella. Esityksen mukaan maahantuonnin arvonlisäveron maksamisen ja vähentämisen ajankohdat yhdentyisivät, jolloin tuonnin osalta ei jäisi veroa maksettavaksi, mikäli maahantuodut tavarat käytetään kokonaan vähennyskelpoiseen tarkoitukseen. Esitys parantaisi huomattavasti verollista liiketoimintaa harjoittavien yritysten rahoitusasemaa veron ollessa yleensä vähennyskelpoinen ja pidämme esitystä tältä osin erittäin kannatettavana. Esitys parantaisi toteutuessaan yritysten rahoitusasemaa myös siltä osin, että arvonlisäveron osuutta ei sisällytettäisi Tullin luottoasiakkaiden antaman yleisvakuuden arvoon.

Pidämme myönteisenä, että niin sanottua lykättyä menettelyä sovellettaisiin automaattisesti kaikkiin arvonlisäverovelvollisten rekisteriin merkittyihin elinkeinonharjoittajiin ilman lupamenettelyä ja erityiskriteereitä sekä yleisvakuuksia vaatimatta. Arvonlisäverovelvollisten rekisteriin merkittyjen yritysten maahantuontia koskeva verotusmenettely yksinkertaistuisi, kun niiden kaikkia arvonlisäverotukseen liittyviä tapahtumia hoidettaisiin yhdenmukaisella menettelyllä yhdessä viranomaisessa.

Esityksessä todetuin tavoin useimmissa Euroopan unionin jäsenvaltioissa sovelletaan maahantuonnin arvonlisäverotuksessa lykättyä menettelyä. Yritykset saattavat siten maahantuoda tavarat lykättyä menettelyä soveltavan jäsenvaltion kautta ja kuljettaa ne sitten verottomasti Suomeen. Tämä on voinut vaikuttaa kaupan investointien suuntautumiseen lykättyä menettelyä käyttäviin jäsenvaltioihin. Esitettyä uutta verotusmenettelyä voidaan näin ollen pitää myönteisenä myös Suomen kilpailukyvyn parantumisen näkökulmasta.

Arvonlisäverolakia ehdotetaan muutettavaksi lisäksi siten, että välillisessä edustuksessa, jossa asiamies toimii omissa nimissään päämiehen lukuun, päämies olisi nykyisestä poiketen verovelvollinen. Verovastuusäännöstä muutettaisiin siten, ettei välillinen edustaja olisi vastuussa verosta Verohallinnon toimivaltaan kuuluvassa tuonnissa. Esitystä voidaan pitää myös tältä osin kannatettavana, sillä se pienentäisi asiamiesten taloudellista riskiä.

SY pitää esitystä kokonaisuutena arvioiden kannatettavana, vaikka yritysten hallinnollinen taakka erityisesti siirtymävaiheessa taloushallinnon järjestelmien päivittämistarpeen myötä lisääntyykin. Yrityksille menettelyllistä uudistusta merkitsisi se, että jatkossa yritykset laskisivat arvonlisäveron perusteen ja määrän itse, eikä näitä enää ilmoitettaisi tulli-ilmoituksella. Pidämme tarpeellisena, että Verohallinto julkaisee verovelvollisille maahantuojille ohjeen hyvissä ajoin ennen lain voimaantuloa, jotta yrityksille jää riittävä aika sopeutua uuteen menettelyyn.

Pidämme myös tärkeänä, että viranomaisille varataan riittävät resurssit maahantuonnin uuteen verotusmenettelyyn liittyvien mahdollisten väärinkäytösten ja petosten ennaltaehkäisemiseksi, havaitsemiseksi ja torjumiseksi.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Laura Kurki