10.10.2017 klo 13:04

Suomen Yrittäjien (SY) lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi matkapalveluyhdistelmistä ja kuluttajansuojalain muuttamisesta

Eduskunta
Talousvaliokunta

Esitys

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki matkapalveluyhdistelmistä, joka korvaisi voimassa olevan valmismatkalain. Lisäksi ehdotetaan eräitä muutoksia kuluttajansuojalakiin. Ehdotetuilla säännöksillä pannaan osaltaan täytäntöön matkapaketteja ja yhdistettyjä matkajärjestelyjä koskeva direktiivi.

Nykyinen käsite ”valmismatka” korvattaisiin ”matkapaketin” käsitteellä, sillä valmismatka-sana ei kuvaa osuvalla tavalla ehdotetun lain soveltamisalaan kuuluvia matkapalvelujen yhdistelmiä. Uusi laki olisi soveltamisalaltaan voimassa olevaa lakia laajempi. Matkapakettien lisäksi matkapalveluyhdistelmiä olisivat yhdistetyt matkajärjestelyt. Edellytyksenä matkapaketin syntymiselle olisi, että matkustaja hankkii yhdessä samaa matkaa tai lomaa varten vähintään kaksi erityyppistä matkapalvelua. Matkapalveluja olisivat paitsi kuljetus ja majoitus myös auton tai eräiden muiden moottoriajoneuvojen vuokraus sekä muut matkailupalvelut.

Lisäksi muutoksia ehdotetaan muun muassa säännöksiin, jotka koskevat matkanjärjestäjän ja matkanvälittäjän tiedonantovelvoitteita, matkustajan oikeutta peruuttaa sopimus ennen matkan alkua, hinnan ja muiden matkapakettisopimuksen ehtojen muuttamista matkanjärjestäjän aloitteesta sekä matkustajan oikeuksia siinä tapauksessa, että matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe.

Yhdistettyjä matkajärjestelyjä koskisivat pääsääntöisesti vain lakiin sisältyvät eräät elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvoitteet sekä säännökset matkapalveluja varattaessa tapahtuneista virheistä.

Direktiivin tarkoituksena on edistää sisämarkkinoiden moitteetonta toimintaa ja saavuttaa kuluttajasuojan korkea ja mahdollisimman yhtenäinen taso. Direktiivi on valmismatkadirektiivistä poiketen pääosin täysharmonisointisäädös, eli jäsenvaltiot eivät saa antaa tai pitää voimassa direktiivistä poikkeavia säännöksiä seikoista, jotka direktiivillä on yhdenmukaistettu.

Lisäkustannuksia matkanjärjestäjille voi aiheutua muun muassa siitä, että matkustajat nykyistä useammin vaatisivat vahingonkorvausta lomanautinnon menetyksestä. Uudesta korvausaiheesta voi ainakin alkuvaiheessa aiheutua matkanjärjestäjille myös hallinnollista taakkaa lisääntyvien asiakasyhteydenottojen vuoksi.

Suomen Yrittäjien kanta

SY antoi lausunnon oikeusministeriön työryhmämietinnön luonnokseen lakiin liittyväksi hallituksen esitykseksi.

Itse säännösluonnoksissa olevat pykälät ovat näkemyksemme mukaan direktiiviä vastaavia. Direktiivi on pääosin täysharmonisointisäädös ja siksi on kansallinen liikkumavara rajallinen. Direktiivi perusteluosineen on tulkinnanvarainen ja siksi direktiivitekstistä laajemmalle vietyä tulkintaa tulisi välttää. Tulkinnat tulisi jättää oikeuskäytännön linjattaviksi.

On valitettavaa, että esitys vaikeuttaa erityisesti pienten ja keskisuurten matkailualalla toimivien yritysten toimintaedellytyksiä. Lisäksi on valitettavaa, että pk-yrityksille tulisi lisäkustannuksia matkustajien todennäköisesti vaatimien vahingonkorvauksen ja lisääntyvien asiakasyhteydenottojen vuoksi.

SY pitää hyvänä, että yksityiskohtaisista perusteluista on poistettu tulkinnanvaraisia esimerkkejä.

Korvaus aineettomasta vahingosta

SY tulkitsee direktiivin johdanto-osan kohtaa 34 siten, että aineettomasta vahingosta voitaisiin korvata matkustajalle aineettomasta vahingosta vain silloin kun tämä olisi lähtenyt matkalle. Koska direktiivi on tältä osin tulkinnallinen, tulisi se jättää tältä osin jättää oikeuslaitoksen arvioitavaksi.

Korvausvaatimuksen vanhentumisaika

SY katsoo, että korvausvaatimuksen vanhentumisaika olisi direktiivissä esitetty vähimmäisaika eli kaksi vuotta. Alan näkemyksen mukaan jo kaksikin vuotta on kohtuuttoman pitkä ja siksi kolmea vuotta voidaan pitää kohtuuttomana. Tällöin myös henkilötietojen säilömisen tarvetta voitaisiin lisäksi vähentää. Tämä olisi linjassa tulevan tietosuoja-asetuksen kanssa.

Kunnioittavasti

Suomen Yrittäjät