9.2.2018 klo 17:59
Lausunto

Lausunto komission ehdotuksesta arvonlisäverodirektiivin muuttamisesta arvonlisäverokantojen osalta

Valtiovarainministeriö
VM/161/03.01.00/2018

Valtiovarainministeriö on pyytänyt lausuntoa 18.1.2018 annetusta komission ehdotuksesta arvonlisäverodirektiivin 2006/112/EY muuttamisesta arvonlisäverokantojen osalta (COM (2018) 20 final).

1. Yleistä

Ehdotus on osa EU:n yhtenäisen arvonlisäveroalueen perustamista edistävää oikeudenmukaisen verotuksen pakettia. Komission 2016 antamassa alv-toimintasuunnitelmassa on tarkoitus mm. korvata nykyiset järjestelyt lopullisilla järjestelyillä, jotka perustuvat määräjäsenvaltiossa tapahtuvan verotuksen periaatteeseen.

Alv-toimintasuunnitelman yhteydessä komissio on ilmoittanut, että määräjäsenvaltiossa tapahtuvan verotuksen ansiosta jäsenvaltioille voitaisiin antaa enemmän liikkumavaraa verokantojen määrittämisessä. Kun tavaroita ja palveluita verotettaisiin määräjäsenvaltiossa, tavaroiden luovuttajilla ja palveluiden suorittajilla ei olisi merkittävää hyötyä sijoittautumisessa alemman verokannan valtioon. Alv-kantojen erot eivät enää häiritsisi sisämarkkinoiden toimintaa, kunhan järjestelmään on liitetty suojatoimia mahdollisten riskien, kuten verotulojen rapautumisen, kilpailun vääristymisen, liiallisen monimutkaisuuden ja oikeudellisen epävarmuuden varalta.

Ehdotuksen mukaan jäsenvaltiot voisivat soveltaa yhtä 0-5 prosenttiin alennettua kantaa ja kahta vähintään viiden prosentin suuruista alennettua kantaa sekä vapautusta, joka liittyy edeltävässä vaiheessa maksetun arvonlisäveron vähentämiseen. Nykyinen liite III tavaroista ja palveluista, joihin alennettuja kantoja saa soveltaa, korvattaisiin negatiivisella luettelolla tavaroista ja palveluista, joihin alennettuja kantoja ei saa soveltaa.
Ehdotetut muutokset olisi ajoitettava samaan aikaan kuin lopullisen alv-järjestelmän voimaantulo. Lopullisessa alv-järjestelmässä kaikkia jäsenvaltioita rajoittaisivat samat säännöt ja niillä olisi yhtäläinen vapaus vahvistaa alv-kantansa.

2. Lausunto

2.1 Joustavammat alv-kannat

Suomen Yrittäjien käsityksen mukaan alkuperämaaverotukseen perustuvassa arvonlisäverojärjestelmässä verokantojen olisi oltava yhdenmukaisempia kuin määrämaassa tapahtuvaan verotukseen perustuvassa järjestelmässä, joka on jäsenvaltioille joustavampi. Näin ollen Suomen Yrittäjät katsoo, että siirryttäessä määrämaan verotukseen voi olla perusteltua, että myös arvonlisäverokantoihin tuodaan joustavuutta.

Alennetuin verokannoin tapahtuvat rajat ylittävät liiketoimet saattavat kuitenkin aiheuttaa yrityksille kustannuksia säännösten noudattamisesta ja oikeudellista epävarmuutta erityisesti silloin, kun yrityksen on maksettava vero määränpäämaassa. Suomen Yrittäjät katsoo, että määrämaaverojärjestelmään siirryttäessä ja mahdollisesti erilaisten verokantojen lisääntyessä on tärkeä varmistaa, että yritysten hallinnollinen taakka ja epävarmuus eivät kasva. Siten uudessa arvonlisäverojärjestelmässä muun muassa toimivalla keskitetyllä tietokannalla ja järjestelmillä olisi keskeinen rooli järjestelmän toimivuuden kannalta.

2.2 Lista yleisen verokannan alaisista tavaroista ja palveluista

Suomen Yrittäjien käsityksen mukaan nykyisen alennettujen verokantojen tavaroita ja palveluita koskevan liitteen III korvaaminen yleisen verokannan alaisista tavaroista ja palveluista on lähtökohtaisesti kannatettava. Mikäli luettelossa kuitenkin ilmenee epäjohdonmukaisuuksia ja esimerkiksi kilpailuvääristymiä syntyy, luetteloa tulee näiltä osin tarkentaa.

2.3 Painotettu keskimääräinen verokanta

Ehdotuksen mukaan verotulojen asianmukaisen tason varmistamiseksi ja kilpailuhaitan pienentämiseksi vahvistettaisiin painotetun keskimääräisen verokannan vähimmäistasoksi 12 prosenttia, jota jäsenvaltioiden on aina noudatettava. Keskiarvo laskettaisiin painotettuna keskiarvona niiden myyntien osalta, joissa ei ole ostajalla ostovähennysoikeutta (eli käytännössä esimerkiksi kuluttajakauppa). Suomen Yrittäjät kannattaa ehdotusta keskimääräisen verokannan vähimmäistason asettamiseksi. Komission tulisi kuitenkin seurata vähimmäistason vaikutuksia, ettei arvonlisäverokannoista aiheudu kilpailuhaittaa yrityksille.

Suomen Yrittäjät

Sanna Linna-Aro
veroasiantuntija