11.4.2018 klo 15:02
Lausunto

Hallituksen esitys laiksi arvonlisäverolain muuttamisesta

Eduskunnan verojaosto

Hallituksen esityksessä HE 25/2018 vp laiksi arvonlisäverolain muuttamisesta ehdotetaan, että arvonlisäverolakiin tehtäisiin arvoseteleiden arvonlisäverotusta koskevasta Euroopan unionin direktiivistä johtuvat muutokset.

Lakiin lisättäisiin arvosetelin määritelmä. Yksikäyttöarvoseteliin liittyvien tavaroiden tai palvelujen myynnistä saatua vastiketta pidettäisiin näiden hyödykkeiden myynnistä saatuna ennakkomaksuna, jolloin vero suoritettaisiin maksuhetkellä. Monikäyttöarvoseteliin liittyvien hyödykkeiden myynnistä arvonlisävero suoritettaisiin vasta setelin lunastushetkellä.

Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa:

Arvonlisäverolain muuttamista koskevan hallituksen esityksen tavoitteena on yhtenäistää ja selkeyttää arvoseteleihin liittyvien liiketoimien verokohtelua ja parantaa siten oikeusvarmuutta ja eri toimijoiden neutraalia verokohtelua. Esityksen lähtökohta arvosetelidirektiivin implementoinnista elinkeinonharjoittajien kannalta mahdollisimman neutraalilla, selkeällä ja hallinnollisesti yksinkertaisella tavalla turhia rajanvetoja ja elinkeinonharjoittajien välisten oikeudellisten ja taloudellisten suhteiden vastaisia ratkaisuja välttämään pyrkien on erittäin kannatettava.

Hallituksen esitys on yksityiskohtainen, ja siinä on käsitelty laajasti myös arvoseteleihin liittyviä tulkintakysymyksiä. Monimutkaisen ja vaikeaselkoisen kokonaisuuden johdosta olisi myönteistä, mikäli valiokunta kiinnittäisi mietinnössään huomiota Verohallinnon havainnollisen ja mahdollisimman käytännönläheisen ohjeistuksen tärkeyteen. Tulkintaongelmia tulevat käsityksemme mukaan todennäköisesti aiheuttamaan esimerkiksi rajanveto yleisen maksuvälineen ja arvosetelin välillä.

Voimaantulo

Siltä osin kuin arvoseteleiden liikkeeseen laskun jälkeisten toimijoiden suorittamien palvelujen verokohtelu muuttuisi, heidän tulisi kyetä erottelemaan ennen lain voimaantuloa liikkeeseen laskettuihin seteleihin liittyvät palvelut lain voimaantulon jälkeen liikkeeseen laskettuihin seteleihin liittyvistä palveluista. Liikkeeseenlaskijoina toimiville yrityksille kahden rinnakkaisen järjestelmän ylläpitäminen on hallinnollisesti raskasta. Asiassa tulisi ottaa huomioon, että työsuhde-etuina annettavat arvosetelit voivat olla voimassa useamman vuoden. Esitämme siksi, että valiokunta ottaisi kantaa siihen, voitaisiinko voimaantulo mahdollisesti kytkeä arvosetelin liikkeeseen laskun sijaan sen käyttöön.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Laura Kurki veroasiantuntija