11.5.2018 klo 10:54

Suomen Yrittäjien lausunto liiketalouden ammattitutkinnon ja erikoisammattitutkinnon perusteiden luonnoksista

Opetushallitus

Osana tutkintojen rakenteellista uudistamista useita mm. kauppaan, liiketalouteen, myyntiin ja markkinointiin liittyviä ammatti- ja erikoisammattitutkintoja yhdistetään liiketalouden ammattitutkinnoksi ja liiketalouden erikoisammattitutkinnoksi.

Suomen Yrittäjien näkemyksen mukaan tutkintojen rakenteellinen kehittäminen on perusteltua. Tutkinnot sisältävät huomattavan määrän yhteistä osaamista. Osaamisalojen avulla voidaan tutkinnoissa hankkia erityisosaamista. Näin saadaan sekä lisättyä valinnaisuutta että voidaan paremmin hyödyntää käytettävissä olevia resursseja.

Vähittäiskaupan toimijoilta saamiemme viestien perusteella näyttää siltä, että lausunnolla olevissa tutkinnoissa ei ole riittävällä tavalla huomioitu kaupan osaamista.

Suomen Yrittäjät esittää, että liiketalouden erikoisammattitutkinnon osaamisalaksi otetaan kaupan osaamisala. Lisäksi molemmissa tutkinnoissa tulisi vielä lisätä myynnin osaamiseen liittyviä sisältöjä.

Suomen Yrittäjät

Veli-Matti Lamppu