23.10.2018 klo 15:06

Lausunto EU:n liittymisestä alkuperänimityksistä ja maantieteellisistä merkinnöistä tehdyn Lissabonin sopimuksen Geneven asiakirjaan

Eduskunta
Talousvaliokunta

Eduskunnan talousvaliokunta on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa valtioneuvoston kirjelmästä komission ehdotuksesta neuvoston päätökseksi EU:n liittymisestä alkuperänimityksistä ja maantieteellisistä merkinnöistä tehdyn Lissabonin sopimuksen Geneven asiakirjaan. Komission ehdottaa myös Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta EU:n toimista sen liityttyä Geneven asiakirjaan. Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa:

EU:n liittyminen Geneven asiakirjaan koskee alkuperänimityksiä ja maantieteellisiä merkintöjä (geographical indications, ”GI”). Alkuperänimityksiä ja maantieteellisiä merkintöjä suojataan Suomessa ja EU:ssa vain maataloustuotteiden osalta (agri-GI -suoja). Suomessa suojaa ei ole käytetty erityisen laajasti eivätkä agri-GI -suojaa koskevat kysymykset ole suomalaisten yritysten kannalta kovin yleisiä. Kansainvälisesti agri-GI -suojan mahdollisuus on kuitenkin maatalouden tuotteille tärkeä.

Kuten U-kirjeessä on todettu, Suomella ei ole erityisiä intressejä sen suhteen, liittyykö EU Geneven asiakirjaan. Valtioneuvoston kantaan voidaan siten yhtyä. Suomen ja suomalaisten yritysten kannalta keskeistä sen sijaan on se, mitä toimia EU:ssa muutoin tehdään maantieteellisten merkintöjen ja alkuperämerkintöjen osalta. Suomi on johdonmukaisesti vastustanut ei-maataloustuotteiden maantieteellisiä merkintöjä koskevaa suojaa (non-agricultural geographical indication; non-agri GI suoja).

Suomen Yrittäjät yhtyy tähän näkemykseen. Non-agri GI -suoja olisi omiaan vaikeuttamaan elinkeinotoimintaa ja yrityksen mahdollisuutta brändätä omia tavaroitaan ja palveluitaan. Non-agri GI -suoja voisi myös haitata tavaramerkkijärjestelmän käyttöä. Mahdollisuuteen esittää tuotteen alkuperä harhaanjohtavalla tavalla voidaan puuttua jo nykyisen sääntelyn keinoin, eikä uudenlainen suojamuoto ole tältäkään osin tarpeen.

Kuten valtioneuvoston kannassa on todettu, Geneven asiakirjaan liittymisen yhteydessä annettavassa EU:n asetuksessa olisi selkeästi käsiteltävä EU:n ulkopuolisista maista peräisin olevien non-agri GI -merkintöjen asema EU:ssa. Edellä mainittuun viitaten, EU:n ulkopuolisille non-agri GI:lle ei tulisi myöntää EU:ssa erillistä suojaa.

Suomen Yrittäjät katsoo, että on tärkeämpää vahvistaa tavaramerkkijärjestelmän toimintaa ja kannustaa yrityksiä käyttämään tavaramerkkejä kuin kehittää maantieteellisiä ja alkuperämerkintöjä koskevia suojajärjestelmiä. Merkintöjen suoja voidaan järjestää tehokkaammalla ja ennakoitavammalla tavalla usein tavaramerkkijärjestelmän puitteissa, niin Suomessa kuin EU:ssa. EU:n liittyminen Geneven asiakirjaan ei saisi vaarantaa tavaramerkkijärjestelmää tai sen kehittämistä.

Suomen Yrittäjät

Albert Mäkelä