11.2.2021 klo 11:01

Lausunto hallituksen esityksestä yrittäjän työmarkkinatukioikeutta koskevan työttömyysturvalain väliaikaisen säännöksen voimassaolon jatkamisesta

Työ- ja elinkeinoministeriö

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt lausuntoamme otsikon asiassa, jonka johdosta esitämme seuraavaa:

Esityksessä ehdotetaan yrittäjän väliaikaisen työmarkkinatukioikeuden jatkamista maaliskuun 2021 jälkeen edelleen kesäkuun 2021 loppuun.

Koronaepidemia aiheuttaa edelleen yrittäjille haasteita toimeentulon suhteen. Pidämme erittäin kannatettavana sitä, että määräaikaisen lain voimassaoloa jatketaan. Näin turvataan yrittäjien toimeentulo nyt ja jatkossa, kun yritystoiminta on mahdollista työmarkkinatukioikeuden rinnalla. Näin turvataan myös työsuhteisten henkilöiden työpaikkojen jatkuvuus.

Koska epidemian kehittymistä tulevina kuukausina on mahdotonta ennustaa, niin pidämme tärkeänä, että säännöksen voimassaolon jatkamista edelleen pohditaan hyvissä ajoin ennen nyt esitetyn määräajan täyttymistä.

Suomen Yrittäjät

Harri Hellstén