1.3.2021 klo 12:45
Lausunto

Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista

Liikenne- ja viestintäministeriö

Hallituksen esityksellä pantaisiin täytäntöön EU:n direktiivi puhtaiden ja energiatehokkaiden moottoriajoneuvojen edistämisestä. Direktiivissä on määritelty nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen tavoitteet julkisissa hankinnoissa.

Lakiehdotus sisältäisi julkisille hankintayksiköille velvoitteen varmistaa vähimmäisosuus nolla- ja vähäpäästöisiä ajoneuvoja kahden hankinta-ajanjakson aikana. Velvoite koskisi julkisten hankintayksiköiden hankkimia ajoneuvoja ja liikennepalveluhankintoja. Liikennepalveluhankintojen osalta vaatimuksia sovellettaisiin direktiivin liitteen mukaisten CPV-koodien myötä täsmennettyihin hankintoihin.

Esityksessä on käytetty kansallista harkintavaltaan tavoitteiden eriyttämisen suhteen eri alueille. Vähimmäistavoitteet on eriytetty kuntien osalta pääsääntöisesti kolmeen eri kategoriaan niin, että kansallinen kokonaistavoite tultaisiin saavuttamaan. Vaatimuksia sovellettaisiin ainoastaan EU:n hankintakynnysarvot ylittäviin hankintoihin, joiden hankintamenettely on käynnistetty 2.8.2021 jälkeen.

Suomen Yrittäjien näkemyksiä

On oletettavaa, että vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien autojen kehitys tulee laskemaan niiden hankintahintoja ja siten määrä esimerkiksi henkilöautoissa tulee nousemaan. Vaihtoehtoisten käyttövoimien hankintakustannukset ovat tällä hetkellä selvästi perinteisiä polttomoottoriautoja kalliimpia ja autojen lataaminen haasteellista ammattiliikenteessä.

Hallituksen esitysluonnoksessa todetaan, että määritelmän mukaisten ympäristöystävällisten ja energiatehokkaiden ajoneuvojen osuus taksikäytössä olevista ajoneuvoista on kokonaisuudessaan tällä hetkellä alle 1 prosenttia. Lain on määrä astua voimaan tämän vuoden aikana. On selvää, että henkilöautokuljetusten hankinnoissa kilpailutuksien vaatimukset käyttövoimien määrästä ovat jo heti ensimmäisellä ajanjaksolla haasteelliset.

Keskeinen ongelma taksimarkkinoilla on taata vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien autojen sujuva lataaminen ajovuoron aikana. Auton pitää olla liikenteessä mahdollisimman tehokkaasti, jotta toiminta on kannattavaa. Direktiivin tavoitteiden toteutumisen kannalta tulee huomioida taksiautoilijoiden vaihtoehtoisten käyttövoimien latausinfran saatavuus. Vaihtoehtoisten käyttövoimien toimivuutta taksimarkkinoilla ja siten niiden yleistymistä voitaisiin edesauttaa tukemalla taksiasemille rakennettavia latauspisteitä.

Koronaviruspandemia on kurittanut henkilöliikennettä voimakkaasti. Tässä tilanteessa uuteen hankintahinnaltaan kalliimpaan kalustoon ja latausinfraan investointi on tavanomaista haasteellisempaa ja asettaa yritykset vaikeaan tilanteeseen.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien yleistymiseen vaikuttavia tekijöitä ovat mm. latausinfrastruktuurin läheisyys ja saatavuus sekä ajettujen matkojen pituudet. Tällä hetkellä latausinfrastruktuuri on alueellisesti keskittynyt ja palveluhankintojen ajomatkat vaihtelevat alueiden välillä selvästi. Kuten hallituksen esityksessä todetaan, merkittävä tekijä julkisten hankintojen hinnanmuodostuksessa on kilpailun tehokas toteutuminen. Tarjoajien vähäinen määrä ja vaillinainen kilpailu johtaa korkeampiin hintoihin ja siten korkeampiin yhteiskunnallisiin kustannuksiin. Nämä tekijät huomioon ottaen on ymmärrettävää, että henkilö- ja pakettiautohankinnoissa tehdään alueellista jakoa direktiivin vaatiman prosentuaalisen vähimmäisosuuden osalta. Alueellisen vähimmäisosuuden jakaminen useampaan eri kategoriaan ei kuitenkaan poista lainsäädännön myötä tulevia haasteita alan yrityksille.

Hallituksen esityksen vaikutusarvioinnit ovat yritysvaikutusten osalta puutteelliset. Koronaviruspandemia on osunut erityisen raskaasti henkilöliikenteeseen. Vaikutusten arvioinnissa ei ole otettu esiin lainkaan vaadittavien investointien mahdollisia vaikutuksia mm. eri kokoisiin ja erilaisiin yrityksiin.

Näkemyksemme mukaan julkiset hankinnat ja kilpailutukset tulee olla teknologianeutraaleja eli hankintayksikön ei tule vaatia tiettyä käyttövoimaa tai polttoainetta niiltä osin, kun se on direktiivin mukaan mahdollista.

Suomen Yrittäjät

Sampo Seppänen

ekonomisti