21.4.2021 klo 15:12

Suomen Yrittäjien lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muuttamisesta

Opetus- ja kulttuuriministeriö

Suomen Yrittäjät kiittää opetus- ja kulttuuriministeriötä mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muuttamisesta.

Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi ammatillisesta koulutuksesta annettua lakia. Lakia muutettaisiin siten, että Opetushallitukselle annettaisiin toimivalta antaa koulutuksen järjestäjän hakemuksesta päätös, miltä osin tilauskoulutuksessa tai Euroopan talousalueen ulkopuolella järjestettävässä tutkintokoulutuksessa voidaan poiketa tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksista tai osaamistavoitteista. Poikkeamiset liittyisivät Suomen lainsäädäntöön, kulttuuriin tai olosuhteisiin taikka vastaaviin Suomeen liittyviin seikkoihin. Lakia muutettaisiin myös täsmentämällä maksullista palvelutoimintaa koskevaa pykälää siten, että koulutuksen järjestäjien on mahdollista järjestää maksullisena palvelutoimintana tutkintoja, tutkinnon osia, niihin valmistavaa koulutusta sekä valmentavaa koulutusta myös muille koulutuksen järjestäjille kuin ammatillisen koulutuksen järjestäjille. Muutos vastaisi vakiintunutta käytäntöä.

Esityksellä ei arvioida olevan kunta- eikä valtiontaloudellisia vaikutuksia.

Suomen Yrittäjät kannattaa ehdotettua muutosta, koska se antaisi lisää joustoa ja sen myötä uusia mahdollisuuksia tilauskoulutuksen ja koulutusviennin lisäämiselle ja jatkuvuudelle. Pidämme kuitenkin tärkeänä, että jatkossa näitä markkinoita avataan myös muille kuin virallisen järjestämisluvan saaneille koulutuksen järjestäjille esimerkiksi yhteistyösopimusten kautta siten, että Opetushallitus kaikissa tilanteissa pystyisi varmistamaan koulutusten laadun.

Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen Marja Vartiainen