Etusivu > Suomen Yrittajat > Liity Jaseneksi > Seniorijasenyys

Etsi

Seniorimatka 2018

Senioriverkoston johtoryhmän puheenjohtaja Kerttu Blomin matkakertomus vuoden 2018 valtakunnallisesta seniorimatkasta Dubliniin

Matkatoimistomme oli saanut koottua 18 hengen ryhmän senioreita Irlannin matkalle Dubliniin ja Kilkenyyn. Lentoasemalla Vantaalla jo tapasimme ensimmäiset matkalaiset ennen koneeseen nousua. Matkalaisia oli Oulusta Hankoon ja siltä väliltä, eli sopivasti eri puolilta maata.

Dublinin kentällä meitä oli vastassa suomalainen oppaamme Suleima. Hän ohjasi meidät bussiin ja hotellille, jossa meille jaettiin huoneittemme avaimet ja saatiin seuraavan päivän aamiaisruokailun ohjeistukset.

Huomasimme myös, että kännykkämme oli siirtynyt täkäläiseen aikaan, parilla tunnilla meidän aikaamme nähden. Ruokailu oli jo meitä odottamassa, joten siirryimme nauttimaan myöhäisen illallisemme.

Hotellille saapuessamme vastapäisen talon pubin valtavat asiakasjonot aiheutti ihmetystä, meillähän iltamenot alkavat paljon myöhempään. Dublinissa sijaitsee muun muassa kuuluisa perinteinen Guinnessin olutpanimo. Meille kerrottiin myöhemmin, että Temple Bar on Dublinin kuuluisin pubikortteli.

Seuraavana aamuna lähdimme opastetulle kaupunkikierrokselle oppaamme johdolla. Rakennukset ovat vanhoja arvorakennuksia, melko matalia ja hyvin entisöityjä. Värikkyys oli merkille pantavaa. Uudet modernit rakennukset olivat korkeita. Päivän bussikierroksella näimme Liffey-joen ylittäviä kauniita siltoja ja laajoja kauniita puistoja.

Kaupunkikierroksen jälkeen tutustuimme Teelingin viskitislaamoon, jossa tarjottiin maistiaiset Teeling Whiskistä ja sekoituksesta. Lounaspaikkamme Liberties Coombe oli viehättävä paikka ruokailla. Iltapäivällä jäi aikaa tutustua kaupungin rauhallisilla kävelykaduilla tavarataloihin monilla ostoskaduilla.

Seuraava päivä olikin pitkä ja täynnä ohjelmaa, kun ajoimme keskiaikaiseen Kilkennyn kaupunkiin. Bussista näimme huikean kauniita kumpuilevia nummia. Paljon isoja lammasfarmeja, satoja valkoisia, mustapäisiä lammaslaumoja. Isoja karjatiloja ja monia lehmärotuja hyvin hoidetuilla vainioilla.

Tutustuimme keskiaikaiseen Kilkennyn Grase´s Castle, Butlerien aatelissuvun kivilinnaan 1200-luvulta, jota asuivat yli 600 vuotta ja lähtivät linnasta vasta 1935 Englantiin. Linnan korjaukset kesti 25 vuotta jotka valtio kustansi. Linnan kuvagalleria on rakennettu v. 1820 ja maalaukset omistajista seinillä olivat omistajiensa ikäjärjestyksessä vv. 1600-1900. Kilkennyn linnan aukiolla otimme ryhmäkuvan matkalaisista. Lounaspaikkamme oli paikallisessa pubissa, viihtyisä ja kaunis paikka.

Kävelykierroksella näimme historiallisen St.Canice´s katedraaalin ja Round Tower Katedraalin pyöreän tornin ja vanhan hautausmaan.
Täälläkin vanhoja matalia kivitaloja hyvin entisöityjä ja värikkäitä sekä kivettyjä katuja.
Lopuksi Smithwick´s olutpanimon kierros ja olutmaistiaiset. St.Francis Abbey Brewery oli yli 300 vuotta vanha yritys.

Hotelli Iveagh Garden oli uusi ja hyvin tasokas keskustan tuntumassa. Hyvä aamupalatarjoilu, paikallinen sekä kansainvälinen ja todella hyvä ystävällinen palvelu.

Kotiin palasi iloinen ja tyytyväinen joukko ja seuraavaa yhteistä seniorimatkaa jäätiin odottamaan.